הסכם קיבוצי ראשון בתחבורה הציבורית המופרטת

ההסתדרות הכללית חתמה על הסכם קיבוצי בחברת אגד תעבורה, שבבעלות אגד וקונצרן אי.די.בי, המעניק לעובדים תוספת שכר של 10% והטבות נוספות

לראשונה מאז שהחלה הפרטת קווי התחבורה הציבורית, חתמה היום (ב') ההסתדרות על הסכם קיבוצי ראשון עם אחת החברות הפרטיות - "אגד תעבורה" הנמצאת בשליטה משותפת לאגד וקונצרן אי.די.בי של נוחי דנקנר. החברה מפעילה קווים עירוניים בנתניה, באשדוד, באזור אלעד ובאזור אשקלון ושדרות, ומציעה בנוסף שירותי הסעות למוסדות וללקוחות פרטיים.

350 עובדי החברה, שהתאגדו בהסתדרות והקימו ועד עובדים, ייהנו מתוספת שכר של כ-10% כך ששכר השעה שלהם יעמוד על 30.80 שקל, והוא יוצמד לראשונה למדד ויתעדכן מדי חצי שנה. ההסכם אף קובע כי היקף משרתו של נהג בחברה לא יפחת מ- 133 שעות חודשיות. זאת לאחר שבחברה היה נהוג להעסיק נהגים באופן לא קבוע, כך שבסוף החודש שכרם היה נמוך יחסית.

פרט לשכר הקבוע יקבלו הנהגים אף תשלום בשיעור של 1.5% ממכירת הכרטיסים של כל נהג. תוספת מותנית נוספת הינה בגין העדר תלונה. נהג שלא יקבל תלונה מנוסע במשך רבעון שלם יקבל, בסוף הרבעון, מענק של 510 שקל. הנהגים אף יזכו לקרן השתלמות בשיעור של 7.5% משכרם (5% יפריש המעסיק ו- 2.5% יפריש העובד). הקרן תינתן לעובדים שמלאו להם 48 חודשי העסקה בחברה. לנהגים שסיימו 6 חודשי עבודה בחברה תינתן פנסיה מקיפה בשיעור של 18.33%, כלומר שיעור גבוה מזה שנקבע בהסכם פנסיה חובה.

הפעם לא שברו את העובדים

עד כה חתומה ההסתדרות על הסכמים קיבוציים רק ב"אגד" ודן" שהינם קואופרטיבים במגזר הציבורי. ההסתדרות איגדה לפני כשנה גם את עובדי החברה הפרטית "סופרבוס" המפעילה קווים באזור קריית ספר, רמלה, ובית שמש, אולם טרם חתמה על הסכם קיבוצי. בשנת 2005 נכשלה ההסתדרות כשהובילה שביתה בת 147 ימים בחברה הפרטית "מטרודן" בבא שבע, ונאלצה להסתפק בהסדר שכלל תוספת שכר צנועה אך ללא הסכם קיבוצי. מי שהוביל את הקו לשבירת השביתה של הנהגים אז היה שר התחבורה דאז מאיר שטרית, שהכניס לבא שבע אוטובוסים של חברות אחרות - החלטה שבוטלה בהמשך על ידי נשיא ביה"ד הארצי לעבודה דאז, סטיב אדלר. השביתה ההיא הפכה לאחד הסמלים של יחסי העבודה העגומים באותה תקופה, בה בנימין נתניהו שימש כשר האוצר, ואף שימשה כהשראה למחזה של יהושע סובול "גיבור מעמד הפועלים".

על ההסכם חתמו מטעם ההסתדרות היו"ר עופר עיני, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי אבי ניסנקורן, ויו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי. "מדובר בפריצת דרך", אמר היום ניסנקורן על ההסכם שנחתם. "הסכם זה מראה שבאמצעות התארגנות עובדים והקמת ועד ניתן להסדיר את הזכויות ותנאי העסקה של העובדים במסגרת הסכם קיבוצי", הוא הוסיף. יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, אמר: "אין ספק שההסכם מראה שהדרך לשפר זכויות הינה באמצעות התארגנות, הקמת ועד והסכם קיבוצי.

ההסתדרות פרצה היום דרך והצליחה לאגד עובדים ולחתום על הסכם קיבוצי בתחבורה הציבורית המופרטת. אנחנו מקווים שנהיה אנשי בשורה בחברות דומות בקרוב". יצוין כי ההסתדרות איגדה לאחרונה גם את נהגי הרכבת הקלה בירושלים, המועסקים בפועל על ידי חברת ויאוליה (קונקס), והיא מנהלת מאבק על הכרת הנהלת החברה בהתארגנות העובדים.