תפסיקו לזבל חוקים

הקשיבו לאזרחים הנאנקים תחת עולה של המדינה, ואל תפריעו להם עם "הלאום היהודי"

לפעמים מתקבל הרושם שיש חברי כנסת הסבורים כי ספר החוקים הוא פח אשפה שאפשר להשליך לתוכו כל מיני רעיונות עוועים שעולים במוחותיהם הקודחים, שלא לומר המטופשים.

היו לנו כמה הצעות חוק כאלה באחרונה, כולם מהזן האמור לחזק את החוסן הלאומי שלנו - באמצעות מילים. אנשי הזן הזה חושבים שאם יקראו לדבר מסוים כך ולא אחרת, זה מה שישנה את פני המדינה, גורלה ועתידה.

"יהודית ודמוקרטית" כבר לא טוב?

למשל, הצעת החוק שהונחה השבוע (ד') על שולחן הכנסת. מדובר בהצעה לחוק יסוד שיגדיר מחדש את אופייה של המדינה. ההגדרה הקיימת היום ב-3 חוקי יסוד היא "מדינה יהודית ודמוקרטית". עכשיו מבקשים לקבוע הגדרה חדשה שלפיה "מדינת ישראל היא הבית הלאומי של העם היהודי". ומה עם הדמוקרטיה? היא תמשיך להתקיים (לפחות בחוק), אבל לא בצמוד ליהדותה של המדינה, אלא בכפוף לה. כלומר, קודם נהיה מדינה יהודית, ורק לאחר מכן דמוקרטית.

אני, למשל, יהודי, אבל אעדיף לחיות במדינה דמוקרטית כלשהי ולא במדינה יהודית שאינה דמוקרטית. אני חושב שרוב אזרחי המדינה חושבים כך. אז בשביל מה לשנות? אני קורא ש-40 חברי כנסת תומכים ביוזמה. כלומר, רוח השטות הרעה הולכת ומשתלטת על הכנסת.

בשביל מה זה טוב?

בהזדמנות זאת, מבקשים מגישי ההצעה לקבוע גם כי השפה הרשמית היחידה תהיה עברית. בלי ערבית ואנגלית, והכוונה היא כמובן לביטול הערבית.

אני מנסה להבין: בשביל מה זה טוב? איך בדיוק זה יחזק את המדינה? "מדינת הלאום היהודי" זה יותר חזק מ"מדינה יהודית"? למה להתקשקש עם מילים? נראה כאילו בכוח מחפשים בעיות. הרי ברור שחוק כזה מיד יצית להבות. למי זה נחוץ עכשיו? למי זה נחוץ בכלל?

להגביר איבה

נראה כאילו יש חברי כנסת, בדרך-כלל מהימין, השוברים לעצמם את הראש היכן אפשר לחולל איזו סערה קטנה, רצוי גדולה. במיוחד חביבות עליהם יוזמות המבטיחות להצית את הרחוב הערבי.

למה? מה זה ייתן? המטרה מכוונת כנראה להגביר איבה ושנאה בין יהודים וערבים, שכן השגת המטרה הזאת מרחיקה עוד יותר את האפשרות (הדי אפסית ממילא) להידברות, והיא גם מחזקת את דרישות הימין ליותר התנחלויות ומתנחלים.

תנו קצת שקט

התופעה הזאת מתחילה לעייף, להימאס. די כבר, יא עסקנים, תנו קצת שקט. עזבו את הטיפול האהוב עליכם נגד הערבים ותתרכזו בלעשות טוב לישראלים. הקשיבו לקולות המחאה הבוקעים מהיהודים הדמוקרטים הנאנקים תחת עולה של המדינה, ואל תפריעו להם עם "הלאום היהודי" שאינו מעלה ואינו מוריד.

תקימו התנחלויות בתוך הקו הירוק במקום מחוצה לו, כדי שליהודים יהיה מקום לגור בו. תתחילו לפעול מתוך אהבת ישראל, ולא מתוך שנאת העם הערבי.

הצעת ליברמן, לעומת זאת

אני מבקש להבהיר: אני לא מתנגד ליוזמות חקיקה בעלות אופי הנחשב ימני, בתנאי שיש להן תכלית מעשית, רצוי חיובית. אני בהחלט תומך, למשל, בהצעתו של אביגדור ליברמן להעביר את הכפרים הערביים שליד הגבול (אזור ואדי ערה) לריבונות פלסטינית. כידוע, לא מדובר בהעברה פיזית, אלא רק שינוי הריבונות, ואף אחד לא יעזוב את ביתו.

הצעה כזאת אינה סמנטית, היא לא עוסקת במילים אלא במעשים, יש לה משמעות אופרטיבית. לכן היא בהחלט ראויה לדיון ולעיון רציניים. מה שאי-אפשר לומר על הצעות שאופיין הוא הצהרתי ומגמתן היא לחולל פרובוקציה.

אני גם לא חושב שהצעת ליברמן צריכה להשתייך לימין, היא אינטרס של כל אזרח, ימני כשמאלני כמרכזי, המעוניין בכך שבמדינת ישראל הרוב היהודי יגדל והפלסטיני יקטן.

למה השמאל מבקר הצעה זו? כיוון שהיא כתובה על שמו של ליברמן, ולאנשים רבים בשמאל זו עילה מספיקה להתנגד לה.