בקשה לייצוגית נגד באדג'ט בגין גביית יתר על תיקוני רכב

התובע: החברה גובה סכומים גבוהים בהרבה מאלה ששילמה בעצמה על תיקונים קלים במכונית

בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגד באדג'ט ישראל (דומיקאר) טוענת כי החברה גובה סכומים הגבוהים בהרבה מאלה ששילמה בעצמה עבור תיקונים "קלים" במכונית.

מקור הטענה הוא תאונה קלה שביצע אדם ששכר מכונית מבאדג'ט. לטענתו, הוא חויב בעלות תיקון הגבוהה משמעותית מזה ששילמה החברה בפועל, אם בכלל. חשוב להדגיש כי ערך התיקון היה נמוך מההשתתפות העצמית שנקבעה בהתאם לחוזה ההשכרה.

העילה להפוך את המקרה לייצוגי היא, כפי שציינה עו"ד נעמה סלע, ש"נראה כי מדובר בדרך שיטתית לפיה החברה גורפת סכומים ניכרים ביותר בחוסר תום-לב, תוך הטעיית לקוחותיה".

ביולי 2009 שכר התובע רכב מסוג דייהטסו סיריון ליומיים. במעמד החזרת המכונית הוא הודיע על פגיעה קלה בפגוש הקדמי. עובד המחלקה הטכנית קבע במקום כי עלות תיקון הנזק היא 221.22 דולר (976.26 שקל).

קביעת הסכום הלא עגול על סמך מבט בפגוש "הדליקה" אצל התובע נורה אדומה באשר לאופן החלטת שווי הנזק. כך או כך הוא שילם במקום, אולם יצא בתחושת אי-נוחות. הלקוח החליט לפנות עצמאית לשמאי באמצעות צילומי המכונית, וזה העריך כי הנזק נאמד ב-556 שקל.

חודשיים לאחר מכן פנה אל החברה בבקשה לקבל את פירוט התיקון כפי שעלה לחברה בפועל, לרבות חשבונית התשלום למוסך. אם קיים הפרש, דרש בפנייתו לקבל החזר בהתאם. במענה שקיבל מהחברה צוין כי "התיקון הוא בהתאם למחיר עלות תיקונו". חשבונית לא צורפה למכתב זה - ולא לכל התכתובות שהיו בהמשך בינו ובין חברת ההשכרה.

"יש להניח כי גם הערכה זו גבוהה מזו ששילמה חברת ההשכרה בשל הסכמים שיש לה עם מוסכים. מכאן שיותר מסביר להניח שהסכום ששולם נמוך יותר מזה שהעריך השמאי המשקף את עלות התיקון עבור אדם פרטי", אומרת עו"ד סלע. "אילו הייתה החברה מציינת כי המחיר כולל למשל את שכר הנהג המוביל את המכונית לתיקון, היה הסכום אולי מתקבל על הדעת. אבל גם ההחלטה השרירותית על הסכום וגם היותו גבוה משמעותית מזה שהעריך השמאי, אינם מאפשרים ללקוח לעבור לסדר היום".

לדבריה, התחמקויות החברה מהצגת החשבונית מובילה לחשש כי הסכום הנקוב בחשבונית שברשותה נמוך משמעותית מזה שחויב הלקוח, או לחילופין שהמכונית כלל לא תוקנה.

"עולה החשש כי חברת ההשכרה נוקטת באופן עקבי ושיטתי בדרך שהביאה ומביאה להתעשרותה על חשבון כל מי שאתרע מזלו והרכב ששכר עבר תאונה קלה. הסכומים נגבים על בסיס 'התבוננות קלה', ללא חוות-דעת שמאי או הצגת חשבונית מהמוסך שתיקן את המכונית. גם תביעות קודמות מלמדות כי לא מדובר במקרה יחיד".

עניין אחר שעולה בתביעה מתייחס לגודל האותיות בהסכם: הגודל המינימלי שקובע החוק הוא 2 מילימטר, בעוד שבהסכם השכרת הרכב מדומיקאר (באדג'ט) האות הגדולה היא בגודל 1.87 מילימטר, והקטנה - 1.61 מילימטר.

תגובת באדג'ט: "התביעה התקבלה בימים אלה. החברה בוחנת את התביעה באמצעות יועציה המשפטיים ותגיב עליה בבית המשפט, כמקובל, במועד הרלוונטי לכך".