מנכ"ל משרד הבריאות: ההסכם לרופאים לא מספק

מנכ"ל משרד הבריאות ל"גלובס": "החשש הגדול שלי הוא שרופאים יגיעו לעבודה בתחושת נקמנות" ■ "חלק מהרופאים אמרו לי שיעברו למערכת הפרטית או שיקטינו משרה במערכת הציבורית"

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, מגלה בשיחה עם "גלובס" כי הוא מוטרד במיוחד דווקא מהיום שלאחר מאבק הרופאים, כל זמן שזה יסתיים בתחושה של חוסר שביעות רצון עמוק מצד רבים מהם.

לראשונה זה תקופה ארוכה הוא מתייחס בהרחבה למאבק הזה, ועושה רושם כי בשונה ממשרד האוצר, הוא אינו סבור שההסכמות שהושגו עד כה נותנות מענה מספק למערכת הציבורית, כמו גם למתמחים ולמומחים כאחד.

"הבעיה העיקרית בעיניי היא הפוסט שביתה", אומר גמזו. "מה הפוסט שביתה תעשה לרופא, לתחושתו כרופא, לאהבת המקצוע, למסירות הנדרשת ממנו ולתחושת השליחות שלו. החשש הגדול שלי הוא שכל זה יתכרסם, שרופאים יגיעו לעבודה עם תחושה של נקמנות. חלק מהם כבר אומרים לי שהם יעברו למערכת הפרטית או שיקטינו משרה במערכת הציבורית. בסוף זה המקצוע היפה ביותר והמספק ביותר, אבל אני חושש מאוד מהתחושות האלה שאנחנו כראשי המערכת נצטרך להתמודד איתן ולרסן אותן", מסביר גמזו.

לדברי גמזו, המתמחים לא רואים בהסכם שגובש פתרון אמיתי לבעיית העומס שלהם, ואת הדבר צריך לפתור באמצעות "התייחסות טובה יותר לנושא התקנים ולהגבלת מספר התורנויות".

נזכיר כי ההסכמות שהושגו בין האוצר להסתדרות הרפואית כללו הגבלה של מספר התורנויות ל-8 תורנויות בחודש בשלב הראשון, אף על פי שבהסכם הקיבוצי המקורי משנות השבעים דובר על 6 תורנויות בלבד. באשר לתקנים, הוסכם על תוספת של כ-650 תקנים למתמחים, רובם עבור הפריפריה.

אבל גמזו מבקש להזכיר כי המתמחים מהווים חלק קטן מאוד מהרופאים, וכי אחת הבעיות המרכזיות קשורה דווקא למה שהוא מכנה "שכבת המומחים הצעירים". לדבריו, ההסכם שגובש קובע כי רופאים עם ותק של עד 5 שנים כמומחים יידרשו מעתה לבצע גם הם כמה תורנויות בחודש (בתשלום מוגדל יותר), ועל כן לצד ה"גזירה" הזאת, מבחינתם, חשוב להציג בפניהם את הישגי ההסכם בהקשר הרחב יותר של כלל המערכת.

לדבריו, לאחר שייחתם ההסכם הנוכחי, צריך למצוא דרכים לשפר גם את מעמדם של המומחים עם ותק של 5-10 שנים, שנמצאים בצומת דרכים. "מומחה כזה מרגיש כבר שהוא 'מאסטר' ביכולות הרפואיות שלו, הוא מתחיל לקבל יותר קרדיט מאנשים שחושבים שהוא טוב, ואז החשש הוא שהוא יגיד לעצמו: 'פרופסור אני כבר לא אהיה בחיים, לפחות אני ארוויח טוב יותר אם אקטין את המשרה שלי במערכת הציבורית'. עבור האנשים האלה צריך למצוא את הדרך לאופק קידומי, לשים לב היטב שלא נאבד אותם, כי הם עמוד שדרה מאוד חשוב למערכת".

קידום חדש למומחים: "מנהל שירות"

אפרופו אופק קידומי, ל"גלובס" נודע כי ההסכמות שגובשו כוללות בפעם הראשונה תפקיד חדש בדיוק עבור אותם מומחים שצברו מספיק ניסיון, אך סיכוייהם לאייש תפקיד של סגן או מנהל מחלקה אינם גבוהים - אלא אם בעלי התפקידים האלה יעזבו לפתע. מדובר בתפקיד של "מנהל שירות", שהוא מקביל לתפקיד של מנהל יחידה, במקומות שבהם לא קיימת יחידה רשמית בשל הקפאה של יחידות חדשות שעליה החליטה הממשלה לפני כמה שנים.

"אם במחלקה אורטופדית למשל לא קיימת באופן רשמי יחידת כתף, אז ממנים 'מנהל שירות' שמרכז את כל ניתוחי הכתף במחלקה. במערכת ישנם כבר רופאים שקיבלו את התואר הזה של מנהל שירות, אבל עד היום הם נהנו רק מהתואר ולא קיבלו על זה אפילו גרוש. הפעם נקבע שהם יקבלו על כך דרגת שכר מיוחדת", מסביר גמזו. אבל גם בעניין הזה הוא מעט חושש: "השאלה היא עד כמה יגבילו את בתי החולים ביכולת למנות מנהלי שירות כאלה".