כיצד התקשורת בעולם מסקרת את מחאת הדיור בישראל?

התקשורת הזרה לא התרגשה ממחאת האוהלים ■ ככה זה כשקייט מידלטון עונדת עגילים חדשים

קשה לומר שהידיעות על מחאת הדיור בישראל ריתקו את דעת הקהל העולמית. בתפריט חדשות העולם של גוגל ניתן למצוא סיפורים מרתקים ומסוקרים בהרבה - החל ברוצח ההמונים הנורבגי, דרך הרעב בסומליה, ההרג בסוריה, מצבו של מועמר קדאפי ואפילו הסקופ לפיו קייט מידלטון, רעיית של הנסיך וויליאם, עונדת את עגיליה האהובים של נסיכת הלבבות המנוחה דיאנה.

ה-BBC הבריטי הקדיש למחאה כתבה קצרצרה של הכתבת יולנדה נל שהכילה 172 מילים בדיוק. בערך שליש מהכתבה החשובה בהרבה שעסקה בעגילים של הדוכסית מידלטון. הכתבת דיווחה כי ראש ממשלת ישראל, בנג'מין נתניהו, הכריז על סדרת רפורמות שנועדו לטפל במשבר הדיור המתעצם.

נתניהו אמר שהתוכנית תחולל "מפנה ענק" ותשפר משמעותית את מצב הדיור של זוגות צעירים, סטודנטים וחיילים משוחררים. המחאות בישראל, בנוגע להעדר דיור בר-השגה, נמשכות זה 12 ימים. הקורא הבריטי למד בנוסף כי המחאות מתרחשות מחוץ לפרלמנט הישראלי, וכי המפגינים חסמו כבישים בירושלים, תל-אביב וחיפה.

הכתבת דיווחה גם שנתניהו הודה במסיבת עיתונאים כי קיימת "בעיה אמיתית" ומסר כי יוקמו ועדות ממשלתיות חדשות לטיפול בה. הוא הבטיח לחתוך את הביורוקרטיה שלדבריו "ייחודית לישראל", לשפר את התחבורה הציבורית ולקדם דיור בשכירות מוזלת.

הקורא האמריקני המתעניין, שלקח פסק זמן מקריאת חומרים על משבר תקרת החוב של הממשל האמריקני, למד מכתבה ארוכה יותר של סוכנות AP (שצוטטה ב"וול סטריט ג'ורנל" ובאתרים כמו ABC ניוז) שראש ממשלת ישראל הגיב על גל המחאות הגובר בסדרת רפורמות, שאמורות לנטרל משבר שגרם לצניחה חדה בפופולריות שלו.

הקורא התבשר כי בשבועות האחרונים הקימו אלפי צעירים ישראלים מחנות אוהלים במרכזי ערים והשתתפו בהפגנות, שהתגלגלו ככדור שלג והפכו לבעיה גדולה של נתניהו והקואליציה שלו.

AP דיווחה בכתבה כי המחאות על יוקר המחיה ושל הרופאים בבתי החולים הציבוריים היו הנושא הדומיננטי בתקשורת הישראלית בשבועות האחרונים, והן תורמות לאווירה של תסיסה ציבורית ו"אי יציבות".

מחנק הדיור, לפי הידיעה, נולד מבעיה ביחס שבין ביקוש לבין ההיצע. בכתבה מצוטט עמית אדלר, אחד מדיירי האוהלים, שאמר לערוץ השני כי "המדינה איבדה את דרכה. הגיעה הזמן לחזור להיות מדינה יהודית עם יותר חמלה, באמצעות פיקוח על דמי השכירות".