כלל ביטוח בדרך למכור חברה בארה"ב לפי 300 מ' ד'

כלל ביטוח רכשה את גארד לפני כחמש שנים לפי שווי של פחות מ-100 מיליון דולר

האם עסקת פרמירה-כלל ביטוח קרובה לסיכום? בצל המגעים שמנהלת אי.די.בי למכירת השליטה בחברת הביטוח והפיננסים שלה לידי קרן הזרה פרמירה, ממשיכה כלל ביטוח עצמה לממש את פעילויותיה בחו"ל. היום אישרה החברה, בעקבות פרסום באתר "גלובס", כי היא נמצאת במו"מ למכירת גארד, חברת הביטוח האמריקנית שבבעלותה, לפי שווי של כ-312 מיליון דולר.

בהודעתה לבורסה מהבוקר ציינה כלל כי "קיבלה מכתב כוונות מרוכש המעוניין לקנות את כל מניותיה בגארד". ככל הידוע, המו"מ מתנהל עם גוף זר. אם וכאשר תושלם העסקה, צפויה כלל ביטוח לרשום רווח (לפני מס) בסכום של בין 231 ל-261 מיליון שקל. המגעים למכירת גארד מצטרפים למגעים שמנהלת כלל ביטוח למכירת פעילות הביטוח הבינלאומית הנוספת שלה, חברת ברודגייט, עליה נודע מוקדם יותר השבוע.

כלל רכשה את גארד לפני פחות מחמש שנים לפי שווי של כ-120 מיליון דולר. כלומר, התשואה הדולרית שמשקף המו"מ למכירתה עומדת על כ-160%. ואולם, מאז הרכישה הדולר נשחק בכ-20% ביחס לשקל כך שהתשואה השקלית עומדת על כ-120%. בכלל מפרטים היום כי בפועל, לאחר ניכוי התחייבויות שונות, אמורה החברה לקבל סכום של 934 מיליון שקל, לאחר שהשקיעה בחברה האמריקנית עד היום סכום מצטבר של כ-432 מיליון שקל.

הרווח מפעילות גארד: 241 מ' ש'

גארד (Guard), המנוהלת על ידי שי פוגל, היא השקעה מוצלחת שהוביל בעבר מי שמשמש כיום כיו"ר החברה, אביגדור קפלן. היא נרכשה בשנת 2007 ומאז ועד לסוף הרבעון הראשון השנה רשמה כלל בדוחותיה הכספיים בגין תוצאות גארד רווח כולל (לפני מס) של 241 מיליון שקל.

במועד רכישתה עסקה גארד רק בענף פיצוי עובדים במקרה תאונה או מחלה בארה"ב, ומאז היא מרחיבה את פעילותה בארצות הברית לענפי ביטוח כללי נוספים. גארד החלה לפעול ב-1982, יש לה סניפים ב-27 מדינות בארה"ב ורישיון לפעול ב-46 מדינות שם.

בכלל מציינים כי החברה "התחייבה כלפי הרוכש לתקופת בלעדיות ביחס לעסקה למשך תקופה מסוימת וכפוף לתנאים שנקבעו, שבמהלכה מתכוון הרוכש לבצע הליך של בדיקות נאותות והצדדים מתכוונים לנהל מו"מ על הסכם מפורט ומחייב. העסקה צפויה לכלול מנגנון המתייחס לרווחי גארד החל מה-1 באפריל השנה עד למועד השלמת העסקה, הכפופה לאישורים שונים, בין השאר של רגולטורים בארה"ב".

לקראת המכירה לפרמירה

עם המכירה הנרקמת של גארד, עומדת כלל ביטוח בפני סגירת פעילותה בחו"ל, בתמורה כוללת של כ-1.1 מיליארד שקל (רובם המכריע תמורת גארד). תמורה זו תניב לה רווחים חד פעמיים ניכרים. זאת, לאחר שלפני יומיים נודע כי כלל ביטוח מנהלת מו"מ למכירת סינדיקט ברודגייט בבריטניה.

