ראש הממשלה נתניהו: "מברכים על כל שינוי בעולם הערבי"

ראש הממשלה התפנה אמש לכמה שעות כדי להעניק ראיון לרשת "אל-ערביה" ■ ברשות הפלסטינית לא ממש התרגשו: "שיקפיא בנייה בהתנחלויות"

בתוניס ובמצרים הודחו הנשיאים, סוריה ולוב מדממות, נשיא תימן פצוע קשה מניסיון התנקשות ולא ברור האם ישוב לכיסאו. זה שבעה חודשים שהעולם הערבי בוער, וראש הממשלה בנימין נתניהו השמיע אמש (ה') תגובה מפורטת ראשונה. כך מדווחים בגלי צה"ל.

נתניהו העניק ראיון בן כחצי שעה לערוץ הלוויין אל-ערבייה, ודיבר ישירות אל הערבים. "חג שמח, רמדאן כרים", הוא איחל לצופי הערוץ, עשרה ימים לפני תחילת חודש הצום. ראש הממשלה שולח לערבים מסר ברור: "אנחנו מקדמים בברכה כל שינוי דמוקרטי, אבל היזהרו מהשפעתה הבלתי דמוקרטית של איראן".

את מובארק הוא כינה "ידיד גדול", והביע תקווה כי השלום עם מצרים ימשיך להחזיק מעמד למרות ההפיכה בקהיר. "איבדתי רבים מחבריי בתעלת סואץ, איננו רוצים לחזור לימים הנוראים ההם", אמר נתניהו, והוסיף כי הוא מוכן לדבר עם כל מי שמכיר בזכותה של ישראל להתקיים, אפילו יהיו אלה האחים המוסלמים.

אבל הפלסטינים, לפחות על פי הראיון הזה, לא יראו בו איש בשורות. נתניהו התלונן על כך שהם נוקטים סחבת בתהליך השלום, וסירב לפזר הבטחות פורצות דרך. למשל, בנוגע להקפאה בהתנחלויות. "אני מוכן לנסוע לרמאללה או לארח את אבו מאזן בירושלים", אמר ראש הממשלה, "אך הצבת תנאים מוקדמים היא טעות". מנגד, ראש הממשלה הביע נכונות לדון בנושאי הליבה, כמו ירושלים והפליטים.

יועצו של אבו מאזן הגיב בכתף קרה. "הפלסטינים מוכנים ללכת לכל מקום", אמר נביל אבו רדיינה, "ובלבד שנתניהו יקפיא את ההתנחלויות ויצהיר כי הבסיס לשיחות הוא גבולות 67'" אם לשפוט לפי הראיון הזה, ההצבעה באו"ם על הכרה במדינה פלסטינית מעולם לא היתה מוחשית יותר.