הנחה: בקרוב יתחיל גל עולה בשווקים

כל משבר בונה את הסיכוי להיפוך לכיוון חיובי, וכל אופוריה, היא קרקע למגמה היורדת הבאה

בעת כתיבת שורות אלו, מדווחת המדיה על פשרה בנושא העלאת תקרת החוב של ארה"ב. ברק אובמה, והנהגת הרפובליקנים, סיכמו כנראה על 2.4 טריליוני דולר קיצוצים, לעשר שנים (!) בתמורה לאישור העלאת תקרת האשראי ב-2.1 טריליון. אישור זה, ימנע כנראה את הורדת דירוג אגרות החוב של אמריקה הגדולה.

במאמר בשבוע שעבר כתבתי שאין לי ספק שהפוליטיקאים יעשו בסופו של דבר את הכול כדי למנוע את התוצאות ההרסניות שיכלו לנבוע מכניסת ארה"ב למצב חדלון פירעון, ולו טכני וזמני בלבד. אציין כאן שלמרות שה-2 לאוגוסט הוא התאריך הקובע, ה-5 וה-8, גם יכולים להיות תאריכי סיום של תהליך זה, כי אז מתחילים הסנטורים וחברי הקונגרס לארוז, ולצאת לפגרת הקיץ שלהם.

תמיד מעניין לבחון את מצבם הטכני של נכסים פיננסיים חשובים, בזמני משבר הדומים לאלו הנוכחיים וכך אעשה השבוע, כאשר אסקור את מצבו של מדד מניות S&P500. אך תחילה רקדים ואזכיר דבר שאולי ידוע למשקיעים ולסוחרים בעלי הניסיון בשוק ההון: כל משבר הנראה כפסימי בונה את הסיכוי להיפוך חיובי, וכל אופוריה בשוק, מהווה בדרך כלל את הקרקע למגמה היורדת והמדכאת הבאה.

כאמור, הבה נתחיל בגרף שבועי של מדד S&P500, המראה את מבנה המחיר שלו מאז סיום המגמה היורדת בשנים 2007 ועד 2009:

משה שלום אליוט
 משה שלום אליוט

קוראיי הקבועים ראו את הגרף הזה ועקבו אחריו מתפתח לאיטו מאז התחתית במרץ 2009. ברור לעין כל מתבונן, ומתעניין בגלי אליוט, שלפנינו זיגזג קלאסי. אזכיר שמבנה כזה בנוי משלושה גלים עיקריים (ABC), כאשר כל אחד מורכב מ-5-3-5 תתי-גלים בהתאמה.

ואכן, A הושלם בשיא של אפריל 2010, B הסתיים בתחתית של אוגוסט 2010, והמדד מבצע מאז אותה תחתית את גל C העולה. בגל C זה, הסתיימו 3 תתי-גלים באופן ברור, ותת-גל 4 מבוצע בימים אלו כדשדוש ארוך ומייגע.

שימו לב שתת-גל 4 זה, מדשדש, כאשר תת-גל 2 C, היה תיקון עומק. זאת התאמה גמורה לכללי תורת הגלים של אליוט. אזכיר גם שתת-גל 4 של C מכיל את כל המאורעות הכלכליים הקשים שהתבשרנו עליהם לאחרונה: השידור החוזר של בעיית יוון, ובכלל העמקה של הבעיה האירופית לכיוונים חדשים כמו ספרד ואיטליה, ומשבר העלאת תקרת החוב האמריקאי.

הכיוון הסביר של היציאה מדשדוש אחרון זה, על פי כללי הגלים, הוא יציאה כלפי מעלה ועלייה זו תהווה את תת-גל 5 של C, המסיים את C, ואת מבנה הזיגזג כולו.

אציג בפניכם גרף נוסף של אותו מדד, יומי הפעם, המראה את התפתחות תת-גל 4 כדשדוש בצורת משולש מתכנס:

משה שלום משולש
 משה שלום משולש

גבולות הגזרה המוצגים על ידי קווי המגמה הכחולים מייצרים אכן משולש מתכנס, וכל תת-גל בו בנוי מ-3 חלקים. ככה צריך להיות משולש על פי הספר, וכך הוא אכן נבנה.

יתר על כן, באותו משולש ניתן לזהות כבר את חמשת חלקיו (ABCDE). על פי המוצג, ועל פי העובדה שהמהלך האחרון כבר תיקן כ-78.6% פיבונצ"י מן הרוחב של תת-גל D, אני מסיק שלפנינו סיכוי מצוין לתנועה חיובית במדד, שתשמש את התחלת הגל החמישי, והעולה, שדברתי עליו לעיל.

אדגיש בהזדמנות זו שאין לסחור או להשקיע על פי אליוט בלבד, ושחיוני לשלב את כללי המגמה (שיאים ושפלים), והאינדיקאטורים (Macd, RSI, CMF,...) על מנת לתזמן במדויק את מועדי הכניסה לפוזיציות.

לסיכום אומר:

חיפוש סימנים חיוביים, כאשר הכול נראה רע וקשה, בשיתוף סיטואציה טכנית מעניינת ומתמשכת, שניתן להבחין בה בעזרת גלי אליוט, גורמים לי להניח שבקרוב תתחיל מגמת עלייה בשווקים. אם לא ייעשו שגיאות קטסטרופליות מצד הפוליטיקאים, המגמה העולה החדשה הזו תצמח מהמשבר האחרון, ומהדשדוש הארוך שמתנהל מתחילת השנה.

  1. מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך.
  2. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - היא על אחריות הקורא בלבד.