ייצוגית: "מס אופנועים" בביטוח רכב ללא ידיעת המבוטחים

בתביעה, בהיקף מיליארד שקל, נטען כי חברות הביטוח גובות כספים שלא כחוק מכל מבוטחי ביטוח החובה ■ התובעים: מדובר ברכיב הנגבה לכיסוי הפסדים בגין אופנועים לא מבוטחים

לבית המשפט המחוזי מרכז בפתח-תקווה הוגשה בקשה לאשר תביעה ייצוגית בהיקף של כמיליארד שקל נגד עשרת חברות הביטוח הגדולות בארץ, בטענה לגבייה לא חוקית של כספים מכל מבוטחי ביטוח רכב החובה בישראל. זאת, בגין "מרכיב העמסה" ו"מס אופנועים", שצורפו לכל פוליסה ללא ידיעתם של המבוטחים.

לטענת התובעים, שמעון זילברמן ושבעה אחרים, באמצעות עורכות הדין חגית חופי ולורה מישוק, החל משנת 2004 נגבה מרוכשי ומחזיקי פוליסת ביטוח חובה לרכב תשלום נוסף בהיעדר הוראת חוק המכשירה אותו, וזאת בלא ידיעתם של בעלי הפוליסות.

את החיוב הנוסף מכנות חברות הביטוח "מרכיב העמסה" או "מס אופנועים", ומטרתו, כך נטען, להוות "סבסוד" של הפסדי מבוטחי חברת הביטוח "הפול", אותם משתמשים ברכב מנועי שלא הצליחו להשיג כיסוי ביטוחי באופן ישיר אצל מבטח, לרבות מבוטחי הרכבים הדו-גלגליים.

בבקשה לאישור התביעה כייצוגית צוין כי "באופן אירוני לחלוטין, ציבור רוכבי הדו-גלגלי חשו עד כה כי נעשה עימם 'עוול' בכל הנוגע לתעריף ביטוח החובה. אך כעולה מבקשה זו, הציבור הנפגע הינו כלל ציבור בעלי המכוניות, המחויבים בתשלום אשר נגבה בהיעדר חקיקה".

כן נטען כי מדובר בתוספת של 4.3% לתעריפי הפרמיה של פוליסת ביטוח רכב החובה, כאשר החיוב חסר בסיס חוקי ופסול.

המבקשים מציינים כי מבדיקות שערכו עולה כי בכוונת חברות הביטוח להעלות את שיעור התשלום הבלתי חוקי שנגבה מהציבור מ-4.3% ל-8%, ובכך הן יוסיפו "חטא על פשע".

הבקשה מבוססת, בין היתר, על קביעותיו של מבקר המדינה בדוחות משנים קודמות, מהם עולה כי מבוטחי ביטוח רכב החובה נושאים בחיוב בשיעור של 4.3% מידי שנה, שנגבה ללא הרשאה וללא החלטה של הגוף המוסמך - המפקח על הביטוח, וזאת כדי לממן סובסידיה.

כן מצוטטים בבקשה דבריו של ידין ענתבי, לשעבר המפקח על הביטוח, בפני בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת מאוקטובר 2009, שאמר כי "מכל פוליסה של ביטוח רכב חובה, 1,400 שקל הולכים כדי לממן את הביטוח של הרכב, ועוד 100 שקל נועדו לממן את הביטוח של הרוכבים. אף אחד לא באמת יודע את זה".

כך, לטענת המבקשים, נוצר מצב עגום, לפיו כל אותם מבוטחים, בעלי המכוניות, "סיבסדו" עד כה ואף עתידים לסבסד את כל מבוטחי כלי הרכב הדו-גלגליים מבלי לדעת זאת.

רווח שנתי: 6 מיליארד שקל

ענף ביטוח החובה לרכב הינו ענף מרכזי בביטוח הכללי, השני בגודלו בהיקף דמי הביטוח. תרומתו לרווחיות חברות הביטוח גדולה. לשם המחשה - ב-2007 היווה ענף ביטוח החובה כ-43% מכלל הרווח בענף הביטוח הכללי, שהסתכמו בכ-717 מיליוני שקל.

בבקשה צוין כי כ-2 מיליון רכבים מבוטחים בארץ בפוליסת ביטוח רכב חובה בשנה. בין השנים 2004-2010 הגיעו חברות הביטוח לסך רווחים של מעל 6 מיליארד בשנה מביטוחי הרכב.

התביעה הוגשה נגד חברות הביטוח כלל, אליהו, ביטוח חקלאי אגודה שיתופית מרכזית, מנורה מבטחים, מגדל, שירביט, איי. איי. ג'י, הראל חברה לביטוח, שומרה ו-אי.דיי.איי. כן צורף המפקח על הביטוח, מתוקף תפקידו כאחראי על שוק הביטוח, כמשיב פורמלי לתביעה.