בעל אזרחות אמריקנית? ה-IRS בעקבותיך

ישראלים בעלי דרכון אמריקני מחויבים בדיווח ל-IRS על הכנסותיהם מחוץ לארה"ב ■ בקרוב יסתיים הליך גילוי מרצון, במסגרתו הוזמנו אזרחי ארה"ב לדווח על הכנסות כאלה ■ מדריך מקוצר

אלפי ישראלים אוחזים בדרכון אמריקני, אך רק מעטים מהם יודעים כי על-פי החוק האמריקני הם מחויבים להעביר דיווח שנתי על הכנסותיהם למס ההכנסה בארה"ב, ה-IRS. זאת, גם אם אינם עובדים בארה"ב או אינם מחזיקים חשבון בנק בארה"ב.

בתחילת יוני השנה, החל מס ההכנסה בארה"ב בהליך של גילוי מרצון, שיסתיים בחודש אוגוסט 2011. בתקופה זו מוצעת הזדמנות לבעלי דרכון אמריקני לדווח על הכנסותיהם במדינות שבהן הם יושבים, בלי שיינקטו נגדם צעדי אכיפה, תוך תשלום קנס מופחת.

לישראלים, אזרחי ארה"ב, כדאי לנצל את ההליך, שכן לאחר תקופה זו יחל מס ההכנסה האמריקני בנקיטת צעדי אכיפה משמעותיים ואגרסיביים.

בעקבות המשבר הכלכלי האחרון החליטו רשויות המס בארה"ב, להגדיל את הכנסותיהן גם על-ידי אכיפת החוק המחייב כל אזרח אמריקני, גם אם אינו מתגורר בארה"ב, להגיש דוח מפורט על הכנסותיו במהלך השנה. עד עתה, משום שהחוק לא נאכף בעולם, ומשום שהבנקים בארצות השונות לא היו מחויבים לדווח על הפקדות שביצעו אזרחים אמריקנים אצלם, אמריקנים רבים התחמקו מחובת הגילוי והדיווח. יתר על כן, אזרחים רבים כלל לא היו מודעים לחובת הדיווח, גם אם אין הם חייבים כלל מס בארה"ב.

שורת צעדים שרשויות המס האמריקניות עומדות לנקוט בחודשים הקרובים עומדת להפוך את אי-הדיווח לקשה וללא משתלם עבור אזרחים אמריקנים המתגוררים מחוץ לארה"ב.

אחד הצעדים המשמעותיים ביותר שכבר ננקטו הוא הצלחת ה-IRS לכפות על הבנקים השוויצריים, ובראשם UBS, אשר נודעים בזכות השמירה הקפדנית על סודיות בנקאית, להעביר להם את שמות כלל אזרחי ארה"ב אשר הפקידו כספים אצלם.

ארה"ב אף חתמה על סדרה של אמנות המסדירות קבלת מידע ממדינות המהוות מקלטי מס מובהקים, ובהן גיברלטר, ליכטנשטיין וארובה.

הצעד המשמעותי ביותר עבור ישראלים אזרחי ארה"ב יתממש בקרוב. ה-IRS הצליח להתקין כללים חדשים שלפיהם בנקים אשר מקיימים פעילות כלשהי בארה"ב, כלומר, כלל הבנקים הישראליים ורוב מוחלט של הבנקים בעולם, יחויבו החל מ-2013 לדווח למס ההכנסה האמריקני על חשבונות הבנק של אזרחים אמריקנים, וכן על חשבונות חדשים שיפתחו אזרחי ארה"ב. הכללים האלה מבטיחים כי לארה"ב יהיו מידע וגישה לנתוניהם של אזרחיה בעולם.

מי צריך להגיש דוחות מס בארה"ב?

כל תושב ארה"ב וכל אזרח ארה"ב וכל אדם שיש לו גרין-קארד אמריקני, גם אם הוא מתגורר בישראל ואין לו כל הכנסות בארה"ב.

