הוליווד בהיי-טק: הסלבס שמשקיעים את כספם בטכנולוגיה

ליידי גאגא השקיעה ב-‏‎Backplane, טימברלייק יהפוך למנהל פעיל במייספייס ■ "הידוענים מבינים שכל תחום שבו הם יכולים להפעיל את כוחם השיווקי עשוי להיות הזדמנות פיננסית"

כשחושבים על אמנים כבונו או ליידי גאגא, ההגדרה "יזמי טכנולוגיה" אינה הראשונה שעולה לראש. אבל, בדומה לזמר ולשחקן ג'סטין טימברלייק ולשחקן אשטון קוצ'ר, כוכבת הפופ הצבעונית וסולן להקת U2 הם חלק מרשימה מתארכת של אמנים וידוענים שמעדיפים להשקיע את כספם ואת שמם בתעשיית הטכנולוגיה.

ביוני שעבר הפתיע טימברלייק כשרכש חלק מהרשת החברתית המקרטעת מייספייס, בשותפות עם חברת הפרסום Specific Media. על-פי הדיווחים, הזמר-שחקן ימלא תפקיד מרכזי בניסיונות להשיב את מייספייס למסלול ההצלחה.

"אנו חיים בעולם של מותגים", אומר הווארד ברגמן, מייסד ומנהל סוכנות ייעוץ התקשורת Fifteen Minutes, "ידוענים ונציגיהם מבינים שכל תחום שבו הם יכולים להפעיל את הכוח השיווקי שלהם עשוי להיות הזדמנות פיננסית".

אמנים עם הבנה מסוימת במגזר רואים במדיה החברתית אמצעי לצמצום המרחק עם המעריצים. כך, ליידי גאגא, כוכבת הפופ הבולטת ברשתות החברתיות, החליטה לשתף פעולה עם קרן ההשקעות Tomorrow Ventures בראשותו של יו"ר גוגל, אריק שמידט.

יש גם כשלונות

גאגא השקיעה בשיתוף עם הקרן ב-Backplane, רשת חברתית שנועדה לחבר בין מעריצים, אוהדים וחובבים של כל דבר - כולל ספורט ומוזיקת פופ. גירסת הבטא של Backplane תעלה לרשת באוגוסט. לגאגא אחוז דו-ספרתי ממניות החברה, ושמור לה מושב בדירקטוריון החברה - כך לטענת מתיו מיקלסן, מייסד ומנכ"ל החברה.

בניגוד לליידי גאגא, שזו לה ההשקעה הראשונה בחברת טכנולוגיה, טימברלייק כבר השקיע בעבר בחברות הסטארט-אפ Tapulous ו-Particle, המפתחות אפליקציות לאייפון של אפל. לדברי מנכ"ל Specific Media, טים ונדרהוק, בניגוד להשקעות הללו, שנעשו באמצעות החטיבה העסקית של החברה של טימברלייק, Tennman Digital, הזמר-שחקן מתכוון לקחת חלק פעיל בנעשה במייספייס, כשתחתיו יעבוד צוות של שישה אנשים.

גם השחקן אשטון קוצ'ר ביצע שורה של השקעות בחברות טכנולוגיה, בהן ברשת החברתית מבוססת המיקום פורסקוור. באחרונה השקיע קוצ'ר בחברת Airbnb המפעילה אתר המחבר בין תיירים המחפשים חדר זול להשכרה לבין בעלי בתים המנסים להשכיר חדר כזה. קרן ההון סיכון אנדרסון-הורוביץ כבר השקיעה בחברה הצומחת הזו 112 מיליון דולר.

אבל לא הכול חיובי. למרות שאמנים רבים שואפים למתג את עצמם באמצעות השקעות בתחום הטכנולוגיה, כמה מאלה שביצעו היו קטסטרופליות. כך, הוכתר בונו מ-U2 כ"משקיע הגרוע ביותר באמריקה" לשנת 2010 בידי בלוג הפיננסים 24/7 Wall St. הזמר האירי השקיע באותה שנה בפאלם, שנרכשה לבסוף על-ידי HP וב-Move - כשכל אחת מההשקעות הללו נחלה כישלון.