רפתנים: אי-אפשר להאמין לנתניהו; הטייקונים חולבים אותנו

(עדכון) - אלפי חקלאים ורפתנים מפגינים בת"א במחאה על יישום החלטות ועדת קדמי למשק החלב ■ "לא לטייקונים, כן לאנשים שמייצרים" ■ "ביבי, תתעורר - הפרות שוות יותר" ■ איציק אלרוב, יוזם חרם הקוטג': "הטייקונים חולבים את כולנו - לא ניתן להם לפגוע ברפתנים"

אלפי חקלאים ורפתנים מכל רחבי הארץ הפגינו הערב (ד') בכיכר הבימה בתל-אביב בעניין יישום ההחלטות של ועדת קדמי למשק החלב. הרפתנים ערכו צעדת מחאה מכיכר הבימה עד רחבת מוזיאון ת"א. אתר "גלובס" העביר את ההפגנה בשידור חי.

הערב הגיעו אלפי רפתנים וחקלאים מכל רחבי הארץ, בסיוע של מועצות אזוריות לכיכר הבימה בתל-אביב, והקימו עצרת מחאה גדולה. בעצרת הם הביעו הזדהות גם עם מחאת האוהלים בשדרות רוטשילד.

"זאת המחאה שלנו, יש כאן אלפי אנשים שלא מחפשים כסף מהממשלה - כל שאנחנו רוצים זה שייתנו לנו להמשיך את ענף החלקאות המשגשג בארץ. אנחנו לא מעלים או מורידים מחירים על דעתנו, ולכן אנו תמהים איך הנושא התגלגל אלינו. נתחבר עם מחאת האוהלים - 'לא לטייקונים, כן לאנשים היצרנים'", אמר אחד ממארגני המחאה בראיון עם גלובס TV.

בין הקריאות שקוראים הרפתנים, "העם דורש חלב ישראלי", "ביבי, תתעורר - הרפתן שווה יותר", "ביבי, תתפטר - הפרות שוות יותר", "חלב מחו"ל יביא לכם שלשול", "לא, לא, לא ניתן את הרפת לחסל".

לדברי הרפתנים, "אספקת החלב תשובש לאורך זמן. לא נסכים לזריית חול בעיני הציבור - חיסול ענף הרפת לא יוביל להוזלת מחירי המוצרים לצרכן, אלא רק להרס ולייקור המוצרים לצרכן בטווח הארוך".

יעקב בכר, יו"ר התאחדות מגדלי הבקר לחלב, אמר בנאומו ברחבת מוזיאון תל-אביב כי "דוח קדמי הוא הספר הלבן של מדינת ישראל. אין סיבת להאמין לראש הממשלה נתניהו - הוא שקרן. באנו לומר לך ששיטת השוק החופשי שהנהגת הפכה לג'ונגל עם טורפי-על - הטייקונים - ויש להם אהבה גדולה לאדמ"ר ביבי נתניהו. על אפך וחמתך נמשיך ולבנות את מדינת ישראל - חקלאות, ציונות".

איציק אלרוב, יוזם חרם הקוטג' נאם אף הוא בהפגנה ואמר כי "זו לא אשמת החקלאים - כל מחירי המזון יקרים. הטייקונים חולבים את כולנו, וזה לא ייתכן שהממשלה תפגע בחוליה הכי חלשה - ואנחנו הציבור לא ניתן לזה לקרות".

גם שמחון על הכוונת

מחר (ה') מתכוונים רפתנים מהנגב לחסום את כביש הערבה. מטה המאבק של הרפתנים, ביחד עם התאחדות מגדלי הבקר לחלב, ביצעו היום הערכת מצב בניסיון לבחון את צעדי המחאה הבאים שלהם.

הרפתנים השביתו היום את אספקת החלב מהרפתות אל המחלבות, וזאת כחלק מהמחאה שהם מובילים בשבועות האחרונים בעקבות ההמלצות של ועדת קדמי למשק החבל והמזון. ההמלצות אומצו בידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

עם התרחבות המחאה סומן גם שר התמ"ת, שלום שמחון, כיעד למתקפה מצד הרפתנים, ואמש (ג') כבר הוקם אוהל מחאה מול ביתו שבמושב אבן מנחם שבצפון. זאת, על רקע מהלכיו של שמחון לחשיפת משק החלב ליבוא ולהורדת מחיר המטרה ב-6 אגורות.

במקביל, רפתנים הפעילים במטה המאבק פנו אל מזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור, בבקשה להוקיע את שמחון מהתנועה, וזאת בשל מהלכיו ש"הובילו לפגיעה אנושה בענף רפת החלב".

הרפתנים ביקשו מצור לא להזמין את שמחון לפעילויות ולכנסים של התנועה, ואם הוא פועל בשורותיה במסגרת כלשהי - להפסיק את פעילותו.

שמחון, שביסס את מעמדו הפוליטי על המגזר החקלאי וכיהן בעבר בעצמו כמזכ"ל תנועת המושבים, הוגדר בידי הרפתנים יואב צור ואלון קמה כמי ש"דחף ותמך להחלטה הרת-אסון". במכתבם לתנועת המושבים הם ציטטו מספר ישעיהו: "מהרסייך ומחריבייך ממך ייצאו".

שמחון מסר בתגובה כי מחר הוא ייפגש עם נציגי הרפתנים ויסביר להם את פרטי הרפורמה במשק החלב: "כמי שפעל כל חייו למען המגזר החקלאי, אמשיך לעשות זאת בכל תפקיד. אכבד כל החלטה של תנועת המושבים. כשר, אני לא נושא תפקיד כלשהו בתנועה".

"יום שחור לחקלאות הישראלית, שליפה שתהיה בכייה לדורות"

שר האוצר, יובל שטייניץ, חתם אמש על צו להפחתת המכס על יבוא של מוצרי חלב, וזאת כחלק מהמתווה שעליו המליצה הוועדה בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, לפתיחת משק החלב לתחרות.

שאר המלצות הוועדה, בהן הורדת מחיר החלב המועבר מהרפתות אל המחלבות ופיקוח עקיף על מחיר חלק ממוצרי החלב, יובאו לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב.

ההחלטה של שטייניץ הוגדרה בידי הרפתנים וראשי המגזר החקלאי כמחטף שנעשה בעוד המחאה על המלצות הוועדה בעיצומה, ובזמן שבמסגרתה הוגשו עתירות לבג"ץ בבקשה שיורה על עיכוב ביצוען: "שטייניץ לא נרתע גם משלטון החוק", אמרו היום במועצת החלב, "מדובר במחטף מביש בלי להמתין להכרעת בג"ץ בנושא".

גם מזכ"ל התאחדות החקלאים, אבשלום (אבו) וילן, ביקר היום בחריפות את שטייניץ והגדיר את החלטתו להרחיב את יבוא מוצרי החלב כ"יום שחור לחקלאות הישראלית ושליפה שתהיה בבחינה של בכייה לדורות. זה לעג לרש, ספין ממשלתי שיביא לגמר התכנון ולהפרטה מוחלטת של ענף החלב בישראל, שיהיה לא מבוקר ולא מסודר".