חוזרים ללימודים: איך אפשר לחסוך בקניות?

הנחות באתרי קופונים, קניית דגמי ילקוטים מהשנה שעברה, ויתור על מותגים והמתנה למבצעים - "גלובס" בודק איך ניתן להוזיל את הוצאות החזרה ללימודים, שמגיעות לכ-400 שקל לילד

סל המוצרים לתלמיד, כולל ילקוט, עומד על כ-400 שקל לתלמידי יסודי ועל כ-600 שקל לתלמידי תיכון - כך לפי נתוני רשת קרביץ. אמנם טווח המחירים השנה זול לעומת השנה שעברה, כפי שאומר מנשה זילכה, מנכ"ל הרשת, אבל עדיין מדובר בהוצאה גבוהה לכל הדעות, שבמשפחות שבהן יש 2 או 3 תלמידים - מגיעה לכ-1,500 שקל, לא כולל ספרי לימוד.

כיצד נערכים ברשתות לדרישת הצרכנים למחירים זולים יותר? "מגדילים את טווח המחירים: אנחנו מציעים מוצרים ב-3 רמות מחיר: זול, בינוני ויקר", אומר זילכה.

אחת הסיבות להוצאה הכבדה היא השיעבוד למותגים. "הקנייה, שבה בדרך-כלל הילד לוקח חלק, מאופיינת באמוציונליות, וכמעט תמיד נקבעת לפי טרנדים ולפי מחיר".

כדי לכמת את הפרמיה שאנו משלמים על כך שהמוצר נושא דמות ממותגת אפשר להיעזר בנתונים הבאים: בשנה שעברה נמכר ברשת כפר השעשועים ילקוט של הסדרה "נווה עצלנות" ב-80 שקל, ואילו השנה הסדרה פחות פופולרית, ולכן הוא נמכר ב-50 שקל. ילקוטי בוב ספוג ובראץ ניתן למצוא השנה ב-100 שקל במקום ב-200 שקל.

ככלל, כאמור, חלק מהמחירים ירדו מעט. ילקוטי טרולי, שנמכרו ב-350 שקל בשנה שעברה, נמכרים השנה ב-300 שקל (דגמים חדשים).

גם עודפי מלאי משפיעים על המחיר: סט תיק מעוצב קלמר (בדגמים פרחוניים) שנמכר בשנה שעברה ב-50 שקל מוצע השנה ב-20 שקל.

חפשו בחנות השכונתית

מסקר שערכה לאפייט, המשווקת ציוד ממותג לתלמיד, באמצעות "שווקים פנורמה", עולה כי יותר ממחצית מההורים (52%) מעדיפים לבצע את קניית ציוד החזרה לבית-הספר בחנות שכונתית בסמוך לביתם. 23% מעדיפים לבצע את הקנייה באחת מהרשתות.

את מבצעי הרשתות המפורסמים בתקשורת קשה לפספס, אולם מבצעים בחנות השכונתית או נקודת פתיחה של מחירים מוזלים לעומת הרשתות עשויים לפעול לטובת הצרכן: שווה לבדוק ולהציץ כמה יעלה הציוד בחנות השכונתית, לפני שרצים לרשתות או לירידים בקניונים. מה גם שמבחר ממוקד יותר יכול לעזור גם לתלמיד להתמקד ולא לטבוע בים המותגים שמעל מדפי החנויות הגדולות.

גם על ילקוטים אנחנו משלמים יותר

הצרכן הישראלי משלם יותר על מוצרי מזון, מוצרי טואלטיקה, אופנה, שירותי תקשורת ועכשיו גם על ילקוטים. מבדיקת מחירי כמה דגמים של ילקוטי ג'אנספורט הפופולריים לבני-הנוער עולים הפרשים של עשרות אחוזים במחירים בישראל לעומת המחירים בארה"ב. למשל, דגם right back, שעולה בארץ 270 שקל, עולה בארה"ב כ-150 שקל (45 דולר).

השוואת מחירים של ילקוטי ג'אנספורט
 השוואת מחירים של ילקוטי ג'אנספורט

איך בכל זאת אפשר לחסוך בקניית הציוד לבית-הספר? להלן מספר דרכים:

1. בלי מותגים או דמויות: קלמר ממותג יקר פי 15

אנגרי בירדס, דרדרסים, פול פרנק, ניקי מנצ'סטר יונייטד, ביטלס ועוד - שטיפת המוח שהילדים עוברים יובילו את עיניהם הישר לדמות/מותג החביב עליהם, ואנחנו בדרך כלל נשלם יותר.

במודן מדגישים כי המותג מייקר את הילקוטים בכ-10%, בכפר השעשועים מדברים על הפרשים של 20%-50%, לדוגמה, המחיר ל-5 מחברות ממותגות הוא 13 שקל לעומת 10 שקל לסט לא ממותג. קלמר לא ממותג מתחיל ב-2 שקל לעומת 30 שקל לקלמר ממותג.

