ההתאחדות לכדורגל וספורטפייב: מה נשאר מהשותפות?

לכאורה שתי השותפות הולכות יד ביד במשפט מול צ'רלטון; אבל בפועל לוזון ושות' סופרים את הימים ליציאתה של חברת השיווק מישראל, ובמקביל מנסים למזער נזקים מול צ'רלטון

בסוף השבוע עבר הדד-ליין שקבעה ההתאחדות לכדורגל למכרז זכויות השידור של ליגת העל לארבע עונות המשחקים 2012/13-2015/16. מדובר על מכרז הזכויות למשחקים המשניים (לא כולל את המשחק המרכזי), אותה חבילה שמוחזקת בארבע העונות האחרונות בידי צ'רלטון ושהיתה החבילה ה"כבדה" ביותר שאי פעם מכרה ההתאחדות לכדורגל - 120 מיליון שקל לחמש שנים.

למי מההתאחדות לכדורגל שהאמין שאפשר יהיה למכור את החבילה הזאת שנה לפני הזמן למרות מחיר המינימום הנמוך יחסית שנקבע (17 מיליון שקל לעונה), לא נכונו הפתעות גדולות: אף גוף לא הגיש הצעה לרכישת המשחקים.

הסיפור המעניין יותר סביב המכרז, שגם מציג את הבעייתיות של שוק הזכויות בישראל, הוא הפלונטר שנוצר מתחת לפני השטח בעקבות ההליך המשפטי אותו מנהלת ההתאחדות מול חברת צ'רלטון. פלונטר שהסתבך בעקבות הקשר בין ההתאחדות לכדורגל לבין חברת השיווק ספורטפייב, שותפתה של ההתאחדות מזה חמש שנים ומי שגם חתומה איתה על התביעה כנגד צ'רלטון.

***

הסיפור הוא כזה: בהתאחדות יודעים בסופו של יום שלמרות המחלוקת המשפטית עם צ'רלטון שכבר הגיעה לבית המשפט העליון, אין שום זכיין טלוויזיה אחר שייקח את חבילת המשחקים המשניים ל-2012-2016 מלבד צ'רלטון: ערוץ הספורט לא בעניין וגם לא רוצה לשבור את הסטטוס קוו הלא רשמי מול צ'רלטון סביב חלוקת הזכויות (כניסה של ערוץ הספורט ל"נכס של צ'רלטון", עלולה לעלות לו בתגובה בכניסה של צ'רלטון לליגת האלופות/ליגה ספרדית וכו'); ערוץ הטלוויזיה של ONE עדיין לא בשלב שיוציא סכומים כאלו על הזיכיון כשאין לו מודל עסקי שיחזיר אפילו חלק מהכסף. מעבר לזה, בגלל מיעוט השחקנים בתחום שידורי הספורט, צ'רלטון היא אחד הגופים המשמעותיים עבור ההתאחדות גם לטווח הארוך.

ובכן, למרות שההליך המשפטי מול צ'רלטון נמצא בשלב מתקדם, לפני מספר שבועות עוד ניסו בהתאחדות לראות מול נציגי ספורטפייב איך אפשר "לסגור פינות" עם צ'רלטון בדרך נוחה ולהגיע לאיזשהו הסדר סביב העניין הכספי, שיאפשר גם לסיים את המחלוקת מהר יותר. בספורטפייב, שהופתעו מהפניות של ההתאחדות, הבהירו להתאחדות כי היא יכולה לעשות מה שהיא רוצה, כולל לרדת מהתביעה מול צ'רלטון, רק שייקחו בחשבון שספורטפייב לא תוותר על דולר אחד מהעמלות שמגיעות לה בגין ההסכם עם צ'רלטון. בין היתר הזכירו נציגי ספורטפייב להתאחדות כי הם אלו שמימנו את ההתאחדות בכל התקופה מאז הפסיקה צ'רלטון לסיים עבור הזיכיון, והם אלו שגם שילמו עד היום כ-900 אלף דולר למשרד עו"ד הרצוג-פוקס-נאמן על הייצוג המשפטי בתיק. כלומר, אם לפני שנה עוד היה איזשהו היגיון לנסות להגיע לפשרה, היום כשהצדדים בקילומטר האחרון של המרתון המתיש אין סיבה מבחינתם לעגל פינות.

