תסרוקת סטייל קיץ 2011

מחזיקי האג"ח משלמים תוצאות עגומות של מסע הקניות שביצעה השלישייה ברחבי אירופה

עושה רושם שמסלון התספורות ברחוב אחד העם בת"א יוצאת בשורת הפריזורה של קיץ 2011: תספורת של 60% לכספם של מחזיקי האג"ח. לאחר הצעה ברוח זו שהגיש אילן בן-דב להסדר חוב בחברת טאו תשואות בשליטתו, הגיע בשבוע שעבר תורה של הצעה להסדר בחברת הנדל"ן דוראה , שבשליטת בצלאל איגר. שם מתבקשים מחזיקי האג"ח לוותר על חוב של 210 מיליון שקל, תמורת חבילה שערכה 80 מיליון שקל בלבד.

בעוד שהצעתו של בן-דב למחזיקי האג"ח בטאו זכתה לביקורת נוקבת מכל כיוון אפשרי כמעט, הצעת ההסדר בדוראה (שהוגשה במסגרת מהלך השתלטות של אהוד בן-ש"ך וחברת נאוסיטי על החברה) עברה בשקט יחסי.

לא נסתכן אם נניח כי סיבה מרכזית להבדל שבו נתקבלו ההצעות בטאו ובדוראה היא זהות העומדים בראשן. אילן בן-דב "מושך אש" - טייקון תקשורת מקומי (בעל השליטה בחברת הסלולר פרטנר), מיליונר כבד, שמנהל אורח חיים ראוותני. מבן-דב מצפים, במידה רבה של צדק, להחזיר כל שקל בטאו, גם אם מבחינה חוקית הוא איננו מחויב לכך.

בצלאל איגר לעומתו הוא שם מוכר פחות, המקוטלג ודאי אצל רבים כ"עוד יזם נדל"ן מקומי שכשל בהשקעותיו בחו"ל". לא בטוח שבצדק. הרי מי כמו איגר - ששימש עד אמצע שנות ה-90 כראש סקטור חברות בנייה בחטיבה העסקית של בנק לאומי - אמור היה לנהוג בזהירות באשראי שהעמיד הציבור לחברה שבשליטתו.

אלא שמתברר שאיגר, בכובעו כצרכן אשראי, נטש את עקרונות השמרנות שעליהם היה אמון כבנקאי המופקד על ברז אספקת האשראי לחברות נדל"ן מקומיות. מסע הרפתקני של רכישת נכסים ממונפת אשראי בבריטניה ובגרמניה, שבוצע בשיתוף פעולה הדוק עם יגאל אהובי ועם מנכ"ל דלק נדל"ן לשעבר, איליק רוז'נסקי, הקנה לדוראה שבשליטתו חלק בעסקאות המיליארדים שיזמו השניים, אך גם הפך אותה לבעלת חובות אדירים.

את התוצאות העגומות של מסע הקניות שביצעה השלישייה ברחבי אירופה מתבקשים כעת לשלם מחזיקי האג"ח, לאחר שדוראה נקלעה למשבר תזרימי חמור - פועל יוצא של ירידה חדה בשווי הנכסים שרכשה מחד והיעדר יכולת למחזר את חובותיה מאידך. עמם בסירה גם בית ההשקעות פסגות וקרן המנוף בראשית, שמצאו לנכון להמר על דוראה בסכומים גדולים (סה"כ כ-160 מיליון שקל) לאחר שהמשבר הפיננסי העולמי כבר עשה שמות בנכסיה.

נראה שאת מחזיקי האג"ח בדוראה זה לא ינחם. ראשית, בניגוד לפסגות ולקרן המנוף, אין בידי ציבור המחזיקים ביטחונות משמעותיים כנגד השקעתם. ושנית, בניגוד לאילן בן-דב עתיר הנכסים, מבצלאל איגר יהיה קשה להיפרע. עד לרכישת השליטה בדוראה, לפני 11 שנה, שימש איגר כמנהל שכיר - תחילה בלאומי ולאחר מכן בקבוצת חברות הנדל"ן של יצחק תשובה - וככל הידוע אין בידיו נכסים משמעותיים, מלבד מניות השליטה בחברה הכושלת.