צפי לפיד, מנהל הרשת, מדגיש כי מיתוג המוצרים אינו בהכרח מעיד על איכותם. "ההמלצה שלי היא להשקיע בתיק איכותי ופחות בקלמר, יומן ובמחברות ממותגות כי גם המוצרים הלא ממותגים איכותיים דיים".

המחירים נקבעים על-ידי החנויות ולכן לא תמיד יהיו הבדלים בין תיקים ממותגים ללא ממותגים (באופיס דיפו, למשל), אבל הבדלים בין מחירי החנויות, בהתאם לכוחות השוק, יהיו.

קשה לסרב לדרישת הילד להעדפת מוצרים ממותגים. לכן ניתן לקבוע כי משלבים כאשר מחליטים מראש כי חלק מהציוד יהיה ממותג וחלקו לא. לדוגמה, מחברות שממילא נדרשים התלמידים לעטוף בבית-הספר היסודי, לא חייבות לכלול דמויות תחת העטיפה.

גם את המותג כדאי לבחור בקפידה: שימו לב כי אם רכשתם ילקוט או קלמר ממותג שבמהלך השנה כבר לא ייחשב כ"קול" בעיני התלמיד, תצטרכו כנראה להצטייד בחלופה במהלך השנה.

בדקו מותג פרטי

כל הרשתות מציעות מוצרים תחת מותג פרטי. לרוב מדובר במוצרים זולים יותר שהמחיר שלהם לא בהכרח מהווה ערובה לאיכות. גם מותגים בלעדיים הנמכרים ברשתות לדוגמה פוינט זירו (תיקים לבני-נוער) באופיס דיפו, בדרך-כלל יביאו לצרכן דיל מוצלח. לדברי שלמה אלמליח, מנהל מסחרי ב"אופיס דיפו", מחירי מוצרי המותג הפרטי נמוכים ב-25%-30%. "מוצרים אלה עובדים בדיקות איכות קפדניות גם של אופיס דיפו העולמית".

2. קניית עודפים: לא חייבים דגם חדש

הירידים בקניונים והשפע בחנויות הגדל משנה לשנה לא מותיר ספק כי ציוד רב נותר על המדפים. את היומנים משמידים, ומה עושים עם ערימות הילקוטים או הקלמרים הללו? בשנה הבאה הם יימכרו ב-50% לפחות - זהו גורלו של הציוד שנותר משנת 2010 הנמכר היום בהוזלה. הציוד הזה כולל דמויות שמזלן לא שפר (בקוגן, ספיידרמן). בדמויות שאינן "עונתיות", למשל ברבי או נסיכות דיסני, על ההורים מונחת מלאכת השכנוע ולחסוך לעצמם מחיר כפול ומכופל על ילקוט שבו השמלה של ברבי היא ורודה במקום סגולה או להפך.

לבני-הנוער, המותג הוא פונקציה של יצרנית הילקוט: למשל פומה, נייק, בילבונג, ומכיוון שכך דגמים משנה שעברה כוללים בסך הכול דוגמה אחרת.

עודפים ילקוט
 עודפים ילקוט

3. מחפשים את ההנחות: מרשתות עד אתרי קופונים

הנחות ברשתות

כל הרשתות מציעות הנחות על קניית הציוד לבית-הספר:

* אופיס דיפו: המבצע כולל אכילה מוגברת של במבה: כל אריזה קטנה שווה 2 שקלים הנחה ואריזה גדולה שווה 4 שקלים. סך-הכל ניתן לצבור עד 50% הנחה (כולל כפל מבצעים, ללא הגבלה בסכום הקנייה). לאחרונה הצטרפה אופיס דיפו למועדון קלאב 365: הנחות נוספות מוענקות לחברי המועדון בנקודות המכירה ובדיוורים.

* קרביץ: חלק מההנחות מוענקות באמצעות שוברים המפורסמים בעיתון החינמי ישראל היום: קופון המעניק 50 שקל הנחה בקנייה אחת של 150 שקל (30% הנחה), קופון לחבילת ציוד ב-1 שקל (בשווי 100 שקל) לרוכשים ילקוט.

גלוית הנחות בתוך מארזי שישיית מים קטנים של מי עדן: 25% הנחה על מחברות, 25 שקל הנחה בקניית ילקוט, קונים 2 מקבלים שלישי חינם על מכשירי כתיבה ועוד.

קרביץ החליפה את אופיס דיפו במועדון הלקוחות של לייף סטייל, מכאן שלחברי המועדון יתווספו עוד הנחות ייעודיות.

* כפר השעשועים: ההטבה המוענקת לרוכשים, בדומה לשנה שעברה היא כרטיס כניסה לאטרקציות הקיץ: הרוכשים ב-250 שקל מקבלים כרטיס לסופרלנד או ללונה פארק (98 שקל מחיר הכרטיס המלא, 45 שקל באמצעות מועדוני צרכנות).

