כדורגל, בחסות הארנונה שלכם

עיריית פ"ת גייסה כסף כדי לנסות להציל את הפועל פ"ת ■ העובדה שמשלמי הארנונה בארץ צריכים לממן מועדוני ספורט שמתנהלים עקום, ממשיכה לא להטריד בינתיים אף אחד

העניין היותר מקומם בסיפור הניסיון של עיריית פתח תקווה להציל את הקבוצה מירידת ליגה (ניסיון שכשל), הוא ההירתמות המהירה מדי של עיריות לטובת קבוצות ספורט, שבסופו של דבר מנוהלות על-ידי גורמים פרטיים עקומים, שבמקרה של הפועל פתח תקווה גם דאגו לרוקן אותה עד השקל האחרון. לרוקן אותה משחקנים, לסדר לעצמם משכורות ולדאוג שגם המשטרה תביע עניין במועדון. למה מנסה העירייה לצ'פר קבוצה שרק העונה לקחה כסף וזרקה אותו לפח? קבוצה שסיימה את העונה עם מינוס תפעולי של כ-3.5 מיליון שקל, ועכשיו רוצה העירייה לתת לה עוד 2 מיליון שקל בצורת הלוואה או כערבות להלוואה.

אני לא יודע לאן הולך הרוב הגדול של כספי המיסים שמשלמים אזרחי פתח תקווה, אבל באופן מעשי חלק מהכסף משוגר לתומר סיני, דני לוי וחבריהם. האופן שבו מאפשר משרד הפנים לעיריות להעביר כספים לקבוצות הספורט של העיר הוא לא לגמרי ברור. כלומר, הקריטריונים ברורים: כל עוד מדובר בקבוצה שמופעלת על-ידי עמותה ולעמותה יש אישור ניהול תקין, הרי שהקבוצה עומדת בקריטריונים וזכאית להקצבות. מכאן למעשה מאבד הכסף הציבורי שליטה.

אם אתם, אזרחי אשקלון, כועסים על כך שהתשובות לכל מחאה מסתיימות ב"קופת העירייה ריקה", קחו בחשבון שהיא מרוקנת כי רק ב-2009 שמה העירייה 2.7 מיליון שקל על קבוצת הכדורסל של העיר, ועוד 1.6 מיליון בקבוצת הכדורגל שאז עוד רק שיחקה בלאומית. האם תושבי סכנין חיים בסדר עם העובדה שהקבוצה "שלהם" תופעלה בשנים 2008 ו-2009 בסכום עתק של 27 מיליון שקל, שחלק ממנו הגיע גם הוא מה"קופה הריקה של עיריית סכנין"? ויש עוד: עיריית ראשון לציון חילקה למחלקת הכדורסל של מכבי ראשל"צ 3,981,652 שקל ב-2009, ומרכז מכבי שם עוד 508 אלף שקל על הקבוצה - סה"כ 4.48 מיליון שקל מכספי ציבור כדי שהקבוצה תוכל להעביר כספים לחשבונות של שחקנים זרים, ולממן תקלה שיצרה העמותה עצמה עם רשויות המס ושעליה היא משלמת מאות אלפי שקלים מדי שנה. אגב, אותם ראשי עמותה שאחראים להעלמות המס, עדיין יושבים על אותו כסא ממש ומנהלים את אותה קבוצה.

ויש עוד עיוותים מתוקף העובדה שעמותות צריכות להיות מתוקצבות באשר הן, כל עוד הן עונות על פרמטרים של פעילות מקצועית. למשל, מה אתם יודעים על "העמותה לקידום כדורגל נשים ברמת השרון"? ובכן, מדובר בקבוצת כדורגל שבשנת 2008 נהנתה מחוקי השנור וזכתה לקבלת רבע מיליון שקל ממועצת רמת השרון, ועוד 341 אלף שקל ממרכז הפועל. הפועל מרמורק נשים, יש קבוצת כדורגל כזאת, תוקצבה על-ידי מרכז הפועל ב-339 אלף שקל בשנת 2009. שתי הקבוצות האלו סיימו את העונה בפלוס של מאות אלפי שקלים.

נחזור לרגע לעיריית פתח תקווה. כרגע לא רק שהעירייה מנסה לסייע להפועל לשרוד, אלא שמה שיותר עצוב הוא שדווקא אחרי השנה האחרונה שבה התברר שהכסף הציבורי אכן נזרק בסופו של דבר אל פחי האשפה, מנסה להעביר העירייה חוק שיאפשר להגדיל את הכספים שהולכים לתמיכה בקבוצות הספורט ל-6.5 מיליון. אקסטרה של עוד כמה מיליוני שקלים שיישלחו למגרש המשחקים של עמוס לוזון והעמותה החדשה של הפועל פתח תקווה שתהייה ודאי עמותה ללא דופי.

יש עוד הרבה דברים מוזרים סביב העמותות ופרצות שמאפשרות לעיריות להגדיל את התמיכה גם מעבר למה שמותר בפועל. למשל, עמותת "מכבי אבשלום פתח תקווה - מחלקת הכדורגל" שהיא העמותה שמפעילה את מכבי פתח תקווה, קיבלה מהעירייה בשנת 2008 סכום של 793,100 שקל.

אבל לא רק זה, לפי דו"ח רשם העמותות העירייה השקיעה גם ברכישת מנויים למשחקי הקבוצה עבור עונות 2007/08 ו-2008/09 בהיקף של 460 אלף שקל. והנה עוד 460 אלף שקל שאפשר להעביר בשקט לסוכני שחקנים, לשחקנים זרים מסלובניה, וכו'.