שכבת הגז החדשה במאגר "תמר" - אפסייד ל"לוויתן"

גילוי שכבה נוספת המכילה גז בהיקף 0.5 עד 1.5 TCF ב"חולות תמר" הוא בשורה גם ל"לוויתן" ולמאגרים נוספים שיתגלו בעתיד ■ דלק קידוחים אף רומזת לכך בתשקיף שפרסמה בשבוע שעבר

לגילוי כי שכבה נוספת במאגר "תמר" מכילה גז טבעי, יש השלכות רוחביות על מאגרי גז אחרים שהתגלו או יתגלו בשכבת קרקע דומה באזור האגן הלוונטיני, כך מעריכים בשוק חיפושי הנפט והגז. בתשקיף שפרסמה דלק קידוחים ביום חמישי בלילה נכתב כי "מאגר גז טבעי חדש נתגלה בתא השבר בו נקדח קידוח 'תמר 2' הכולל שכבת חול בעובי כולל של 25 מטר ('שכבה D')".

המאגר נתגלה במהלך ביצוע קידוח "תמר 3", בעומק של 5,160 מטרים, כולל עומק מי הים והוא נמצא מתחת ל-3 מאגרי-המשנה שהתגלו ב"תמר 2" (שכבות A,B,C). לפי הערכות, שכבת הגז החדשה, שזכתה לכינוי D עשויה להכיל בין 0.5 עד 1.5 טריליון רגל מעוקבת (TCF) של גז טבעי. במסגרת התשקיף מגלה דלק קידוחים , כי היקף עתודות הגז לפיתוח (P2) הכולל ב"תמר" עודכן ב-30 ליוני מ-8.7 ל-9.14 TCF, על-ידי חברת NSAI.

כמויות הגז החדשות שעשויות הימצא ב-D אינן נראות מרעישות יחסית להיקף עתודות הגז במאגר כולו, אך למען הפרופורציות כדי להזכיר כי גודלו של מאגר מארי-B של ים תטיס שמספק כשלושה רבעים מצריכת הגז של המשק הישראלי מאז 2004 עומד על 0.5 TCF.

ואולם ההשלכות המעניינות ביותר שישנן בדיווח של דלק קידוחים אינן לגבי מאגר "תמר", אלא לגבי "לוויתן", ששטחו גדול מתמר פי שלושה. בקידוח "לוויתן 1" התגלה כידוע מאגר גז טבעי בהיקף 16 TCF, אף הוא בשכבה NG10 המכונה חולות תמר. הגילוי כי פוטנציאל הגז בחולות תמר גדול מכפי שסברו עד כה, עשוי להניב בעתיד עדכון משמעותי גם של עתודות הגז לפיתוח ב"לוויתן" וכן במאגרים דומים, אם יתגלו, כמו למשל באחד משני המבנים שברישיונות "מירה" ו"שרה".

בתשקיף שפורסם ביום חמישי מתייחסת דלק קידוחים לאפשרות זו במרומז כשהיא מציינת כי "נכון למועד התשקיף ממשיכה המפעילה (נובל אנרג'י - ע.ב) לאסוף נתונים אודות שכבה D ופועלת לניתוח ההשלכות האפשריות של גילוי המאגר על היקף הרזרבות ב"תמר" וכן על הימצאותה האפשרית בנכסי נפט אחרים של השותפות".