נובל אנרג'י תחל לקדוח בבלוק 12 בקפריסין ב-1 באוקטובר

כך מסר שר האנרגיה של קפריסין ■ דלק אנרגיה מחזיקה באופציה על 30% מהרשיונות בבלוק 12 ■ הקידוח ימשך כחודשיים ולאחריו תתקבל תמונה ברורה על היקף וטיב המאגר

חברת נובל אנרג'י תתחיל ב-1 באוקטובר או עוד קודם את קידוח הגז הטבעי בחוף הדרומי של קפריסין, ולאחר כחודשיים תתקבל תמונה ברורה יותר באשר להיקפו וטיבו של המאגר, כך מסר סולון קסיניס, השר לשירותי האנרגיה בקפריסין אמש, הדברים פורסמו באתר Cyprus Mail.

קפריסין חתמה על חוזה שיתוף פעולה בתחום הייצור עם נובל אנרג'י. כאשר ישנה הסכמה בין הצדדים כי נובל תבצע קידוח אקספלורציה ימי לבחינת רזרבות ההידרוקרבונים (גז טבעי ונפט) הנמצאים בשטח שנמצא מדרום-מזרח לאי, הידוע גם בשם - בלוק 12.

נציין כי הודעה זו הינה בעלת משמעות רבה לדלק אנרגיה אשר מחזיקה באופציה על 30% מהרשיונות בבלוק 12. נזכיר כי רק אתמול פירסמה קבוצת דלק הצעת רכש חליפין מלאה למניות דלק אנרגיה, בתמורה ליחידות השתתפות של דלק קידוחים ושל אבנר ביחסים שנקבעו.

לאחר שיתקבלו ממצאי האקספלורציה צפויה ממשלת קפריסין לקיים סיבוב נוסף של מתן רשיונות לשטחים נוספים באיזור המים הטריטוריאליים של קפריסין.

הרשויות בקפריסין מצפות לקבל דוח מחקר מעודכן בקשר להשפעות הסביבתיות שיהיו לקידוחים בשבוע הבא. המחקר המקורי נשלח לכל משרדי הממשלה הרלבנטים בקפריסין, אשר ביקשו מספר הבהרות ושינויים קלים בדוח. "הכל מתנהל בהתאם לתוכניות. אנו מצפים כי הדוח יוגש השבוע, ולאחר הגשתו נוכל לתת את האישור להתחלת הקידוחים" אמר קסיניס, שהבהיר כי לנובל ישנה התחייבות חוזית להתחיל בקידוחים ב-1 באוקטובר או מוקדם יותר.

"האסדה נמצאת באיזורנו. היא קודחת כעת במאגר נועה הישראלי והיא תגיע לאיזורינו בסוף ספטמבר או תחילת אוקטובר" אמר קסיניס שציין כי "קידוח האקספלורציה בבלוק 12 צפוי להימשך כחודשיים והוא יתן לקפריסין הערכות ברורות לרמת והיקף הרזרבות בשטח מאגר זה, וככל הנראה הנתונים יגבירו את הביקושים לבלוקים הנוספים אשר צפויים לקבל רישוי בקפריסין. עד כה בלוק 12 הוא הבלוק היחיד שקיבל רשיון. סביר להניח שנמתין עד לקבלת תוצאות הקידוח לפני שנמשיך בסבב חדש של חלוקת רשיונות שצפוי להיות לקראת סוף השנה או בתחילת השנה הבאה".

נציין כי האסדה שקודחת כעת ב"נועה צפון" ותועבר לבלוק 12 הקפריסאי כבר בתחילת אוקטובר או עוד קודם, היא גם האסדה אשר צפויה להגיע לביצוע קידוח האקספלורציה בשטחי הרשיונות הישראליים "שרה" ו"מירה". הדיווח הנוכחי מעיד על כך שהקידוח ברשיונות אלו יחל, ככל הנראה ועם הכל יעבוד כשורה, כבר בדצמבר, המועד המוקדם ביותר בטווח הזמנים שפרסמו השותפות ב"שרה" ו"מירה" ומוקדם בכחודשיים ביחס להערכות האחרונות שלפיהן עלול הקידוח להתעכב עד פברואר.

"במידה ונובל אנרג'י תמצא אוצר במימיה של קפריסין, יהיה צורך לבנות צינור הולכה על מנת להוביל את הגז הטבעי לחוף" אמר השר.

נציין כי לא רחוק מבלוק 12 המצוי בשטחה של קפריסין, יש לנובל גם זכויות קידוח בשדה הגז הטבעי הישראלי, "לוויתן", בשיתוף עם קבוצת דלק ורציו. קידוח בשדה גז זה, אשר מאמינים שהוא מאגר הגז הטבעי הגדול ביותר שנמצא בעולם בעשור האחרון, כבר החל אך ננטש כבר פעמיים, מה שמעיד על הקושי וחוסר הוודאות הקיימת בקידוחי מים עמוקים.

בהתייחסו לביקורו האחרון בישראל, אמר קסיניס כי הוא נפגש עם מספר שרים ישראליים והציג בפניהם את דעתו ביחס לשיתופי הפעולה האפשריים בין שתי המדינות. דיווחים בלתי רשמיים רבים פורסמו ביחס לשיתוף הפעולה בין ישראל לקפריסין וליוון, הן ביחס להספקת הגז הטבעי לקפריסין והן ביחס להיות קפריסין נקודת מעבר בעבור הגז הישראלי לכיוון אירופה. " נראה כי השיחות נערכו באווירה טובה מאד. אני מאמין כי בקרוב מאד נקיים עוד פגישות על מנת להשלים את הטיפול בעניינים אלו" אמר שר האנרגיה הקפריסאי.

כאשר נתבקש השר להגיב לתגלית הגז הטבעי החדשות בים התיכון על שפת הדלתא של הנילוס במצרים, אשר צפויה להכיל 194 מיליארד רגל מעוקב (BCF) של גז טבעי וכ-2 מיליון חביות של נפט, אמר השר "אני באמת מרוצה מזה בגלל שכבר מספר עשורים אני מאמין כי הים התיכון עשיר מאד בהידרוקרבונים".

על פי סקר שנערך על ידי המכון הגיאולגי של ארה"ב, באיזור האגן הלבנטיני, שטח הכולל את קפריסין, ישראל, לבנון וסוריה, ישנם על פי ההערכות כ-120 טריליון רגל מעוקב (TCF) של גז טבעי שטרם התגלה והופק.