עימות בין האוצר לשיכון מעכב את הסיוע לצעירים בפריפריה

האוצר: יש עדיפות לחרדים ■ אטיאס: "שקר גס. האוצר מספסר בקרקע"

‎‎תוכנית המענקים לזוגות צעירים בגובה 100 אלף שקל, שעברה בהחלטת ממשלה לפני כשבועיים ביוזמת שר השיכון, אריאל אטיאס, ומיועדת למי שירכוש דירה בבנייה רוויה בפריפריה, מתעכבת בגלל ויכוח בין משרד השיכון למשרד האוצר על קביעת הקריטריונים והיעדר הוראות הביצוע של התוכנית.

‏‏ביום ו' פרסם משרד השיכון רשימת ישובים בהם תופעל תוכנית הסיוע: ירוחם, נתיבות, שדרות, דימונה, קרית שמונה, טבריה, מצפה רמון, ערד, נהריה, חצור הגלילית, מעלות תרשיחא, מגדל העמק, בועינה נוג'ידאת, בית שאן וסכנין. במודעה הייתה גם הכרזה על פרויקטים גם ביקנעם, באשקלון, בקרית מלאכי ובביתר עלית, וכן דיור להשכרה בראש העין.

‏‎‎למנוע ספקולציה

‏‎‎עד כה לא נקבעו הקריטריונים וההסדרים עם הבנקים האמורים להעביר את הסיוע, ועל כן התוכנית אינה ניתנת ליישום. אטיאס טוען כי ביום ג' תאשר ועדת הכספים את ההסדר מבחינה תקציבית, ועד סוף השבוע ייצאו כללים והנחיות ביצוע לבנקים.

‏ויכוח חריף התגלע בין אטיאס למשרד האוצר על הקריטריונים לזכאות לסיוע, ובעיקר על רקע דרישת האוצר כי מקבל סיוע יהיה חייב לגור בדירה בגינה קיבל סיוע לתקופה של 4-5 שנים, כדי למנוע ספקולציה של ניצול הזכאות על מנת לרכוש דירה ולהשכיר אותה או למכור אותה.

‏‏באוצר טוענים כי פרויקטים בשיטת "מחיר למשתכן" נותנים עדיפות מוחלטת למגזר החרדי, בגלל הקריטריון של מספר הילדים במשפחה: 30% מהפרויקט מופנים למי שיש להם 7 ילדים ומעלה, 30% מהפרויקט למי שיש להם 6-4 ילדים, 20% למי שיש להם 3-1 ילדים, ו-20% לחסרי ילדים.

‏‏השר אטיאס אמר היום ל"גלובס": "זה שקר, בדיוק כמו השקר הקודם, שכאילו מענקי המקום היו מיועדים לחרדים. שקר שמטרתו להסיט את תשומת הלב מהנושא האמיתי, שהוא הספסרות בקרקעות המדינה. אינני מוגבל בכמות מכרזי מחיר למשתכן מלבד גודל הדירה".

‏לדברי אטיאס, "הכללים שהיו נהוגים מאז ממשלת רבין היו שרק מספר הילדים קובע, ואני זה שניסחתי אותם מחדש. לאור תלונות שקיבלתי מיניתי צוות שהמליץ על שריון לכל סוגי המשפחות - מזוגות צעירים ללא ילדים ועד למשפחות גדולות שמהוות רק 30% מהשריון ואם אין משפחות כאלה זה יורד חזרה לקבוצות הנוספות. צריך לציין שהציבור החרדי לא גר בבנייה לגובה מעל 6-5 קומות, מכיוון שרובו לא משתמש במעלית שבת, ומרבית התב"עות היום הן לבנייה לגובה. מעולם לא הייתה בעיית קריטריונים במחיר למשתכן, ואני מציע גם קריטריון של יוצאי צבא, ובלבד שהאוצר יוותר על הספסרות בקרקע ויאפשר לשווק אותה ב-50% מהשווי".

‏‏"השאלה האמיתית היא האם הקרקע נועדה להעשיר את קופת המדינה, או שניתן לזוגות צעירים חסרי דיור 50% הנחה ונוותר על הכנסות. אני בדרך לשבור את העיקרון של כל המרבה במחיר", הוסיף אטיאס. ‏‎‎‏