רגע לפני משבר? הסנאט דחה הצעה להגדיל תקרת החוב

הרפובליקנים ניסו להעביר הצעה להגדיל את תקרת החוב ב-900 מיליארד דולר, אך הדמוקרטים טוענים שזה לא מספיק ומבקשים להגדיל את תקרת החוב ב-2.4 טריליון דולר

האם ארה"ב תיקלע השבוע למשבר גדול שיטלטל את השווקים הפיננסיים ואת כלכלת העולם? הסנאט בארה"ב דחה הלילה תוכנית שהעבירו הרפובליקנים בבית הנבחרים (הנשלט על ידם), מה שמקרב את הכלכלה הגדולה בעולם למצב של חדלות פירעון.

כידוע, אם סוגיית העלאת תקרת החוב בארה"ב לא תיפתר עד יום ג', הכלכלה תיכנס למצב של "שיתוק" (deadlocked) בו הממשל לא יוכל עוד להנפיק אג"ח ולמעשה לא יוכל לממן עצמו. במצב כזה, ארה"ב תהפוך למעשה למדינה פושטת רגל, דירוג החוב שלה ייפגע והשווקים ייכנסו לסחרור. כלכלני קרדיט סוויס העריכו השבוע כי אם תקרת החוב לא תעלה, שוקי המניות בוול סטריט עלולים לצנוח בכ-30%.

הקונגרס בארה"ב מורכב מבית הנבחרים ומהסנאט. אמש הצליחו הרפובליקנים להעביר בבית המחוקקים הצעה להגדיל את תקרת החוב ב-900 מיליארד דולר בלבד, אך זאת לצד קיצוצים של 917 מיליארד דולר בתקציב על פני 10 שנים כדי להקטין את הגירעון. תקרת החוב בארה"ב הינה 14.3 טריליון דולר וממשל אובמה מנסה להגדיל אותה כעת.

באופן כללי, הדמוקרטים והרפובליקנים מסכימים שיש להגדיל את תקרת החוב ולבצע לאחר מכן קיצוצים בתקציב, אך המחלוקת היא על מידת העלאת תקרת החוב ולכמה זמן. הסנטור הדמוקרטי הארי רייד מציע להגדיל את תקרת החוב ב-2.4 טריליון דולר ולבצע קיצוצים של 2 טריליון דולר במשך 10 שנים. העלאת תקרת החוב ב-2.4 טריליון דולר תאפשר לממשל אובמה לצלוח בשלום את השנתיים הקרובות, כלומר להגיע בביטחה לבחירות שייערכו בנובמבר 2012. הרפובליקנים מתנגדים לפי שעה להצעתו של רייד, אך הוא ממשיך לנהל עימם מו"מ לקראת העלאת הצעת החוק להצבעה.

הבית הלבן הזהיר בימים האחרונים כי אי-העלאת תקרת החוב תהיה הרסנית לכלכלה. במצב זה, ייעצרו תשלומי האג"ח של הממשל האמריקני וכן תשלומים לחיילי מילואים ומשכורות לעובדי ציבור.

אך מאחורי הקלעים מתנהלים מגעים קדחתניים בין הדמוקרטים והרפובליקנים בדבר בצעת פשרה שתפתור את המשבר. סוכנות בלומברג מדווחת כי אחת ההצעות קובעת כי במידה ויעדי הקיצוץ בתקציב לא יושגו בעתיד על ידי הממשל, קיצוצים תקציביים או העלאות מסים ייכנסו לתוקף באופן אוטומטי על פי חוק.