הורדת הדירוג של ארה"ב: האם גם ישראל בדרך?

ישראל הנפיקה בעבר אגרות חוב ממשלתיות בערבות ממשלת ארה"ב ■ השבוע הזהירה S&P מפני הורדת דירוג לאג"ח אלה, במידה והדירוג של ארה"ב יירד ■ הלילה היא הורידה את הדירוג של ארה"ב

האם ישראל בדרך לספוג הורדה חלקית של דירוג האשראי שלה על ידי S&P, בעקבות הורדת הדירוג לארה"ב? ב-2 באוגוסט הזהירה סוכנות S&P כי ישראל עלולה לאבד את דירוג AAA שלה באגרות חוב שהיא מנפיקה בערבות הממשל האמריקני, אם ארה"ב תאבד את הדירוג שלה. הלילה הורידה S&P את הדירוג של ארה"ב, מה שמקרב את ישראל לגורל זהה.

S&P הכניסה את דירוג האג"ח של ישראל המגובות בביטחונות של הממשל האמריקני לרשימת מעקב השבוע, כלומר כבר ב-2 באוגוסט היא העניקה סבירות של 50% שהדירוג לאותן אגרות חוב יירד במהלך 90 הימים הבאים.

חשוב להדגיש שוב כי מדובר אך ורק באגרות חוב שמנפיקה ממשלת ישראל בערבות הממשל האמריקני. מדובר באג"ח שהונפקו בשנת 2003, אז המשק היה שרוי במיתון קשה ובנימין נתניהו קיבל את תפקיד שר האוצר. הוא הצליח לקבל מהאמריקנים ערבות לאג"ח שתנפיק ישראל, בתמורה לשורה של רפורמות כלכליות הכוללות הפחתת הגירעון.

בבית ההשקעות פסגות הבהירו השבוע כי גם אם הדירוג של אותן אג"ח יירד, לא מדובר באירוע מהותי לכלכלת ישראל: "17% מהחוב של ישראל הוא במט"ח ומתוכו 42% מגובה בערבות ארה"ב - לכן, מדובר על כ-7% מהחוב הממשלתי, או כ-44 מיליארד שקל". (לסיפור המלא - לחצו כאן)

S&P הורידה הלילה את דירוג האשראי של ארה"ב ברמה אחת, מרמה של AAA לרמה של +AA, וזאת בעקבות הגירעון התופח שלה. בכך, עלול גם הדירוג של אגרות החוב שהנפיקה ישראל בערבות אמריקנית מרמה של AAA לרמה של +AA.