ביטוח המכוניות יתייקר לטובת סבסוד ביטוח האופנועים

ועדת הכלכלה הכריעה בדיון היום כי מרכיב ההעמסה יעמוד על 6% מעלות הסיכון הטהור בשוק החופשי ■ ח"כ פאינה קירשנבאום: "מדובר בבשורה חשובה לצעירים וסטודנטים"

ועדת הכלכלה בכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת תיקון פקודת ביטוח רכב מנועי של ח"כ פאינה קירשנבאום, שעיקרה ייקור ביטוחי החובה לנהגי הרכבים הארבע-גלגליים במטרה להגדיל את הסבסוד שהם מספקים לנהגי הרכבים הדו-גלגליים.

הוועדה אישרה היום את הצעתה של קירשנבאום להעלות את מרכיב ההעמסה ככלי להפחתת הפרמיה שמשלם נהג הרכב הדו-גלגלי. שיעור העמסה הוא למעשה שיעור הסבסוד הצולב שמסופק באמצעות שיוך שיעור זה בתעריפי ביטוח החובה של המכוניות לטובת הרכבים הדו-גלגליים, וזאת בהמשך לסערה ציבורית שהתרחשה בפעם האחרונה שיוקרו תעריפי הביטוח לנהגי האופנועים.

הוועדה הכריעה בדיון היום כי מרכיב ההעמסה יעמוד על 6% מעלות הסיכון הטהור בשוק החופשי. ח"כ קירשנבאום אמרה היום כי "מדובר בבשורה חשובה לצעירים וסטודנטים, אשר תורגש בכיס בקרוב מאוד". ואכן, התיקון שהיא מובילה יסייע למאבק מתוקשר של מיעוט על חשבון ציבור רחב בהרבה, ויורגש בכיסים רבים שיאלצו לשלם יותר עבור הביטוח שלהם.

כיום מרכיב ההעמסה עומד על כ-4%, שמגולגל למחירי פרמיות הביטוח של הנהגים בכלי הרכב הארבע-גלגליים שמסבסדים בביטוח החובה שלהם 75 שקל לטובת ביטוח החובה של האופנוענים. מכאן שהגדלת שיעור ההעמסה תביא לייקור תלת ספרתי בשקלים בתעריפי הביטוח חובה לבעלי הרכבים 'הרגילים', כדי לממן את ההוזלה לאופנוענים.

נציין שבאוצר הובילו בשנים האחרונות הליך של הקטנת שיעור העמסה באמצעות ייקור הפרמיות של רוכבי הדו-גלגליים, כאשר גם טרם התיקון של קירשנבאום נהגי הרכב הדו-גלגלי לא משלמים את המחירים המלאים הנגזרים מהסיכון האמיתי שלהם. בדוחות הכספיים של ה"פול" ל-2010 נכתב כי "בשנים 2008-2010 עמד סבסוד בעלי האופנועים על סכום של כ-200 מיליון שקל בכל שנה".