"גלובס" מציג: כל מה שצריך לדעת על ביטול קנסות היציאה

ללקוחות קיימים הקנסות הופחתו, ללקוחות חדשים לא יהיו קנסות כלל, וגם לקוח עסקי קטן יהנה

קשה להמעיט בערכה של המהפכה הצרכנית שהוכרזה בסוף השבוע האחרון, עם האישור שניתן בכנסת להצעת משרד התקשורת לבטל לחלוטין את קנסות היציאה בכל חברות התקשורת. אלמלא היינו שקועים עד צוואר בידיעות על עצרות ומחאות, הייתה הידיעה הזאת מקבלת בולטות רבה יותר.

החוק ייכנס לתוקף בקרוב, ובינתיים חשוב להבהיר מספר נקודות:

1. ללקוחות קיימים: הקנסות הופחתו אך לא בוטלו

3 חודשים מכניסת החוק לתוקף, מנוי קיים שמעוניין להתנתק ישלם 8% מממוצע החשבון החודשי שלו כפול מספר החודשים שנותרו להתחייבות שלו. לשם המחשה - לקוח שמשלם בממוצע 100 שקל ונותרו לו 6 חודשים, ישלם 8 שקלים על כל חודש שנותר, היינו 48 שקל.

2. ללקוחות חדשים: לא יהיו קנסות כלל

מנויים שיתקשרו עם חברת התקשורת אחרי כניסת החוק לתוקף לא ייקנסו כלל.

3. גם לקוח עסקי קטן ייהנה

עד כה לקוח שהוגדר לקוח עסקי חויב ל-3 שנים ושילם קנסות מופקעים. לאורך שנים ניצלו חברות הסלולר את התדמית המפתה שיש להגדרה "לקוח עסקי", והחתימו מנויים על חוזים של לקוחות עסקיים שלמעשה כבלו אותם לחברה ל-3 שנים, ובמקביל איפשרו לחברה לייקר תעריף בזמן ההתחייבות.

לא עוד. אחרי פניות חוזרות ונשנות זיהו גם במשרד התקשורת ובוועדת הכלכלה את העוול שנעשה לאותם מאות אלפי לקוחות. ההחלטה הנוכחית מתייחסת בדיוק אליהם ועושה אבחנה בין לקוח עסקי קטן לבין לקוח גדול. לקוח עסקי קטן הוא מנוי שממוצע החשבונות שלו נמוך מ-5,000 שקל ומחזיק עד 100 קווי סלולר.

4. בסלולר: הקנסות עדיין 8%

חברות הסלולר אמנם היו הראשונות לספוג את רפורמת קנסות היציאה, אך נכון לרגע זה עדיין חל עליהם התיקון שעבר לפני מספר חודשים - המגביל את גובה הקנס ל-8% מהחשבונית הממוצעת כפול מספר החודשים שנותרו. מיד כשתשוב הכנסת מן הפגרה, כך הודיע יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה, גם לקוחות הסלולר ייהנו מביטול הקנסות.

5. תשלום על ציוד: יימשך לאחר ההתנתקות

החברה לא תדרוש פירעון מיידי של תשלום על ציוד.