נדחה הערעור על זיכוי עו"ד אליעד שרגא מעבירת התנהגות לא הולמת

ביה"ד המשמעתי הארצי של הלשכה דחה את הערעור על זיכויו של יו"ר איכות השלטון מעבירות התנהגות לא חברית כלפי קולגה, התנהגות שאינה הולמת ומעשים הפוגעים בכבוד המקצוע

בית הדין המשמעתי הארצי של לשכת עורכי הדין דחה בשבוע שעבר את ערעורה של ועדת האתיקה של מחוז תל-אביב בלשכה, והותיר על כנו את זיכויו של יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד אליעד שרגא, מעבירות של התנהגות בלתי חברית כלפי חבר למקצוע, התנהגות שאינה הולמת ומעשים הפוגעים בכבוד המקצוע עריכת הדין - בשל דברים בראיון רדיופוני שאמר ביחס לראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.

הראיון התקיים ברשת ב', בפברואר 2009, בשלהי כהונתו של אולמרט כראש הממשלה, בעקבות דיון שהתקיים בוועדת הכספים בכנסת בבקשתו של אולמרט להגדיל את שטחה של הלשכה שאולמרט יהיה זכאי לקבל במימון המדינה לאחר פרישתו. בעניין זה אמר שרגא: "האנשים האלה אופטימיים יותר מדי. לו היו מעשיים, היו דואגים שיגדילו לא את הלשכות העתידיות שלהם - אלא את התאים שבהם הם יצטרכו לבלות במעשיהו".

ועדת האתיקה של מחוז תל-אביב בלשכה הגישה נגד שרגא קובלנה משמעתית, בטענה כי "התבטאותו אינה ראויה, אינה הולמת, בוטה, פוגענית ומהווה פגיעה קשה בכבוד מקצוע עריכת הדין, בפרט כשזו נשמעת מפי עורך דין המציג את עצמו בקרב הציבור כראש תנועת מחאה ציבורית הגדולה בישראל, האמונה על שמירת שלטון החוק".

אלא ששרגא זוכה פה-אחד על-ידי דייני בית הדין המשמעתי המחוזי, שנימקו זאת בכך ש"לא יעלה על הדעת שעורך דין יהיה מנוע מלהעלות טענה כלשהי, מקוממת ככל שתהיה, באופן גורף. גם אם הערה עוקצנית היא, ואולי אף בוטה, לא מנומסת, מיותרת ונפסדת - אין היא עולה כדי עבירה משמעתית או כדי פגיעה בכבוד המקצוע".

ועדת האתיקה המחוזית עירערה על פסק הדין, אלא שגם דייני בית הדין המשמעתי הארצי, עורכי הדין חיים קנת, ערן מירנברג ומיה קורדובה, החליטו לדחות את הקובלנה ולהותיר את שרגא זכאי מעבירת משמעת.

לדבריהם, "הגם שייתכן כי ניתן היה לומר את הדברים בלשון מאופקת יותר, עדיין הדברים הם בגדר נסבל ואינם עולים כדי עבירת משמעת. ההתבטאות לא נעשתה בגרעין הקשה לעיסוקו של שרגא כעורך דין. אין המדובר בהתנהלות מול חבר למקצוע במסגרת הליך שיפוטי כלשהו".