"אינטל ומיקרוסופט בגל חדשנות אדיר כתגובה לתחרות"

סמנכ"ל האסטרטגיה בענקית המחשוב לנובו, דן סטון, מספר בריאיון ל"גלובס" על שוק המחשוב המשתנה במהירות: "מחשבי הלוח לא בנויים להחליף את המחשב האישי"

הדיווחים של חברות המחקר על נתחי השוק בתחום המחשוב האישי לרבעון השני של השנה, תפסו את ספקית המחשוב האישי, לנובו, בתזמון מוצלח. מדוחות גרטנר ו-IDC עולה כי לנובו עקפה את ספקית המחשוב המתחרה Acer, ועלתה מהמקום הרביעי בנתח השוק למקום השלישי - עם כ-12% מהשוק; קפיצה משמעותית לעומת נתח השוק אשתקד. התרחבות במכירות החברה ב-22% הייתה בעיקר בארה"ב וביפן, היכן שהחברה חלשה באופן מסורתי.

הביצועים של לנובו הם רק זווית אחת. החברה נעזרה ברוח גבית סביב הזעזועים ב-Acer, שטיפסה למקום השני בנתח השוק לפני פחות משנתיים, בעקבות הפופולריות שצבר מחשב ה-Netbook שלה - Aspire One. השינויים המהירים בשוק המחשוב השאירו את Acer עם נתח שוק צונח, עזיבה של המנכ"ל במארס השנה על רקע חילוקי דעות עם הדירקטוריון, אסטרטגיה בסימן שאלה ומאמצי ארגון מחדש באירופה, בעקבות בדיקה פנימית על ערוצי ההפצה של החברה.

כל אלו הם מסימני הזמן, שמורגשים היטב בטבלאות האקסל של האנליסטים בחברות המחקר הטכנולוגי. אחרי יותר משלושה עשורים עם מוצר ברור - מחשב אישי נייח ונייד - נכנס השוק לטלטלה. הטלפונים החכמים, מחשבי הלוח וה-Netbooks שינו את השוק ואת קהל היעד. השינויים ניכרים גם לאורך שרשרת המזון. ספקיות השבבים, התוכנה והשירותים למחשוב האישי השתנו, וכן המתחרים - אפל תופסת לפתע נתח שוק נכבד, או לפחות את תשומת הלב של הלקוחות הפוטנציאלים.

"כאן כדי להישאר"

"האתגר אינו להתמודד מול אפל, אלא משהו מהותי בהרבה", משוכנע דן סטון, סמנכ"ל האסטרטגיה התאגידית של לנובו, בריאיון ל"גלובס". "כל מי שבתחום מנסה להבין כרגע את המקום החדש שלו בשרשרת הערך החדשה בתעשייה". בגרטנר העריכו כי שוק המחשוב האישי יצמח ב-9.3% השנה - נמוך מתחזיות קודמות ומאשר בשנה שעברה. על ההאטה תשפיע דחיית החלטות לרכש מחשבים ניידים חדשים בעקבות הצפי למחשבי לוח חדשים, אך כמעט ללא קניבליזציה.

סטון טוען כי מוצרי המחשוב החדשים לא ידחקו את המוצרים הוותיקים, אלא יתווספו למבחר הקיים. לדבריו, "זה חלק משגשוג בתחום ולא קניבליזציה. מחשבי הלוח לא בנויים להחליף את המחשב האישי, הנייח או הנייד". בהתאם, הוא מעריך, לא יעלם ה-Netbook כל כך מהר. "ה-Netbook לא עבר מן העולם, אלא נשאר כסגמנט, ויש אנשים שיצאו ממנו מעט מוקדם מדי. זה יהיה 5%-15% מהשוק באופן די יציב לאורך הזמן".

לנובו השיקה בשבוע שעבר את מחשב הטאבלט ה-IdeaPad K1, וכן גרסאות משולבות (Hybrid) של מחשבים ניידים, שבהן המסך מתנתק ונהפך למחשב לוח נפרד. "השקענו הרבה בטאבלטים - והם כאן בכדי להישאר", מצהיר סטון. מחשב הלוח של החברה ירוץ על מעבדי Nvidia, שמבוססים על פלטפורמת ARM, עם מערכת הפעלה מסוג אנדרואיד של גוגל, רחוק מסביבת המחשוב האישי המוכרת. סטון מאמין כי "ב-3-5 השנים הקרובות נראה טכנולוגיות בתחום יותר ממה שהיה בעבר, אחרי 25 שנים באווירת ה-Wintel. אני מאמין שאינטל ומיקרוסופט ייזמו גל חדשנות אדיר כתגובה לכניסה של התחרות".

