"מעצבים צריכים לנקוט אחריות כשהם מחזרים אחר עיני הגולשים"

המעצבת הגרפית האמריקנית רונדה לוי, המתמחה בתקשורת חזותית ברשתות חברתיות, טוענת כי לאחר שנים שבהן העיצוב ברשת דגל בפונקציונליות, כעת יש לשים דגש על חוויית המשתמש

"אני כבר לא מתייחסת למילה 'גרפיקה' בעיצוב. אני אמנם מעצבת, אבל מה שאנחנו עושים זו תקשורת חזותית, ואנחנו מעצבים בכל טכנולוגיה שעומדת לרשותנו - לפרינט, לווב, לרשתות חברתיות" - כך מנסה המעצבת רונדה לוי לאפיין את השינוי שעובר על עולם העיצוב עם ההתפתחויות המואצות במדיה.

"יש הבדל בין רשתות ואתרים לבין רישות חברתי ואינטראקציה בין משתמשים. אתרי הרשת החברתית הם לא דף חלק - כשאנחנו פונים לקהל ברשת חברתית אנחנו משתמשים קודם כל בפלטפורמה שלה, כפי שהיא מעוצבת מראש. וזה בסדר גמור מבחינתי, כי אנחנו זקוקים להן".

לוי הגיעה לארץ בסוף שנת הלימודים האקדמית, לסבב של הרצאות בבתי-הספר המתמחים בתקשורת חזותית. היא מביאה עמה את הפורטפוליו של הסטודנטים שלה בבית-הספר לאמנות חזותית SVA בניו-יורק, ויוצרת גם שיתופי-פעולה בין גופים בארץ ובחו"ל.

לוי התארחה באקדמיה לעיצוב "תילתן" בחיפה, המתמחה במקצועות הפרסום והתקשורת החזותית. במסגרת הקשר עם לוי, קיימו הסטודנטים בשנה האחרונה סדנה "טראנס-אטלנטית" - בה עבדו על פרויקטים בשיתוף-פעולה עם עמיתיהם ב-SVA, תוך תקשורת הדוקה באמצעות קבוצת פייסבוק שהקימו.

סוקרים ולא קוראים

לוי, יהודייה אמריקנית בשנות ה-50 לחייה, היא מאמינה גדולה ברשת כמקום שבו מתרחשים החידושים החשובים בתחומה. לדבריה, היא דורשת ממעצבים לנקוט אחריות ולהיות "מוסריים" כאשר הם מחזרים אחר עיניהם של הגולשים ברשת.

"עם כל החומר, הכמות והאיכויות של המידע הוויזאולי שיש לפנינו, אנחנו צריכים לבחור כיצד נתקשר עם הקהל", היא אומרת.

"הגולשים ברשת הופכים ל'סוקרים' ולא 'קוראים', הם מביטים ולא רואים. לאחר שנים שבהן העיצוב דגל בפילוסופיה של פונקציונליות, כעת אנחנו צריכים להתחשב יותר בחוויה - השימושיות תצליח רק אם חוויית המשתמש תהיה חיובית - וזה תלוי רבות במעצבים, לא רק בתוכן".

כיצד עושים זאת נכון? לדבריה, כפי שהוליווד גילתה כבר לפני עשרות שנים, גם מעצבים בני-זמננו עושים שימוש "בכל הידע המוקדם שלנו על הצרכים האנושיים, סקס, הומור, יופי, אגרסיביות, רעב - כל השדות פתוחים. עיצוב טוב מספק תשובות לשאלות שהמשתמשים אפילו לא יודעים שיש להם. כך אנחנו יוצרים איתם מערכות יחסים, ועל זה מבוסס כל נושא המיתוג. יצירת הזדהות, תחושת שייכות".

- האם אנחנו נמצאים בתקופה של מיתוג יתר?

"לדעתי לא. את מכירה מישהו שלא אוהב את אופרה ווינפרי? מישהו שלא קונה נייקי? מישהו שלא רוצה אייפון? כל אחד מהמותגים הללו עובד על חוויית המשתמש".

הבעיה העיקרית של התקשורת החדשה, היא מסכמת, היא רק בפזיזות. לדבריה, "הפיתוחים בשוק מהירים מדי. למוצרים חדשים, כמו הספר האלקטרוני, אין זמן לבדוק את חוויית המשתמש ואת הקליטה בשוק, וכבר אנחנו רצים לעצב את הדבר הבא".