הצעה לבילוי משפחתי תרבותי: פעילויות קיץ במוזיאונים

תשכחו מהקניונים: מי שמחפש בילוי משפחתי במקום ממוזג ימצא שפע פעילויות מהנות במוזיאונים ברחבי הארץ - החל ממוזיאון ישראל המחודש בירושלים, דרך מוזיאון נחום גוטמן בת"א ועד מדעטק בחיפה ■ המחירים סבירים ויכולים להסתכם בכ-100 שקל למשפחה

מוזיאון המדע בירושלים: חדשנות וסדנאות

במוזיאון המדע בירושלים כל הפעילויות אינטראקטיביות ומותאמות לילדים. בתוך 12 התערוכות אין כמעט מוצגים שהן "רק" לצפייה. בין התערוכות החדשות: תערוכת חדשנות, העוסקת במהות החדשנות ובחדשנות ישראלית. בכל שעה יש סיור מודרך בתערוכה, וסדנאות חינם שבהן הילדים יוצרים כפפה שיש בה אלמנט של חדשנות (למשל: צביעה בצבעים בלתי נראים שמתגלים רק בשמש, או כפפה שסוגרים איתה מעגל חשמלי) ולוקחים הביתה כמזכרת.

* שהות מוערכת: יום שלם. מומלץ לבוא ביולי, בתחילת אוגוסט או בשבתות - אז פחות צפוף. באוגוסט המקום פתוח עד 20:00 בערב ובשעות אחר-הצהריים יש פחות מבקרים.

* מחירים:

40 שקל לילד ולמבוגר. כרטיס משפחתי: 145 שקל. באוגוסט, בשעות 17:00-20:00, - 20 שקל. הצגה "אי הדמיון": תשלום נוסף של 20 שקל.

מדעטק, חיפה: מסע רב-חושי

גם מוזיאון המדע בחיפה הוא אינטראקטיבי במובהק. בנוסף ל-22 תערוכות גם את הסינמטריX - סרט שהוא מסע רב-חושי (תלת-ממד ואפקטים, כרוך בתשלום נוסף). התערוכה בינלאומית החדשה במוזיאון המדע היא Sport Science, ובה מוצגים פעילים שמאפשרים לבדוק על הגוף עצמו את עקרונות המדע שמשמשים בביצוע פעולות ספורט שונות.

* זמן השהות: יום שלם.

* מחירים:

ילד (מגיל 5) - 65 שקל; מבוגר - 75 שקל. באינטרנט: 62.5 שקל. כרטיס משפחתי - 250 שקל (עד 2 ילדים). סינמטריקס - בתוספת של 15 שקל לצופה. מופע קיץ "מופע האור של מר לייטק" - 20 שקל

בית התפוצות, תל-אביב: שער לשפה העברית

בית התפוצות נחלק למוזיאון עצמו ולגלריה, המתומחרים בנפרד. בגלריה שנחנכה לאחרונה מוצגת תערוכת "א-ב-גע-דע" האינטראקטיבית, העוסקת בשפה העברית וכוללת 22 מיצגי מולטימדיה תלת-ממדיים המאפשרים להמציא מילים חדשות, ללמוד שפות חלופיות (כמו ברייל) ועוד.

במוזיאון יש תערוכות העוסקות בהיבטים שונים של הקהילות היהודיות והיהדות, ומסע בזמן - מלידתו של העם היהודי ועד לקיום עצמאי בארץ ישראל. יש גם מפגשים עם אמהות ואבות האומה; עם נביאים, מלכים ושופטים.

* זמן השהות: שהות בתערוכה לילדים בגלריה אורכת כשעתיים, שהות במוזיאון עצמו יכולה לארוך עוד כשעה-שעתיים בפני עצמה.

* מחירים:

- למוזיאון: 40 שקל למבוגר ו-30 שקל לילד.

- לגלריה: 40 שקל גם למבוגר וגם לילד.

- מחיר כרטיס משולב: 70 שקל למבוגר 55 לילד.

- מחיר למשפחות מעל 5 נפשות: הגלריה עולה 34 שקל לילד או למבוגר.

מוזיאון נחום גוטמן: מבט לתל-אביב הקטנה

מוזיאון העוסק ביצירותיו של נחום גוטמן אבל, מטבע הדברים, מספר על תל-אביב הקטנה. לצד יצירותיו של גוטמן מוצג הסטודיו המשוחזר שלו וחדר פעילות עם עותקים מקסימים של עיתוני דבר לילדים, פאזלים ומשחקי מחשב ואנימציה. בנוסף מתקיימת התערוכה: "מי קובע או געגועים לד"ר גמזו" - שמציגה ביקורות אומנות שונות על יצירותיו יחד עם היצירות של גוטמן (ציורים, איורים ורישומים) עליהן נסבה הביקורת.

