מצרים: "נבטל הסכם הגז עם ישראל ונדרוש מחיר גבוה יותר"

הדברים נאמרו בתגובה להודעת EMG כי תגיש תביעת פיצויים ■ לפי הערכות המודיעין בישראל לשלטון במצרים אין שליטה על מבצעי הפיגועים

שר הנפט המצרי, עבדאללה גוראב, מאיים כי מצרים תבקש את ביטול הסכם הגז הנוכחי עם ישראל, אך במקביל תתבע ממנה מחיר חדש - כך מדווח היום (ד') היומון המצרי יום 7.

בידיעה המתפרסמת בגרסת העיתון בשפה האנגלית מצוטט גורם בכיר המקורב לשר הנפט האומר כי מצרים מכינה בקשה לסיום הסכם הגז לטריבונל הבינ"ל לבוררויות. הכוונה, ככל הנראה, לבית הדין לבוררויות שאליו מתכוונת EMG להגיש תביעת פיצויים בהיקף 8 מיליארד דולר נגד מצרים.

המקור המצוטט בידיעה מתייחס לתביעת EMG ואומר כי מצרים תתבע מהחברה להעלות את היקף העסקה ביניהן למחיר של 10 מיליארד דולר. יצויין כי היקפה הנוכחי של העסקה בין EMG לממשלת מצרים אינו ידוע. בהמשך הידיעה מצוטט הבכיר המצרי כשהוא אומר כי "ההתקפות (על צינור הגז בסיני - ע.ב) יימשכו אם לא יופסק יישום ההסכם במתכונתו הנוכחית".

הדברים עומדים בניגוד להערכות גורמי מודיעין בישראל, לפיהם לשלטון המרכזי במצרים אין שליטה על מבצעי הפיגועים בצינור הנפט שהביאו להפסקת ההזרמה לישראל ולירדן שלוש פעמים מתחילת השנה, כולל בימים אלה. בישראל מעריכים כי הצהרות שהשמיעו בעבר בכירים מצריים כוונו לצרכים פוליטיים פנימיים במצרים.

גורם בקבוצת מרחב אמר ל"גלובס" כי "אנו מציעים לקחת בעירבון מוגבל את הפרסומים בתקשורת המצרית, את מה שיש למשקיעים הבינ"ל ב-EMG הם יאמרו בפני בית המשפט לבוררויות בוושינגטון". אותו גורם הוסיף כי המשקיעים בטוחים כי מצרים לא תאפשר פגיעה במשקיעים בינ"ל באופן שירתיע משקיעים בינ"ל אחרים מלהשקיע בה".

יצויין כי במהדורה של אותו עיתון בערבית הופיעה גרסה שונה במקצת שלפיה השר הביע אופטימיות בנוגע בהתייחסו לתהליך המשא ומתן הנוכחי בנוגע לקביעת מחיר חדש ליצוא הגז המצרי בין אם לישראל ובין אם למדינות האחרות. השר הדגיש כי המו"מ עם ישראל ממשיך וציין כי ישראל לא סירבה לשאת ולתת כפי שמספר ערוצי תקשורת ניסו לרמוז לא פעם. השר הוסיף כי מצרים וירדן קרובות לסיומו של המשא ומתן לקביעת מחיר חדש ליצוא הגז ממצרים לירדן וזאת לאחר שכבר נחתם הסכם עקרונות בנושא זה ובשבוע הבא, ככל הנראה, ניתן יהיה לחשוף את פרטי ההסכם בין המדינות לאחר שהמועצה העליונה לאנרגיה והממשלה יאשרו את ההסכם.