רכישה מקוונת

חנויות לציוד משרדי המשווקות באינטרנט אינן כוללות את הרשתות הגדולות, אבל דגמים פופולאריים של ילקוטים וקלמרים נמכרים בהוזלה. נזכיר כי יש לבדוק את דמי המשלוח מראש שכן אלה עשויים למחוק את ההנחה.

אתרי הקופונים ואתרים של מועדוני לקוחות

הנחות על ציוד לתלמיד מתפרסמות מדי יום כמעט, ושווה לעקוב אחרי הפרסומים.

לדוגמה: האתר קופוניק מציע שובר הכולל ילקוט מעוצב, קלמר, קלסר וכלי כתיבה ב-150 שקל (דרך החנות "אופק חדש").

לפני קניית הקופון חובה לקרוא את האותיות הקטנות כך שלא תקנו שובר התקף רק בסניף של עיר מרוחקת או אם יש הגבלה בדגמים לבחירה.

הנחות למועדוני צרכנות: "חבר", "הוט", "אשמורת" או "טוב" - הנחות במעמד התשלום או ברכישת חבילת ציוד כפי שמציע גם מועדון "בהצדעה" לחיילי המילואים: ילקוט קל גב דור 3 ב-190 שקל (במקום ב-270 שקל) בקרביץ.

הנחות גם על ספרי לימוד: קונים ב-150 שקל שובר בשווי 200 שקל למימוש בצומת ספרים.

עד 30 אחוז הנחה של ילקוטים ברכישה מקוונת
 עד 30 אחוז הנחה של ילקוטים ברכישה מקוונת

4. קונים רק את מה שצריך: זהירות מציוד זול מדי שנשבר מיד

שפע הגאדג'טים והחידושים לתלמיד גולשים הרבה מעבר לעיפרון-מחק-מחדד. המלצתנו: קונים את מה שצריך לפי דרישות בית-הספר. לדוגמה: בבתי-ספר רבים, תלמידי כיתות א'-ב' מתבקשים לא להביא יומני תלמיד אלא להשתמש במחברת. חלק מהתלמידים מתבקשים להביא תיקיות ניילון במקום קלסרים "קשיחים" שעולים הרבה יותר ועוד.

עיפרון ב-10 אגורות שווה פחות מעיפרון בשקל

החיסכון בשל בחירת מעטפת אחרת לאותו מוצר, אינו מכוון לרכישה של מוצרים זולים בעלי איכות נמוכה. עיפרון הוא דוגמה מצוינת לכך: יש חבילת עפרונות שנמכרת בשקל אחד, ויש חבילה שמגיעה בקלות ל-13 שקל (זפיר מתוצרת הארץ למשל). היות ואין תו תקן על העופרת שמכיל העיפרון ולא על איכות העץ העוטף אותו, כבר לאחר שימוש אחד במוצר הזול אפשר להרגיש באיכות נחותה שלא מצדיקה את החיסכון. כך גם מחדד בשקל שנשחק אחרי סבב קצר של עפרונות או מחק שלא מוחק: בציוד הבסיס שווה להשקיע עוד כמה שקלים לטובת ציוד איכותי שיחזיק מעמד.

5. המתנה לסוף החופש: בסוף אוגוסט מוצעים מבצעי כסאח

כשמדובר בהיערכות לבית-הספר, בודדים ההורים שמרשים לעצמם לחכות לרגע האחרון. אבל, כך מלמד ניסיון של השנים האחרונות, דווקא מי שמחכה לימים האחרונים של אוגוסט יכול להרוויח, ובגדול. כידוע, רוב רובם של מוצרי החזרה לבית-ספר נמכרים בחודשי החופש הגדול, וכל החנויות נערכות עם מלאי גדול מאוד. ככל שמתקדם החופש וככל שימי סוף אוגוסט קרבים, מתחילים להעמיק גם המבצעים.

שיא השיאים הוא בסוף אוגוסט, ואפילו בימים הראשונים של ספטמבר. לכן, למרות שהדבר מנוגד לרצון האינטואיטיבי של ההורים להשלים את כל ההכנות הרבה לפני 1 בספטמבר, מסתבר שכדאי לחכות.

כך, למשל, המבצע של רשת קרביץ המזכה ב-50 שקל בקניית מוצרים ב-150 שקל, תקף רק עד 25 באוגוסט. מותגים שיישארו במלאי אחר כך, יוזלו.

בשורה התחתונה - ניסיון העבר מלמד כי בשבוע האחרון של אוגוסט יש מבצעי כסאח. קשה להתחייב על כך שכל המותגים המבוקשים יהיו זמינים, אבל מצד שני - הרי מלכתחילה לא מומלץ לדבוק רק במותגים, ובכל מקרה, ההיצע עצום ויש להניח שהילדים יוכלו לצאת מרוצים בכל מקרה.