הבעייתיות של ההתאחדות לכדורגל ברורה: בעוד שנה ספורטפייב תסיים את הקשר שלה עם ההתאחדות ותיסע לה לדרכה, בעוד שאת הקשר העסקי עם צ'רלטון - שחקן עיקרי ומהותי בשוק הטלוויזיה - ההתאחדות תצטרך לבנות מחדש, ואם כך עדיף לעשות את זה כבר עכשיו.

***

חוסר הנכונות של ספורטפייב לפשרה הביא את היחסים שלה מול ההתאחדות להיות הרבה פחות מקורקטיים. עד כמה עמוק הקרע, אפשר ללמוד מהסיפור הבא: כשההתאחדות הוציאה לפני מספר שבועות את המכרז ל-2012-2016, ספורטפייב - שותפתה הרשמית של ההתאחדות - ביקשה לעיין בו. התשובה של ההתאחדות היתה: אתם מוזמנים לשלם את הסכום הנדרש כדי לרכוש את מעטפות המכרז (כמה אלפי שקלים). בין הצדדים גם קיימת מחלוקת על הפרשנות סביב החוב של ההתאחדות לצ'רלטון - כשספורטפייב דורשת 1.3 מיליון דולר, בעוד שההתאחדות טוענת שהחוב נמוך ממיליון.

הרגע שבו נשבר האמון בין הצדדים, היה לפני מספר שבועות - כשספורטפייב הבינה שההתאחדות מנהלת דיאלוג עם צ'רלטון מאחורי גבה. ההתאחדות קיבלה מצ'רלטון בתחילת מאי תשלום בסך 15 מיליון שקל, דבר שנודע לספורטפייב ולעו"ד ברוך כצמן (המטפל בתיק עבור ההתאחדות וספורטפייב) כמעט חודש לאחר מכן, בעת תכתובות משפטיות בין הצדדים. בספורטפייב זעמו על לוזון ושות' כי לא ייתכן שבזמן שהם מממנים את ההתאחדות לכדורגל כבר תקופה ארוכה ומקפידים להעביר להם אחת לחצי שנה כ-2.5 מיליון דולר - במקום צ'רלטון שחדלה לשלם עבור הזיכיון - כשסוף סוף נכנס כסף ההתאחדות דאגה לקחת את הכספים הללו "מאחורי הגב" מבלי ליידע את ספורטפייב.

****

הנקודה האחרונה שמעיקה על ההתאחדות לכדורגל סביב ההליך המשפטי מול צ'רלטון והרצון לסיים את הדברים כמה שיותר מהר, אולי אפילו מחוץ לבית המשפט - קשורה גם היא למכרז לעונות 2012-2016. בהתאחדות לכדורגל שנבחנת בזכוכית מגדלת לאחרונה, מודעים לבעייתיות משפטיות-תדמיתיות סביב ניהול המכרז. הרי איך מבחינה טכנית ומשפטית תעניק ההתאחדות את הזיכיון לגוף שהגיע איתה לבית משפט אחרי שהפסיק לשלם על אותו מוצר בדיוק בסיבוב הקודם?

תגובת דוברת ההתאחדות לכדורגל, מיכל גרונדלנד: "ההתאחדות פועלת ותמשיך לפעול עפ"י חוק בכל הקשור לזכויות השידור. ההתאחדות אינה מעוניינת להגיב לפרסומים שונים בהקשר לשותפיה העסקיים. ככל שקיימות מחלוקות, באם קיימות מחלוקות, הן ייפתרו בין ההתאחדות לבין הגופים הקשורים לה מבחינה מסחרית - ולא דרך אמצעי התקשורת. עוד נציין כי ישנם מספר גופי מדיה נוספים שהביעו עניין בחבילת זכויות השידור, על כן לא נכונה הטענה כי צ'רלטון היא היחידה שהביעה עניין".