הבינלאומי משיק תוכנית לריבית זכות על העו"ש

יתרונה של "הטבה פלוס" ללקוח, הוא הקיזוז האוטומטי בין יתרות הזכות והחובה שהיא יוצרת

הבנק הבינלאומי יפעיל תוכנית לריבית זכות על חשבון העו"ש, רטרואקטיבית מ-1 ביולי, כך נודע ל"גלובס". הבינלאומי, בניהולה של סמדר ברבר צדיק, יפעיל תוכנית במתכונת דומה לזו הקיימת בבנק הפועלים, כלומר קיזוז אוטומטי בין יתרות הזכות והחובה. התוכנית תיקרא "הטבה פלוס" ועיקריה יופצו ללקוחות הבנק בימים הקרובים.

תוכנית במתכונת קיזוז נחשבת לטובה יותר עבור הלקוח, מאשר תשלום ריבית על יתרת הזכות ללא התייחסות ליתרות החובה, הנהוגה בלאומי ובבנק דיסקונט. זאת מאחר ושיעור הריבית על החובה (ריבית האוברדרפט) שהבנקים גובים גבוה משמעותית משיעור הריבית שהם משלמים על יתרות זכות (כ-70% מהריבית על פק"מ יומי). בבנק ישראל בירכו על ההחלטה: "קיזוז בין יתרות יותר טוב ללקוח", אמרו גורמים בפיקוח על הבנקים.

לפי תוכנית הבינלאומי, ההטבה תינתן לחשבון עו"ש אליו מועברת משכורת מ-5,000 שקל ומעלה בצורה הבאה: יבוצע סיכום של כל יתרות הזכות היומיות שהיו בחשבון במהלך חודש קלנדרי. יתרת הזכות החודשית שתחושב תופחת מסיכום יתרות החובה היומיות, שהיו בחשבון באותה תקופה. במידה ותישאר ללקוח יתרת חובה לאחר ההפחתה, הלקוח יחויב בריבית החובה המקובלת בחשבונו. הבינלאומי הציב שני סייגים - סכום ההפחתה המרבי החודשי יהיה 50 אלף שקל וההפחתה לא תתבצע במידה והלקוח חרג ממסגרת האשראי שלו.

הבנק הראשון שיצא בתוכנית שכזו היה הפועלים, שהשיק את "עו"ש מקזז". לאומי השיק תוכנית במתכונת שונה בינואר ודיסקונט הודיע בסוף מאי כי יפעיל תוכנית דומה מ-1 ביולי. מזרחי טפחות מפעיל מזה שנים תוכנית דומה, אך ללקוחות במגזרים ספציפיים בלבד.

הבנקים החלו ליזום תוכנית לריבית על יתרות זכות לאחר לחץ של ח"כ אופיר אקוניס כשכיהן כיו"ר ועדת הכלכלה. אקוניס יזם לפני שנתיים וחצי הצעת חוק המחייבת את הבנקים לשלם ריבית זכות אך הקפיא אותה לבקשת בנק ישראל, כדי לאפשר לבנקים ליזום תוכניות דומות. לאומי והפועלים מסרבים לחשוף את נתוני היקפי הביצוע של תוכניות ריבית הזכות על העו"ש. הערכות הן שהסיבה לאי הרצון לפרסם את הנתונים היא התשלום הנמוך עבור כל לקוח, המסתכם בשקלים בודדים.

תוכניות ריבית על יתרות זכות
 תוכניות ריבית על יתרות זכות