מורשת סינית

לנובו נכנסת לגל השינויים הזה בעמדה מעניינת. החברה היא ספקית המחשוב האישי הגדולה ביותר, שסל המוצרים שלה מסתמך על מחשוב אישי, כמעט ללא שרתים או מוצרים נלווים אחרים. דוח החברה לרבעון הראשון (רביעי פיסקאלי) מראה כי 95% מהכנסות החברה, שהסתכמו בכ-4.9 מיליארד דולר, מגיעים ממחשוב אישי. כ-61% מכלל המכירות הן של מחשבים ניידים.

הריאיון עם סטון - ישראלי במקור, שעבר לפני כעשור לארה"ב ועובד בלנובו כארבע שנים - נעשה ימים ספורים לאחר שהחברה הודיעה על רכישת יצרנית המחשבים הגרמנית Median תמורת כ-660 מיליון דולר. זו הרכישה השנייה של החברה השנה, לאחר ההשתלטות על NEC היפנית בינואר והקמת חברה משותפת, תמורת כ-175 מיליון דולר. אלו מהלכים חריגים יחסית, אך מתאימים לאסטרטגיית "הגן ותקוף" (Protect and Attack) שבה דוגלת החברה בשנה האחרונה.

"זו חברה גלובלית עם מורשת סינית", מזכיר סטון. החברה נהפכה כזו עם רכישה משמעותית בהרבה - של חטיבת המחשוב האישי המפסידה של IBM ב-2005. לחברה החדשה נדרש כמעט חצי עשור בכדי לחזור ולעמוד על הרגליים, מה שכלל מהלך Turn-Around, שינויים אסטרטגיים ומיזוג בין התרבויות העסקיות. כיום נסחרת החברה לפי שווי של כ-6.4 מיליארד דולר בבורסת הונג קונג, כאשר עיקר כוחה מגיע מהשוק הסיני שאחראי ל-45% ממכירותיה ברבעון הראשון, והיא מחזיקה בו 27%.

הצמיחה של החברה, מתאר סטון, עשויה לכלול גם את שוק השרתים, היכן שהחברה כמעט ולא מורגשת. לדבריו, "שוק השרתים ריכוזי מאוד עם דל, IBM ו-HP, ואנחנו צריכים להיות חכמים בחדירה". סטון לא ממהר להצהיר על חדירה לתחומים נרחבים יותר במגזר הארגוני, כגון אחסון או תקשורת, אם כי אינו פוסל אותה. מה שהוא כן שולל, זו כניסה לתחום השירותים, כדוגמת המהלכים שביצעו IBM, דל או HP. "לא נפגע בשותפים שלנו", הוא אומר.

"להביא יותר סטארט-אפים ישראליים ללנובו"

התקנים חדשים הם לא השינוי היחיד שבו נתקלים משתמשי המחשב האישי של היום. "הצרכן היום רוצה לשנות גם את המגע עם המחשב", קובע דן סטון תוך התייחסות לחשיבות נושא זיהוי המחוות או מסכי המגע בסביבת המחשוב האישי. "זה יהיה שונה מאוד - ההבדל בין מחשב, מחשב לוח או טלפון - ותנועות יחליפו מקלדת באופן מלא. גם האינטראקציה ביניהם תהיה מאוד מעניינת".

הריצה אחרי טכנולוגיה מהסוג הזה מביאה את לנובו גם למרחב ההיי-טק הישראלי, לדוגמה עם N-trig שמספקת חיישנים למסכי מגע, גם בעבור מחשבים ניידים של לנובו. "אנחנו מכירים יותר סטארט-אפים בתחום, בכדי להבין את הטכנולוגיות ואיך זה יכול לסייע לנו", אומר סטון שמתעניין גם בממשקים אלחוטיים בין התקני המחשוב, כגון באמצעות טכנולוגיות WiFi משופרות, תדרי ה-60 Ghz, או USB אלחוטי. "הפרויקט האישי שלי הוא להביא יותר קשרים עם סטארט-אפים ישראליים ללנובו", מצהיר סטון.


נתחי שוק מחשבים אישיים
 נתחי שוק מחשבים אישיים