צעדת העגלות עלתה לירושלים; דויד גרוסמן הצטרף לצעדה

יוזמות המאבק: "זו מחאה שהוציאה המון הורים משאננות" ■ הפעילים התכנסו מול בית ראש הממשלה ■ דויד גרוסמן: "הממשלה הכתיבה לנו השקפת חיים נצלנית וחזירית"

3 ימים אחרי שגלגלי עגלות הילדים הרעימו בכבישים בערים שונות ברחבי הארץ, מגיעה מחאת העגלות גם לבירה. ההורים המוחים על יוקר גידול הילדים בישראל עורכים בשעה זו צעדה בירושלים. הפעילים התכנסו מול בית ראש הממשלה, וכעת הם צועדים לגן הסוס - שם ממוקם מאהל המחאה על יוקר הדיור. בסוף המסלול תיערך במקום עצרת.

החזית החדשה מונהגת על-ידי הורים צעירים בכל מכל רחבי הארץ, שזועמים על מחירם הגבוה של מוצרי התינוקות הבסיסיים. ההתארגנות בוצעה רובה בכולה באמצעות הפייסבוק.

מארגני המחאה הציגו שורה של דרישות ברורות: חוק חינוך חינם מגיל 3 חודשים; פיקוח על מוצרי יסוד לתינוקות כתחליפי חלב וחיתולים; הרחבת חופשת הלידה לנשים ומיסוד חופשת האבהות; הפסקת תשלום על עגלה בתחבורה ציבורית; שיוויון בשכר ושיוויון הזדמנויות בעבודה לאמהות; הכרה בהוצאות טיפול בילדים ומוצרי תינוקות לצרכי מס.

הסופרים הצטרפו להורים

הסופר דויד גרוסמן הצטרף לצעדה ואמר: "הממשלה פשוט מצפצפת על ההורים. לא ייתכן שיהיו 30 שרים שמהם לפחות שליש הולכי בטל, אוכלי לחם חסד. לצערי, אני לא רואה הרבה אלטרנטיבות מאוד משמעותיות כאן, אני לא מסמן מטרה של הפלת הממשלה, כי אני נורא דואג שאם תהיה מערכת בחירות, התנופה תתמוסס. הממשלה הכתיבה לנו השקפת חיים נצלנית וחזירית".

חברו, הסופר מאיר שלו, צעד לצדו ואמר: "אני לא מצפה מביבי וחבר מרעיו שיעשו את זה מרצון, אבל גם אם יעשו את זה מחוסר ברירה או פחד, זה גם משהו. הייתי אולי מתייחס לקרטלים ברצינות אם לא הייתי רואה את ראש הממשלה ושר האוצר זוחלים לחתונה של (בנו של יצחק) תשובה. מכיוון שראיתי אותם מתרפסים בפני הטייקונים, אני יודע איפה נמצא לבם באמת".

מחאת ההורים מתרחבת: מחר - צעדה בנתניה

אלפי הורים וילדים, עגלות ובלונים צהובים יצאו לרחובות ביום חמישי. לפי הערכות, בתל-אביב לבדה צעדו 6,000 הורים, ואליהם הצטרפו עוד אלפים ברחבי הארץ לצעדות מיוזעות אך באווירה חיובית.

מספר המשתתפים שבאו למחות על הנטל הכלכלי הכרוך בגידול ילדים הפתיע גם את המארגנות, וכבר מתוכננות פעילויות המשך, מחר (ב') מתוכננת צעדת הורים בנתניה ובפרדס-חנה-כרכור. עוד מתוכנן בהמשך השבוע פיקניק גדול עם מארגני השביתה הכללית במשק בפארק הירקון בתל-אביב, וברעננה צפוי להתקיים הפנינג עפיפונים בפארק ועליהם סלוגנים של המחאה.

‏‏"ההתארגנות היא ספונטנית ומקומית, ביוזמת התושבים", אומרת ענת רוזיליו, מיוזמות המאבק. "זה כבר לא בידיים שלנו, זו מחאה שהוציאה המון הורים משאננות, ויש להם תחושה שהם הופקרו על-ידי המדינה. מחר צפוי ח"כ זבולון אורלב להגיש הצעת חוק לפיקוח על גני הילדים. בעלי הפעוטונים הפרטיים מאיימים שאם זה יעבור, מחירי הגנים יעלו. בשעה זו אנחנו מנהלות מאבק ממוקד עם פנייה לח"כ אורלב. לא ניתן שהמחירים יעלו בתמורה לפיקוח, לא ייתכן שיגלגלו את הפיקוח לכיס ההורים. אנחנו כמות אדירה של הורים, ונוכל בקלות לנקוט פעולות כמו השבתה".

‏לדרישות ההורים, הכוללות הארכת חופשת הלידה, חוק חינם עם סיום חופשת הלידה ופיקוח על מוצרי התינוקות, נוספו דרישות כמו השוואת מספר ימי מחלה של הילדים להורים ואיזון בין ימי החופשה של ההורים לילדים.

"לא נסתפק במענה חלקי", אומרת אורלי ארושס, מיוזמות המאבק, "אין לנו לחץ להגיע להסדר עם הממשלה עד פגרת הכנסת. לא מדובר במחאה פוליטית אלא בדרישות הנוגעות לכלל ההורים".