מדד הביורוקרטיה: משרד המשפטים - המשרד הכי ביורוקרטי

במקום הראשון בדירוג - משרד התמ"ת, המשרד הכי פחות ביורוקרטי והנוח ביותר למגזר העסקי ■ משרד האוצר תפס את המקום החמישי במדד

הידרדרות ברמת השירות של משרדי הממשלה כלפי המגזר העסקי בישראל - כך עולה ממדד הביורוקרטיה של לשכת המסחר תל-אביב והמרכז ו-SQ המתפרסם היום (א').

מהנתונים המסכמים את הרבעון השני עולה כי משרד המשפטים ניצב במקום האחרון וקיבל את התואר המפוקפק של המשרד הביורוקרטי ביותר. במקום הראשון כמשרד הכי פחות ביורוקרטי הוא משרד התמ"ת.

עוד עולה מהנתונים כי חלה ירידה ניכרת בהתנהלות הביורוקרטית במשרדי הממשלה שנמדדו - הבריאות, התחבורה, הפנים, האוצר, התמ"ת, המוסד לביטוח לאומי, ומשרד המשפטים, וכי רבעון זה חותם ירידה של שני רבעונים רצופים בציונו הממוצע של המדד.

המדד בודק את איכות השירות וחווית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים הממשלתיים השונים ומורכב מ-4 קריטריונים: זמינות נציגים, זמן הטיפול בפניה, יחס אישי ואיכות הפתרונות. המדד בוחן גם תהליכים המתרחשים במשרדים כגון הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון, תשלומים למשרדים ועוד.

מדד הביורוקרטיה מראה כי הגוף הממשלתי הנוח ביותר למגזר העסקי הוא משרד התמ"ת, במקום השני משרד התחבורה ובמקום השלישי משרד הפנים. משרד הביטוח לאומי נמצא במקום הרביעי ומשרד האוצר תפס את המקום החמישי. משרד הבריאות שומר על מיקום נמוך במדד וממשיך להציג רמת ביורוקרטיה גבוהה ביחס למשרדים אחרים. במקום השביעי והאחרון, המשרד הביורוקרטי ביותר ולפיכך הגרוע ביותר עבור המגזר העסקי הינו משרד המשפטים. עוד עולה מהנתונים כי התהליך המרכזי שנמדד במשרד המשפטים הוא השירות במערכת בתי המשפט שבו נעוצה הסיבה לציון הנמוך.

עו"ד אוריאל לין, נשיא לשכת המסחר תל-אבחב והמרכז ואיגוד לשכות המסחר, הביע סיפוק מיוחד על כך שמשרד התמ"ת הגיע למקום הראשון במדד הנוכחי, דבר המצביע על הפנמת ממצאי המדד ומאמץ המשרד והעומדים בראשו לשיפור השירות. לדברי לין, "חשיבותו של מדד הביורוקרטיה הולכת וגדלה עם הזמן ומהווה תרומה רבת ערך לחיזוק המודעות בצורך לשפר את תרבות השלטון בישראל". לין ציין באכזבה רבה את העובדה כי משרד המשפטים הגיע למקום האחרון.