למי מומלץ לדווח כעת בהסדר המיוחד לרשויות המס בארה"ב?

כל אזרח ארה"ב ו/או בעל גרין-קארד, אשר לא הגיש עד כה דוחות מס לרשויות המס בארה"ב, ורוצה לנצל את הקנס המופחת המוצע כעת.

במשך 20 השנה האחרונות אני לא מדווח בארה"ב. מדוע להתחיל כעת?

כללי המשחק השתנו. משנת 2013 הבנקים בעולם, כולל בישראל, יתחילו לדווח לרשויות המס בארה"ב על אזרחים אמריקנים שיש להם חשבונות בבנק, כולל על אלה שלא יהיו מוכנים להצהיר כי אין להם אזרחות אמריקנית.

מי זכאי לדווח על הכנסותיו במסגרת מבצע הגילוי מרצון?

כל מי שטרם הגיש דוחות מס בארה"ב, ואין חקירה נגדו בנושא בארה"ב.

כמה זמן אורך הליך הגילוי מרצון?

מספר חודשים עד שנה.

מהו שיעור הקנס המופחת במסגרת מבצע הגילוי מרצון, וכיצד הוא מחושב?

באופן עקרוני, תחת ההסדר יש לשלם קנס בשיעור של 25% מכלל סך הכספים שיש לאזרח בחשבון הבנק ולנכסים שנרכשו מכספים אלה. אולם, לגבי אזרחים אמריקנים אשר יש להם הכנסות בארה"ב של פחות מ-10,000 דולר בשנה, ההסדר המיוחד מציע קנס מופחת של 5%, אשר מחושב רק מהסכום המצוי בחשבון הבנק ללא נכסים אחרים.

האם לא עדיף להמשיך לא לעשות כלום ולחכות שאולי לא יגיעו אליי?

אם רשות המס מגיעה לאזרח אמריקני שלא הגיש דוחות מס, ייתכן כי מדובר בעבירה פלילית. יתר על כן, הקנסות "הרגילים" בגין אי-דיווח הם גבוהים ביותר, כאשר בדרך-כלל הם עומדים על 10,000 דולר לכל חשבון בנק לכל שנה, או במקרים אחרים הקנס יכול להגיע ל-50% מהסכומים שהיו בחשבונות הבנק.

האם אזרח שמשלם מיסים בישראל על הכנסותיו בישראל או במדינה אחרת על הכנסותיו בה, פטור מתשלום מסים לרשות המיסים בארה"ב?

לא! כל אזרח ארה"ב נדרש להגיש דוח מס לרשות המס בארה"ב, ולדווח על חשבונות הבנק שלו מחוץ לארה"ב. זאת, גם אם הוא אינו חייב מס בארה"ב (לדוגמה, שכיר בישראל שמעולם לא היה בארה"ב, אך יש לו דרכון אמריקני). אזרח ארה"ב חייב במס בארה"ב על כל הכנסותיו בכל העולם, כולל בישראל. אולם הוא זכאי לקזז את כל המס ששילם בישראל. לכן, בפועל לא ישלם כמעט מס בארה"ב אם אין לו הכנסות בארה"ב.

כיצד מגישים דוח מס לרשויות המס בארה"ב? כיצד פונים כדי להצטרף לתוכנית הגילוי מרצון?

ניתן לבצע את הפנייה באופן עצמאי, אולם מומלץ לפנות למשרד עורכי דין או רואה חשבון בישראל, אשר יש לו עורכי דין ורואה חשבון מוסמכים המוסכמים בארה"ב ובקיאים בתחום.

הכותבים הם ממשרד גולדפרב-זליגמן. עו"ד טל עצמון הוא ראש מחלקת המסים בגולדפרב זליגמן ושות', עו"ד יעל שושנה מגולדפרב זליגמן ושות' בעלת ניסיון רב שנים בסוגיות של אזרחים פרטיים במס אמריקני, ומטפלת במאות גילויי מרצון שמבצעים אזרחים ותושבים אמריקנים.