מארגני מחאת האוהלים: "אנו משועבדים וקורסים תחת הנטל"

מארגני המחאה: "בשבת נציג את הדרישות שלנו מהכנסת" ■ מוקדם יותר היום ח"כ מולה הציע להסמיך ועדות מקומיות להפקיע שטחים ולייעד אותם לדיור בר השגה - אך נתניהו, שטייניץ ואטיאס הובילו את סיכול המהלך

"ממשלות ישראל ממשיכה לאכזב אותנו", אמרו הערב (ד') במסיבת עיתונאים מארגני מחאת האוהלים בשדרות רוטשילד. "אנו משועבדים, אנחנו קורסים תחת הנטל. השבוע ממשלת ישראל איכזבה פעם נוספת כאשר המחאה שלנו נתקלה בזלזול. אנו מודיעים על עצרת מחאה המונית במוצאי שבת בכיכר הבימה בשעה 20:00. בעצרת נזכה מחדש בזכויותינו, זו המדינה שלנו והגיע הזמן להחזיר אותה לעם", אמרו המארגנים.

"אנחנו רואים מה קורה בכנסת", אמרה דפני ליף, מארגני המחאה, ל"לגלובס". "במוצאי שבת נגביר את הכוח שלנו ושם נציג את הדרישות שלנו מהכנסת, אנחנו רק רוצים להגיע לפתרונות הכל-כך הכרחיים הללו. אנשים ממשיכים להגיע לפה כל הזמן, העם מבקש פתרונות, הגיע הזמן לתת לו אותם".

גם התאחדות הסטודנטים ממשיכה במאבק: התאחדות חסמה במהלך היום את צומת סיני בקרית שמונה, כמו כן, המאהל הירושלמי יצא בצעדה לכיוון שכונת דירות היוקרה כפר דוד בעיר.

איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית: "ערי האוהלים של אגודת הסטודנטים שפרוסות ברחבי הארץ ימשיכו לצוץ כמו פטריות אחרי הגשם כדי לאותת לראש הממשלה ושר האוצר כי המחאה היא בעיה ארצית הנוגעת גם לפריפריה. אני קורא לכל הציבור, ללא הבדל ימין או שמאל, לבוא ולתמוך בנו בעצרת במוצאי שבת".

כמו כן הציגו הסטודנטים דרישות ספציפיות לממשלה: הכנסת סעיף דיור בר-השגה בבעלות ובשכירות לחוק הבד"לים, הקצאת סכום משמעותי לטובת סבסוד בנייה לדירות המיועדות לשכירות ארוכת טווח והרחבת מעונות הסטודנטים בפריפריה.

מארגני מחאת הקוטג' גם כן נכחו הערב והביעו תמיכה במאבק: "זה מאבק ביוקר המחייה שמראה את גדולת מחאת הקוטג'. להבדיל ממחאת הקוטג' המחאה הזאת פונה לממשלה ואצלם גם נמצא הפיתרון".

נתניהו, שטייניץ ואטיאס בדיון מיוחד

בתוך כך, הערב כינס ראש הממשלה דיון מיוחד בו נכחו גם שר האוצר יובל שטייניץ, שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס ומנכ"ל משרד רה"מ אייל גבאי במטרה למצוא פתרונות נוספים לבעיית הדיור ולזירוז התחלות הבנייה.

נתניהו ביקש למצוא פתרונות לבעיית מחירי השכירות, אחת העילות המרכזיות ל"מחאת האוהלים", במסגרתה צצו מאות אוהלים בערים מרכזיות בארץ, על מנת ללחוץ על הממשלה למצוא פתרונות.

מוקדם יותר היום, בזמן שרה"מ בנימין נתניהו מבטיח "הפתעות" לזוגות הצעירים המשוועים לדירה, הפילה בצהריים הקואליציה הצעה להכניס קידום דיור בר-השגה בהצעת החוק לתכנון ובניה, במסגרת רפורמת הנדל"ן של נתניהו. שר השיכון אריאל אטיאס היה בין המתנגדים להצעה של ח"כ שלמה מולה (קדימה), כמו גם נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ שנכחו בעצמם בהצבעה.

נתניהו יצא מאולם המליאה מיד לאחר ששטייניץ הצביע נגד ההצעה. בתום ההצבעה נודע כי 48 חברי כנסת התנגדו להצעה ו-40 תמכו, כך שהיא נפלה. הצעת התיקון כללה הסמכת ועדות מקומיות לבצע הפקעה במטרה לייעד את השטחים המופקעים לצרכי דיור בר השגה, וכן להסמיך את העיריות להקצות קרקעות או מבנים לצרכי דיור בר השגה.

שר הפנים אלי ישי אמר לח"כ מולה במהלך ההצבעה: "משוך את החוק כי אני מעביר לך אותו בשבוע הבא בוועדת שרים לחקיקה". מולה סירב לבקשת ישי, ולאחר מכן אמר ישי: "ש"ס תקדם כל דבר לקראת פתרון משבר הנדל"ן. חבל שבקדימה רצו אחרי כותרות ומתעלמים מהציבור".

דובר קדימה מסר כי "הבלוף של נתניהו נחשף. נתניהו מבקש עזרה מיושבי האוהלים ומונע מהם דיור בר השגה. הצבעת הקואליציה נגד הצעת החוק לדיור בר השגה של ח"כ שלמה מולא מוכיחה שאצל ביבי כמו אצל ביבי - המילה שלו לא שווה דבר. מסיסמאותיו של רה"מ על עזרה למפגינים נותרה הצבעתו של נתניהו נגד הצעת החוק וקבירתו על ידי חברי הקואליציה. הדבר היחידי שעשתה ממשלת נתניהו מאז שפרצה המחאה הוא להכשיל את החוק לדיור בר השגה של קדימה. הקואליציה של נתניהו יורקת על מאהלי המחאה ומוכיחה פעם נוספת שהיא ממשלה מנופחת, אטומה ומנותקת מהעם".