* פעילויות מיוחדות לילדים: סדנה לבני 4-8 על היחסים שבין הצייר האוצר ומנהל המוזיאון.

* שהות מוערכת: שעה עד שעתיים. אפשר לשלב עם סיור בנווה צדק.

* מחירים:

חינם לילדים עד גיל 18; 24 שקל למבוגר.

בימי שישי - הכניסה חינם.

גן המדע במכון ויצמן ברחובות: אנרגיה ושמש

גן המדע ברחובות נטול מיזוג-אוויר. כ-80 מוצגים מציגים היבטים שונים של פיזיקה, שימוש באנרגיית שמש ותופעות טבע שונות תוך התנסות פעילה. יש גם מתחם אקולוגי. בקיץ מתקיימות פעילויות בנושא שמש ופעילות בגן האקולוגי הפעילויות כוללות הדגמה מפתיעה ומרשימה של תופעת העל-מוליכות המתרחשת בטמפרטורות נמוכות. יש הצגה לילדים הקטנים בנושא מדע (בתוספת של 10 שקל לילד).

* מחירים:

יולי: 30 שקל למבוגר ו-20 שקל לילד. כרטיס משפחתי - 90 שקל. אוגוסט: 30 שקל. כרטיס משפחתי: 110 שקל.

מוזיאון ישראל, ירושלים: הכול מכל, ובכיף

המוזיאון ששודרג לפני שנה נותן תמורה מלאה לזמן. אפשר להישאר בו יום שלם מבוקר עד ערב ואפילו לחזור שוב.

* מה במוזיאון? מה לא? מאומנות עכשווית ועד ארכיאולוגיה ודגם בית המקדש, והכול מואר, מזמין ויפה. התערוכה "החיים - הוראות שימוש" מיועדת לכל המשפחה. כדאי לרכוש את חוברת "הכי הכי" המספקת הכוונה. יש סיורים חינם לצד פעילויות בתשלום. אחת הבולטות שבהן היא "מסע לארצות רחוקות".

* זמן שהות: לפחות יום. מומלץ לצאת לגן הפסלים.

* מחירים:

ביולי: ילד: 24 שקל. מבוגר- 48 שקל (חינם לילדים בימי שלישי ושבת). באוגוסט: הילדים נכנסים חינם.

מוזיאון ארצות המקרא, ירושלים: קומיקס והומור

קומיקס ידוע ככלי מתווך נוח, אהוד מאוד ומשמש לדרך ידידותית להעביר ידע. גם מוזיאון ארצות המקרא משתמש בו. החוברת "עלילות שמשי" (בתשלום) משמשת כמדריך נוח למוזיאון עצמו, שבו מספר אפשרויות פעילות.

* מה במוזיאון? היסטוריה של תקופת המקרא והמזרח הקדום. גילוף חותם, התפתחות הכתב, ארכיאולוגיה, ממלכות עתיקות: רומא, אשור, ארם, פרס, העולם ההלניסטי, מצרים, יוון ועוד. מיתולוגיות ואמונות של העולם העתיק. ישנן שתי עמדות מחשב עם מידע והפעלה קצרה.

החוברת "עלילות שמשי" היא למעשה מדריך קומיקס לגלריות. בגיל צעיר ההורים צריכים "לתווך" בין הילד לבין המוזיאון והחוברת יכולה לסייע בכך, מגיל 8 בערך הילד יכול לנווט בעצמו, מצד שני, בגילאים בוגרים יותר לא תמיד מוכנים להתחלק בחוברת. הקוץ באליה הוא המחיר (25 שקל). אם לוקחים חוברת אחת למשפחה ומגיעים ביום רביעי או בשבת אפשר לסגור בילוי משפחתי ב-105 שקל. אפשר כמובן לסייר במוזיאון גם ללא החוברת אולם היא מסייעת מאוד.

* פעילויות קיץ: שתי פעילויות עיקריות- פעילות "אוגוסט לכל המשפחה" במחיר של ילד 35 שקל, מבוגר 20 שקל כוללת כניסה למוזיאון לסיור של שעתי בגלריות בליווי שחקן וסדנת יצירה נוספת. השנייה - סיור עששיות לגילאי 7-12 עם התייחסות למיתולוגיות עולם הלילה בעולם הקדום (ילד - 30 שקל ומבוגר 20 שקל, יש הנחות למשפחה עם 3 ילדים ומעלה).

* שהות מוערכת: שעה עד שעתיים.

* מחירים:

- מבוגר: 40 שקל.

- ילד: 20 שקל. בימי רביעי אחר-הצהריים ובשבתות של יולי -אוגוסט ילדים עד גיל 17 נכנסים ללא תשלום. כך שאפשר לסגור בילוי משפחתי יותר בזול.

- חוברת עלילות שמשי: 25 שקל.