אין עורכי דין בשדרות רוטשילד

אפשר לעשות שינוי בלי ביהמ"ש העליון ואנשי משפט, כמה מאכזב שמובילים אותו קולנוענים

חלקם של המשפטנים בעיצוב דמותה של החברה המערבית המודרנית לאורך ההיסטוריה היה חשוב וקריטי. אחד התפקידים המסורתיים שמילאו אנשי המשפט בחברה המודרנית במאות השנים האחרונות הוא בתיווך רעיונות ועקרונות נשגבים לציבור הרחב, העלאתם לסדר היום ועיגונם במערכת הנורמטיבית החברתית.

זכויות האדם לחופש, לשוויון ולכבוד, למשל, שנראות היום לעתים כמובנות מאליהן, לא היו מתממשות ללא תרומתם של מקסימיליאן רובספייר, ממנהיגי המהפכה הצרפתית, שהיה עורך דין ושופט; ולדימיר לנין, מנהיג המהפכה הבולשביקית ושליטה הראשון של ברית-המועצות, שהיה עורך דין ומשפטן; פידל קסטרו, מנהיג המהפכה הקובנית, שהיה אף הוא עורך דין ומשפטן; גם ברק אובמה, הנשיא השחור הראשון של ארה"ב עבד כעורך דין; ואף דוד בן-גוריון רכש השכלה משפטית באוניברסיטת "קושטא", קודם שהפך למייסדה ומנהיגה של ישראל.

לכן, קצת מאכזב ומוזר לגלות כי מקומם של המשפטנים נעדר מהנהגת "מהפכת האוהלים" בימים אלה (למעט עו"ד אורלי וייסלברג), וכי מנהיגי המחאה הם לא עורכי דין אלא עורכי וידיאו, לא משפטנים אלא קולנוענים וגם מדריכי טיולים, סטודנטים לסוציולוגיה ולמגדר ואחרים.

קולם של המשפטנים מהאקדמיה ושל עורכי הדין מהמגזר הפרטי אמנם נשמע בקשר למחאה, אך רק כמי שמשיא עצות מלומדות מבחוץ - ולא כמי שנוטלים חלק ממשי בהנהגתה ובעיצובה של המהפכה.

דרושה תשתית רעיונית משפטית

היעדרם של אנשי המשפט מהנהגת מחאת האוהלים, דווקא בתקופה שבה כמות המשפטנים בישראל ביחס לגודל האוכלוסייה היא הגדולה בעולם, גם מלמד על הירידה במעמד מקצוע עריכת הדין ועל השוני שבין מי שפנה ללמוד משפטים בעבר לבין אלה שבוחרים בלימודי המשפטים היום.

גילוי חשוב נוסף שהביאה עמה המחאה החברתית הינו ששינוי חברתי משמעותי בישראל יכול לצמוח מחוץ לכותלי בית המשפט העליון. בשנים האחרונות הורגלנו לחשוב כי בית המשפט העליון הוא הגוף היחידי שמסוגל להוביל שינויים חברתיים משמעותיים, בעיקר לאחר "המהפכה החוקתית", שבה הפך העליון, בהנהגתו של אהרן ברק, את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד חופש העיסוק מ-1992 לבעלי עליונות נורמטיבית על-פני החוקים "הרגילים", ועיגן, לפחות במידת מה, את זכויות האדם הבסיסיות של הישראלים כ"זכויות על", שקשה מאוד לשלטון לפגוע בהן.

כעת מתברר כי מהפיכה חברתית יכולה לצמוח גם ללא עזרתו של בית המשפט העליון, וכאמור גם ללא תרומה משמעותית של שאר אנשי המשפט בחברה.

ואולם, שינוי אמיתי של הסדר החברתי בישראל וביסוס הרעיונות המובעים במחאת האוהלים לא יוכלו להיעשות ללא כינונה של תשתית רעיונית משפטית סדורה, ללא שינויי חוק משמעותיים וללא יישומם על-ידי בתי המשפט. לכן, מקומם של אנשי המשפט בהנהגת המחאה הנוכחית הוא הכרחי.

משפטנים - זוהי שעת כושר שספק אם תחזור בעתיד הקרוב, מקומכם בראש המחנה ולא בשוליו. הצטרפו למאבק!