מנהל אפריקה נכסים: "אני צריך הבטחות לתפוסה מהמדינה"

שרון זאורבך: "כבעל נדל"ן מניב ארוויח פעמיים: גם מיותר שוכרים, וגם מיותר משקיעים בנכסים האלה, שהביקוש בהם עולה על חשבון ביקוש יורד לדירות מגורים"

שרון זאורבך עבר על המצגת שפרסם בשבוע שעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו במסגרת מסיבת העיתונאים המדוברת שלו והמתין. ההצעות של נתניהו, כך נראה, עשויות להיטיב עם אפריקה נכסים, זרוע הנדל"ן המניב של קבוצת אפריקה ישראל, שאת חטיבת הנכסים שלה מנהל זאורבך - כמו גם עם חברות נדל"ן מניב אחרות.

"התמריץ במס השבח שניתן לבעלי דירות שמשמשות כיום כמשרדי רואי-חשבון, עורכי דין, ומרפאות על מנת שיעמידו אותן למכירה ייצור ביקוש להשכרת משרדים, וזה יקל על שחקן כמונו, וישפר מאוד את המעמד שלנו.

"משרד האוצר מעריך שמדובר ב-50 אלף דירות כאלה. אני חושב אישית שההשפעה תהיה יותר במעגל העוקף את תל-אביב ולא בעיר עצמה. רואה חשבון ששוכר 200 מ"ר בבני-ברק לא יעבור למשרד בתל-אביב, הוא יחפש מקום בבניין משרדים באותו אזור", אומר מי שבימים אלה משווק את שלב ב' במגדלי קונקורד בעיר החרדית.

"זו עליית ערך שלא לקחנו בחשבון. כבעל נדל"ן מניב ארוויח פעמיים: גם מיותר שוכרים, וגם מיותר משקיעים בנכסים האלה, שהביקוש בהם עולה על חשבון ביקוש יורד לדירות מגורים - גם אם זה לא בא אחד על חשבון השני בתחליפיות מלאה".

- הממשלה מתכננת לתמרץ הקמת פרויקטים להשכרה של דירות. תתחילו להשקיע במגורים כנדל"ן מניב?

"אנחנו צריכים להסתכל על בניית קומפלקס דירות להשכרה כעל עסקה לטווח-ארוך, להבין מהם הסיכונים שבפניהם אני עומד וכו'. התוכניות למגורים להשכרה עדיין בוסריות - אני לא יודע מה יהיה שם, אם באחריותי לחפש שוכרים - כי אם כן זה פחות מעניין. בתחום מעונות הסטודנטים, שם מדובר בעסקת B.O.T קלאסית (בנייה ותפעול פרויקט בידי היזם והעברת הבעלות בו חזרה למדינה או לגוף הציבורי כעבור פרק זמן ידוע מראש, א"ו), יש פיזור נכון, גב מהאוניברסיטה, וניסיון מוכח של הצלחה בארץ ובעולם".

אפריקה נכסים מחזיקה ב-49% ממחצית היובל, בעלת הזיכיון על 1,600 מיטות במעונות הסטודנטים באוניברסיטה העברית בהר הצופים עד 2027. האוניברסיטה מצידה מעניקה לה רשת ביטחון בדמות שיעור תפוסה ושכר דירה מינימלי.

"לי יש פרופיל סיכון ותשואה, שניהם נמוכים, ובגלל זה אני נמצא בתחום ה-B.O.T. אני לא חברת נפט שמוכנה לקחת סיכונים גבוהים. אני צריך הבטחות לתפוסה מהמדינה, או מנגנון מסודר שמבטיח תשואה - אבל מלבד כמה כותרות בעיתון, אני לא יודע להגיד מה יהיה שם, ולא לענות בנושא למועצת המנהלים שלי.

"כשנדע יותר מה יהיה, נבחן את זה לפי קריטריונים של נדל"ן מניב. לתפיסת עולמי, לא נהפוך לחברה משכנת. אם מדובר בעסקת תשואה לטווח-ארוך, אז יש לנו סינרגיה מחברות אחרות בקבוצה".

- תשואה זו גם פונקציה של מיסוי.

"המחיר הסופי שנציע ייקח בחשבון מיסוי, זה חלק מהתמחור באקסל שלנו כשאנחנו ניגשים למכרזים. אם תהיה הקלה במיסים היא תגולגל לצרכן הסופי. אם לא - זה יגולם במחיר שנציע. בסופו של דבר, מיסוי זה תשומה כמו כל תשומה אחרת. כמי ששימש במשך שנתיים כיועץ החשב הכללי במשרד לתשתיות B.O.T ו-P.F.I, אני יכול להגיד שצריך לבנות תהליך מכרזי נכון. אם המכרזים יתנהלו נכון, העלויות הנמוכות יתגלגלו לצרכן".

שרון זאורבך / צלם: תמר מצפי
 שרון זאורבך / צלם: תמר מצפי