לגור בפריפריה? רבע מהמשרות הפנויות בטכנולוגיה - בת"א

מבדיקת חברת ההשמה "דיאלוג" עבור "גלובס", עולה כי פחות מ-6% מכלל המשרות הטכנולוגיות שנפתחו בשלושת החודשים האחרונים היו ממוקמות בצפון הארץ ובדרומה

המחאה החברתית העלתה לדיון ציבורי את החלופות שעומדות בפני מי שרוצה למצוא דיור במחיר נמוך יחסית. לכאורה, האפשרות הסבירה היא לעבור לפריפריה - מרחק של יותר משעת נסיעה ממרכז הארץ. אלא שאחד השיקולים העיקריים שעומדים מול המתכנן מעבר שכזה, הוא שיקול הקריירה - כלומר אם ניתן יהיה למצוא עבודה גם מחוץ לערים הגדולות במרכז. חשיבותו של שיקול זה הולכת וגדלה, ככל שהתפקידים שבהם מדובר מורכבים יותר.

לפחות בעבור עובדי ההיי-טק, המעבר לפריפריה דורש חשיבה מעמיקה, ובמקרים רבים גם הבנה כי התרחקות ממרכז הארץ כמעט בלתי-אפשרית מבחינת שיקולי הקריירה. מבדיקה שערכה חברת ההשמה "דיאלוג" בעבור "גלובס" עולה כי פחות מ-6% מכלל המשרות הטכנולוגיות שנפתחו בשלושת החודשים האחרונים היו בפריפריה "האמיתית" - כלומר בצפון הארץ ובדרומה. החלק הארי של המשרות, 51%, נפתחו באזור המרכז וכ-33% מכלל המשרות היו באזור השרון.

הבדיקה של דיאלוג כללה חמישה תחומים: תוכנה, חומרה, תשתיות, פיתוח בתחום האינטרנט, ובדיקת איכות (QA) - אך לא כללה פירוט בתחומים הנדסיים או טכניים מגוונים יותר, כגון כאלו הקשורים לייצור או בתחומי הביומד והקלינטק.

קבוצת הדגימה כללה כמה אלפי משרות, ועל-פי הערכות מנכ"לית דיאלוג, חיה בורנשטיין, כלל המשרות שסביבן התבצע המחקר משקפות יותר מ-80% מהמשרות שנפתחו בתקופה זו בישראל בתחום הטכנולוגי.

רבע מהמשרות - בתל אביב

באופן היסטורי, מרבית חברות ההיי-טק המקומיות והזרות שפועלות בישראל עדיין מתחלקות בין רמת החייל בתל אביב להרצליה פיתוח - שני מתחמי ההיי-טק הגדולים במדינה. באופן לא מפתיע, תל אביב היא העיר המובילה במדינה מבחינת המשרות הפנויות, וכרבע מהמשרות הכלל-הארציות נמצאות בעיר עצמה. לצדה מתמקמת הרצליה עם כ-15% מהמשרות הפתוחות, ואחריה רמת גן, עם 7.8% מכלל המשרות.

מהנתונים עולה עוד כי מי שכבר נמצא באזור המרכז, נהנה מפיזור גיאוגרפי גדול למדי מבחינת האפשרויות למציאת עבודה. לדוגמה, באזור המעגל השני של אזור המרכז - שבו שוכנים מרכזי היי-טק בערים כיהוד ולוד, ובאזור איירפורט סיטי - מצויות כ-15% מכלל המשרות שנפתחו. באזור השרון - שאף הוא זמין למי שגר סביב ערי המרכז - מצויה כמות מכובדת יחסית של משרות שנפתחו באזורים שאינם מוגדרים אזורי היי-טק קלאסיים, כגון בהוד השרון או ברעננה.

קול קורא במדבר

אזור הדרום הוא סימן השאלה האמיתי בכל מה שנוגע לפריפריה. מצד אחד, במרחק נסיעה של שעה-שעתיים מהמרכז קיים מקבץ חברות גדולות, כגון אינטל ומיקרון בקרית גת, וכמה מרכזי פיתוח שהחלו לפעול השנה בבאר שבע ובעומר. מנגד, אנשי ההיי-טק שמחפשים משרה בתחומי הפיתוח של תוכנה או חומרה, כמעט לא ימצאו עבודה מדרום לרחובות.

בסך הכול, כ-2% מהמשרות הפתוחות בתחומים שנבדקו הוצעו באזור - בעיקר במרכזי פיתוח כגון אלו של EMC ו-ECI. עם זאת, הבדיקה לא כללה כמה תחומים שבהם דווקא יש ביקושים ערים למדי. כך, אינטל תגייס בשנה הקרובה כ-1,600 עובדים למפעל בקרית גת (FAB 28) - מרביתם טכנאים והנדסאים, שיעבדו סביב פסי הייצור. לצדם תשכור החברה גם לא מעט מהנדסי תעשיה וניהול, או מהנדסי חומרים שרלבנטיים כחלק מתפעול של מפעל גדול. אם המהנדסים שיישכרו ייכנסו לסטטיסטיקה, הרי שסך המשרות הפתוחות בדרום יעמוד על 9% בקירוב מכלל המשרות שנפתחו במדינה.

החלוקה הגיאוגרפית על-פי תחום עיסוק מגוונת, אך בכמה אזורים יש דגש על ביקושים גבוהים לעובדים עם ידע מסוים. כך, בולטים הביקושים למפתחי אינטרנט בעיר תל אביב. בפתח תקווה בולטים הביקושים להתמחות בתחום תשתיות המחשוב, ובערי המעגל השני יש משרות פתוחות רבות בתחומי החומרה.

היכן מרוכזות המשרות הפנויות בתחומי הפיתוח
 היכן מרוכזות המשרות הפנויות בתחומי הפיתוח