נדחתה פשרה בייצוגית נגד נביעות: אריזת "מים בטעמים" מטעה

נקבע כי מהאריזה החדשה, עליה סוכם בהסדר, לא ברור שכמות הוויטמינים במשקה זניחה

בעקבות התנגדות צרכנים, דחה לאחרונה בית המשפט המחוזי בתל-אביב הסכם פשרה בבקשה לאשר תביעה ייצוגית בהיקף 29.5 מיליון שקל נגד חברת נביעות, בנוגע לכיתוב מטעה על גבי אריזות הבקבוקים המכילים מים בטעמים, לפיו המשקה מועשר בוויטמינים - זאת למרות שבפועל כמות הוויטימנים במשקה זניחה.

השופטת ענת ברון קבעה כי בהסדר שהושג יש חשש להטעיית הציבור בנוגע לכמות הוויטמינים במשקה.

התובע טען, באמצעות עו"ד יוחי גבע, כי מאז 2006 משווקת נביעות את המוצר "מים בטעמים" ומסמנת על גבי האריזה כי הוא מועשר בוויטמינים, למרות שבפועל כמותם במשקה זניחה.

לדבריו, נביעות הודתה כי כמות הוויטמנים במשקה נופלת מהכמות המינימלית לפי התקנות, אולם הוסיפה כי התקנות עוסקות רק בסימון שבטבלת הסימון התזונתי, אך אינן חלות על הכיתוב המופיע על גבי הבקבוק.

הצדדים הגיעו להסכם פשרה, לפיו נביעות עדיין תהיה רשאית לציין כי המשקה מכיל תוספת של ויטמינים, אולם על גבי אריזה חדשה.

עוד הוסכם כי נביעות תפיץ 600 אלף שוברים לקבלת בקבוק בגודל 1.5 ליטר בחינם לכל מי שירכוש שני בקבוקים של 1.5 ליטר במחיר מלא.

כן הוסכם כי הגמול לתובע הייצוגי יעמוד על 30 אלף שקל, ושכר-טרחת עורך הדין יעמוד על 350 אלף שקל.

קידום מכירות

היועץ המשפטי לממשלה הודיע כי אין לו התנגדות להסדר. ואולם, בעקבות פרסום המודעות בעיתונים על הסדר הפשרה, הוגשו שתי התנגדויות, בהן של עו"ד אטי אברהמי-ארז, שטענה, באמצעות עו"ד איתן ארז, כי האריזה החדשה לפי ההסכם עדיין מטעה את הצרכנים, ולא ניתן להבין ממנה כי כמות הוויטמינים שבמשקה זניחה.

לגבי המבצע טענה עו"ד ארז כי לא ברור איזו טובת הנאה תצמח לציבור מקבלת בקבוק אחד בחינם למי שירכשו שנים במחיר מלא, לאחר שהתברר כי המשקה כלל אינו מועשר בוויטמינים.

עוד נטען כי הנהנית העיקרית מהסדר הפשרה היא נביעות, שתהנה מפרסום וקידום מכירות.

השופטת ענת ברון קיבלה את שתי ההתנגדויות להסכם וקבעה כי בהסדר החדש יש חשש להטעיית הציבור. לדבריה, כיוון שאי-אפשר לכמת את הנזק הנגרם לצרכן כתוצאה מההטעיה הנטענת, אין באפשרותו של בית המשפט להעריך אם ההטבה המוצעת היא ראויה, הוגנת וסבירה.