פקיעת אופציות מעו"ף: על מיתוסים ופוזיציות פתוחות

הפרמטר של פוזיציות פתוחות שימש בעבר את הפעילים כדי להקטין את חוסר הוודאות לקראת יום הפקיעה ■ אבל מה עושים כשרוב הפעולות בשוק מבוססות על מכונות ואלגוריתמים?

שבוע בו פוקעות האופציות על מדד ת"א 25 ידוע כשבוע תנודתי. המסחר התוך יומי בימי שלישי ורביעי לקראת קביעת שער הפקיעה בבוקר יום חמישי, מתאפיין בעצבנות רבה ובמחזורים גבוהים של סוחרי היום, המנסים לחזות את שער הפקיעה.

כפי שכתבנו כאן בטורים הקודמים, את הביקושים וההיצעים ביום הפקיעה מזרימים בדרך כלל שחקני נכס הבסיס ותעודות הסל (אלו שחקני ארביטראז', המנסים למצוא הפרש מחירים בין החוזה הסינטטי לבין נכס הבסיס).

בעבר הלא רחוק השתמשו רבים מפעילי השוק בפרמטר "פוזיציות פתוחות" - המתאר את סכום הפוזיציות החדשות שנפתחו במהלך יום מסחר בכל אופציה בודדת - כעוד נתון שיכול לסייע בפתרון תעלומת הפקיעה. אך כיום מבנה שוק הנגזרים נשען ברובו על "מכונות אוטומטיות", הפועלות על אלגוריתם של קניית ומכירת חוזה ופעילות הגנה של הגופים המוסדיים על ידי מכירת חוזה סינטטי, וכך עלול להיווצר מצג שווא לקראת יום הפקיעה.

לרוב, המערכות הממוחשבות פועלות במחירי מימוש הקרובים לכסף, ולכן במחירי מימוש אלו הפוזיציות הפתוחות יהיו יחסית גבוהות. בנוסף, גלגולי החוזים מחודש לחודש יוצרים מצג וירטואלי כביכול של גידול בפוזיציות הפתוחות, בעוד שבפועל גידול זה הוא טכני בעיקרו, ולא אמור להיות חלק מהשיקול שלנו למחיר הפקיעה.

כשהמוסדיים קונים הגנות גדולות

אז איך פותרים את הבעיה הזו? פתרון אפשרי עשוי להיות אי התייחסות לחוזים סינטטיים מלאים בחודש הקצר, שעשוי לתת לנו אומדן טוב יותר ליום הפקיעה. אך למרות הניסיון "לנקות" את פרמטר "הפוזיציות הפתוחות" וליצור עוד נתון ליום הפקיעה, יש לשים לב למקרים בהם גופים מוסדיים גדולים קונים הגנות בהיקף גדול - למשל, קניית PUT עירום (קנייתPUT בלבד), או קניית מרווח (קניית PUT בכסף ומכירת PUT מחוץ לכסף) - ויוצרים פוזיציות פתוחות גדולות. בגלל ראיית הטווח הארוך אצל גופים אלו, ואי התייחסותם למחיר הפקיעה הנוכחי, למידע זה אין שום ערך.

ולמרות הכל, בסופו של דבר לפרמטר "הפוזיציות הפתוחות" יש חשיבות בראיית הפעילות היומית וההבנה אילו אסטרטגיות מבצעים השחקנים בכל יום.

אחת האסטרטגיות האהובות על פעילי השוק לקראת הפקיעה היא אסטרטגיית פרפר. כאשר אנו קונים פרפר אנו משלמים פרמיה כספית תמורת אפשרות לרווח מוגבל ללא ביטחונות . לדוגמה: קניית CALL1190 , מכירת פעמיים CALL1200, וקניית CALL1210 - היא אסטרטגיה בה הרווח המקסימלי מגיע ל-1,000 שקל במחיר פקיעה של 1,200 נקודות. לעומת זאת, מכירת פרפר תתבטא במכירת CALL1190 , קניית פעמיים CALL1200, ומכירת CALL1210, ותצריך ביטחונות של 1,000 שקל לפרפר.

*** הכותב הוא מנהל דסק ני"ע ישראליים בבנק מזרחי טפחות. האמור בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם