משבר באוצר: המנכ"ל חיים שני התפטר

שטייניץ פנה לששינסקי שיעמוד בראש הוועדה לבחינת ההקלות למעמד הביניים - וחיים שני התפטר בתגובה ■ ל"גלובס" נודע כי שני החל לגבש "תוכנית ייצוב" כוללת למשק - כמו בשנות ה-80 - אך שטייניץ התייחס אליו בביטול ■ הערכות: משה טרי מועמד מוביל לתפקיד מנכ"ל האוצר

מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, הודיע הבוקר (א') על התפטרותו מתפקידו. "חילוקי דעות בנושאים מהותיים מזה זמן רב ואופן ההתנהלות השוטפת מביאים אותי להחלטה קשה זו", כתב שני במכתב ההתפטרות אשר לא הסתיר את ההתנגשות החזיתית בינו לבין שר האוצר, יובל שטייניץ.

"לצערי הרב, רצוני לתרום למדינת ישראל מניסיוני העסקי והניהולי אינו יכול לבוא למיצוי מלא בתנאים אלה", טען שני והוסיף כי "אירועי הימים האחרונים מעצימים את הבעיות שתיארתי ומחזקים את דעתי כי בנסיבות הקיימות לא אוכל למלא את תפקיד מנכ"ל האוצר כפי שאני רואה לנכון". לדברי מקורבים לשני, הוא אמר באוזניהם מספר פעמים במהלך היום: "אני לא יכול להסתכל עליי יותר במראה".

ל"גלובס" נודע כי משה טרי, יו"ר רשות ניירות ערך לשעבר והמועמד של שטייניץ למנהל רשות המסים, צפוי להחליף את שני בטווח המיידי. עוד נודע כי שר האוצר כבר פנה לטרי ולוחץ עליו לקבל על עצמו את התפקיד. נכון לכתיבת שורות אלו, מסרב טרי לקחת את התפקיד. עם זאת, נזכיר כי טרי סירב גם לפני חודש לקבל על עצמו את תפקיד מנהל רשות המסים, אך בסוף נענה לבקשה.

גורמים באוצר מדברים על קשר בעייתי בין שטייניץ לשני "זה זמן רב", שרק הידרדר, כמעט בכל נושא עקרוני. משיחות עם גורמים באוצר עולים מספר "פיצוצים" של ממש: יוזמת שני להקים צוות שיבחן לעומק ולטווח ארוך את בעיית הנדל"ן, שנדחתה ע"י שטייניץ, במקום להציג 6 תוכניות נפרדות ולא קשורות; הרצון של שני להקים ועדה פנים-משרדית שתבחן את מערכת המס בישראל; הדרישה שלו להתעקש על מתן תוספות שכר דיפרנציאליות במסגרת המו"מ עם ההסתדרות על הסכם קיבוצי למשק.

שטייניץ לא התייחס לכך והעדיף לגמור את ההסכם ללא שביתה. יתרה מזו, אחת המטרות העיקריות שהציב שני בפניו טרם כניסתו לתפקיד, הייתה ביצוע רפורמות מבניות במגזר הציבורי, שלא יצאו לפועל. בסוף מאי נחשפו ב"גלובס" דרישות שני להרחיב את סמכויותיו הפורמליות על חשבון סמכ ויות מנהלי האגפים במשרד. שטייניץ הסכים בהתחלה לדרישות שני, אך חזר בו מאז וניסה למסמס את תוכניותיו.

שטייניץ פנה לששינסקי

לפני שבועיים, הגיעו יחסי השניים לשפל חדש, עת המליצה ועדת האיתור בראשות שני על משה אשר, אלמוני וחסר ניסיון, למנהל רשות המסים. שטייניץ, שרצה לראות את טרי בתפקיד, רתח, ולפני יומיים הודיע כי אינו מקבל את המלצת שני ומאריך בפעם השלישית ברציפות את כהונתו של יהודה נסרדישי.

שני לא אהב את תוכנית הנדל"ן האחרונה, שנתפסה על ידי הציבור הרחב והתקשורת כ"שליפה מהמותן", ואת מה שכינו מקורביו "השליפות של נתניהו". המתח הגיע לשיאו אמש סביב פתרון המחאה החברתית. שני החל לגבש מעין "תוכנית ייצוב חברתית", שתתייחס לכלל הסוגיות הבוערות במשק. התוכנית כבר הגיעה לרמה של ראשי פרקים, אך שטייניץ התייחס לתוכנית שני בביטול ופנה לפרופ' איתן ששינסקי לגבש תוכנית שכזו. ששינסקי אישר את הפנייה ומסר כי הוא דחה אותה מפאת בעיות לו"ז.

שני, אחד מהמנהלים המוערכים ביותר במגזר הפרטי אשר הוביל את חברת "נייס" להישגים חסרי תקדים, מסיים את תפקידו באוצר אחרי שנתיים בלבד וללא הישגים בולטים. זו הסיבה שרצה להתקדם מהר עם פעילות הוועדה לבחינת הריכוזיות במשק, ועדה שהוא עומד בראשה.

עם זאת, בימים האחרונים, החל להבין שני כי עבודתו הרצינית והמעמיקה סביב נושא הגברת התחרותיות, עלולה לשמש לניגוח בעלי השליטה בקונצרנים הגדולים על גבו, בעוד מטרתו הייתה לפתור את הבעיה.

ביום חמישי האחרון הודיע רה"מ שהוא מכנס דיון דחוף בנושא לצורך גיבוש מסקנות. אגב, התפטרותו של שני, אחרי התפטרותו של גבאי, היו"ר השני בוועדה, אחרוני הצוות המקורי, משאירה אותה ללא מנהלים והצגת המסקנות, שהייתה מתוכננת לספטמבר, עלולה להתעכב עוד.