לפי ההערכות, החברה פועלת למכור את פעילותה בגארד ובברודגייט בשל המגעים המתקדמים בין אי.די.בי לבין קרן ההשקעות האירופית פרמירה. זו האחרונה, אינה מעוניינת ככל הנראה בפעילות בינלאומית בכלל ביטוח אם וכאשר תושלם רכישתה על ידה.

ככל הידוע, המגעים למכירת השליטה בכלל ביטוח נמשכים אם כי טרם הושגה הסכמה בין הצדדים בנוגע לשווי החברה לצורך העסקה. נציין כי בעת הדיווח על המגעים למכירת ברודגייט דווח באתר בריטי כי אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר מנהלת מגעים למכירת כלל ביטוח עם פרמירה ועם קרן השקעות נוספת בשם אפולו. בקבוצת אי.די.בי בחרו שלא להגיב לעניין אפולו.

נפגשים עם הרווח, מתכוננים לבעל בית זר

לפני לא הרבה שנים החלו חברות הביטוח הגדולות בישראל לפזול אל מעבר לים, עם הקמה ובחינה של פעילות בינלאומית. ביטוח ישיר הקימה פעילות במזרח אירופה, מכרה אותה, וכעת מתחילה לפעול בברזיל (לצד מנורה); הראל השיקה פעילויות קטנות ביוון ובתורכיה; הפניקס כבר חתמה על מזכר כוונות לכניסה לרומניה (שעדיין לא הבשיל למשהו ממשי).

כלל ביטוח הייתה זו שהובילה את המגמה. החברה רכשה פעילויות בבריטניה ובארה"ב, הקימה פעילות נוספת ברומניה (שלא הצליחה וחוסלה במהלך הזמן), ולמשך זמן נהנתה מפעילות ממשית בחו"ל, שהיוותה כ-15% מסך פעילות הקבוצה.

כעת, לאחר שנה וחצי של הקזת הפסדים בבריטניה (בסינדיקט ברודגייט משוק לויד'ס) בשל אסונות טבע בצד השני של כדור הארץ, לצד רווחים נאים בארה"ב (גארד) - פועלת כלל ביטוח בנחישות לחיסול פעילויות הביטוח שלה מחוץ לישראל. מדוע?

ראשית, וזה תמיד נכון בעסקים, חברות החזקה משקיעות כדי לראות רווחים, וכשהן יכולות לצאת מעסקאות במחיר טוב (במקרה של ברודגייט מדובר גם מתוך רצון לצמצם חשיפה לאסונות טבע) אין סיבה שלא לממש ולהציף רווחים שיכולים לבוא לידי ביטוי בחלוקת דיבידנדים לבעלים.

ואולם, נראה כי הסיבה העיקרית למימוש את פעילות הקבוצה בחו"ל כעת, היא שפעילות כזו אינה תואמת את האינטרסים של גופים זרים המבקשים להשיג, באמצעות רכישת חברת ביטוח ישראלית, דריסת רגל בשוק המקומי. ראו, למשל, את קבוצת הביטוח מגדל, הנמצאת בשליטת התאגיד הזר ג'נרלי, שאינה פוזלת לפעילות משמעותית מעבר לים, מאחר שהיא מהווה סניף הישראלי של ענק בינלאומי.

מכאן, על פי ההערכות בשוק, נראה שהמגעים בין אי.די.בי של נוחי דנקנר לקרן ההשקעות פרמירה למכירת כלל ביטוח מתכנסים לכדי עסקה. גם אם הצדדים טרם הגיעו לכדי מחיר סופי ומוסכם, אין סיבה להמתין עם "סידור הבית", ואפשר להתחיל להיערך לקראת היום שיגיע.

ועוד נקודה. לכלל ביטוח יש פעילות בינלאומית נוספת ממנה היא תשמח להיפטר: פעילות ניהול הנכסים בטיטניום (תחת החברה הבת, כלל פיננסים). להערכתנו, טיטניום לא צפויה להצטרף בקרוב לברודגייט ולגארד, כי על הפרק אין כרגע הצעה מתאימה. אבל כשההצעה הראויה תגיע - או אם כלל תידרש לעשות זאת כדי להיענות לתנאי הרוכשת - גם טיטניום תצא מהקבוצה.