המהפכה תחכה

הסופרטנקר עבר בכנסת, אבל מינוי המחליף לירון ביבי במינהל מקרקעי ישראל מסתבך

בין הסופרטנקר של היום, הרפורמה במינהל שעברה סוף סוף לפני שבוע, ההכרזות על שפע הדירות שייפלו עלינו בקרוב, דיור להשכרה ו/או בר השגה, מסתבך והולך מינוי מנהל לרשות המקרקעין, המחליפה את מינהל מקרקעי ישראל.

שני השרים הממנים, בנימין נתניהו ואריאל אטיאס, רואים במנהל המינהל הבא תנאי להצלחה אישית-פוליטית שלהם בתחום הקריטי של הדיור. עם זאת, לכל אחד אינטרסים אחרים והם מושכים לכיוונים שונים, וכל אחד מצהיר שהוא מחפש "בולדוזר בלתי תלוי".

פרק א': אריה בר חוזר בו מהמינוי

בשבוע שעבר פרסמה "ועדת ההמלצה" למנהל הרשות מודעת "דרוש", להחלפת ירון ביבי.

בסוף שבוע זה צפויים חבריה - מנכ"ל משרד השיכון מרדכי מרדכי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי, שכבר הודיע על פרישה, ומנהל אגף תקציבים אודי ניסן, שפורש בסוף חודש זה - לפתוח את תיבת המעטפות.

תוכניתו המקורית של שר השיכון, אריאל אטיאס, הייתה למנות לתפקיד את אריה בר. הוא דיבר איתו וסיכם איתו ורק אז "המליץ" לראש המינהל ירון ביבי לעזוב את תפקידו. בעיקר בגלל מחלוקות אישיות, ולמרות העובדה שהשנתיים האחרונות, 2010-2011, הן היחידות שבהן עמד המינהל ביעדי השיווק של הממשלה, ובדו"ח החצי שנתי הראה ביבי שיפור בכל הפרמטרים של הביצועים במינהל.

בר היה מנכ"ל משרד השיכון בתקופת אריאל שרון, עד 1993, אחרי כן היה מנכ"ל נתיבי איילון, מנכ"ל משרד התחבורה בתקופת מאיר שטרית, הוא הלך בעקבותיו חזרה למשרד השיכון כמנכ"ל, ומשם שוב עם שטרית למשרד הפנים, עד 2009. מאז הוא פעיל בעסקים פרטיים, גם נדל"ניים.

ירון ביבי התפטר, אלא שאז חזר בו בר והודיע לאטיאס, ששותפיו העסקיים חוששים שתפקידו החדש עלול לפגוע בעסקי הנדל"ן שלהם, והוא אינו רוצה לנטוש אותם.

פרק ב': אטיאס מתנגד לבנצי ליברמן

בפרק ב' בעלילה, פונה ראש הממשלה בנימין נתניהו לבנצי ליברמן, לשעבר יו"ר מועצת יש"ע ובשנים האחרונות ראש מנהלת סל"ע המסיימת את תפקידה באכלוס מפוני גוש קטיף. אבל אז הודיע אטיאס: לא יקום ולא יהיה. למה? לא ברור. אפשר שאטיאס חשש מכך שליברמן מזוהה יותר עם נתניהו.

פרק ג': אורי דורי אומר לא

שליחו האישי של נתניהו, עו"ד דוד שימרון, יוצא לתור אחר מועמד הולם ומגיע לאורי דורי, יזם וקבלן מהבולטים במדינה, שמכר באחרונה את עסקיו לשותפו לשעבר חיים כצמן, בסיומו של הליך "במב"י". דורי היה נשיא התאחדות הקבלנים ואחד הקבלנים המובילים בתנופת הבנייה של קליטת עולי ברית המועצות לשעבר בתקופת אריאל שרון כשר השיכון. דורי סירב. שימרון הציע לו לכהן בתפקיד באופן זמני. דורי השיב שהתפקיד רציני וחשוב מכדי לבוא אליו במינוי זמני, והוא ישמח לסייע לראש הממשלה בכל תחום שיתבקש.

במקביל, פעלו חברי "ועדת ההמלצה" לקבוע תשתית משפטית ראויה לעבודתם בצורת "כתב מינוי" שנחתם על ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. כנראה בעקבות פרשת מינויו של משה דיין, מועמדו של שר המשפטים יעקב נאמן, לתפקיד נציב שירות המדינה. המינוי למעשה נכפה על ועדת האיתור וחבריה הסתייגו ממנו בשל חוסר מיומנות ליישם את הרפורמה המתוכננת בנציבות - מטרה שעליה חזר והצהיר ראש הממשלה.

פרק אחרון: יסתפקו בפחות מבולדוזר

ביום א' הקרוב צפוי ירון ביבי לעזוב את תפקידו. המינהל לא יוכל להישאר בלא מנהל נוכח העובדה שהסמכות הקבועה בחוק לחתום על עסקאות מקרקעין היא סמכות בלעדית של ראש המינהל או ממלא מקומו.

לתפקיד ממלא המקום צפוי להתמנות רונן כהן, המשנה של ביבי. ההערכה היא שאנשי אטיאס יגררו את עבודת הוועדה לפחות עד סוף חודש זה, כשאודי ניסן הפורש יהיה אז מחוץ לישראל.

במקומו ימונה כנראה מחליפו גל הרשקוביץ, שייקח לו זמן להיכנס לתמונה. יש חשש שהמועמד או המועמדים שייבחרו על ידי הוועדה יידחו על ידי מי מהשרים, כל אחד בגלל האינטרסים שלו, שהולכים ומתחממים לקראת תחילת המרוץ לבחירות הבאות ובעקבות המצב הפוליטי הרגיש לאור מחאות הדיור.

ההערכה היא שאטיאס יעדיף להשאיר בתפקיד ממלא מקום שיהיה תלוי בו, אלא אם כן יתאפשר לו מינוי של מי מטעמו. רונן כהן, שמאי מקרקעין, כלכלן ומשפטן, שכיהן בשורה של תפקידים באגף שיווק וכלכלה במינהל. בשמונה השנים האחרונות הוא עומד בראש האגף. לפני כן עבד בפרקליטות מחוז ירושלים. אלא שעל פי גורמים המקורבים לעניין, כהן עדיין לא יכול להיקרא "בולדוזר" ועליו חובת ההוכחה שיוכל להוביל את המהפכה הגדולה שמדברים בה רבות במינהל מקרקעי ישראל.