דוח בכנסת: מדינות מערביות לא מאפשרות יבוא מוצרי חלב

מהמחקר של הכנסת עולה כי ענף החלב העולמי, שמתאפיין בעודפי ייצור, זוכה לתמיכה בשיטות מגוונת כדי להגן עליו - באמצעות רגולציה, מנגנוני התערבות, פיקוח ועוד

דוח מקיף שפירסם היום (ב') מרכז המחקר והמידע של הכנסת ודן במצב ענף החלב בישראל, מגלה כי בעולם המערבי אין מדינה שחושפת את שוק החלב המקומי שלה ליבוא.

את המחקר הזמין יו"ר הלובי החקלאי בכנסת, ח"כ שי חרמש (קדימה). ממצאי המחקר חושפים את השינוי בגישת ניהול משק החלב במדינות רבות במערב, וזאת בשונה מהמלצות ועדת קדמי, שהיו אמורות לקבל את אישור הממשלה אתמול וההצבעה עליהן נדחתה בשל היעדר רוב בקרב השרים.

מהמחקר עולה כי בעוד שמדינות האיחוד האירופי, ארה"ב, קנדה ושוויץ מנהיגות מדיניות של תשלום ישיר ליצרני חלב בלי קשר לייצור בענף החלב, בישראל מדיניות זו לא מונהגת. כך, בישראל מונהג "מחיר מטרה" - מחיר מוסכם על ליטר חלב גולמי שעליו משלמות המחלבות לרפתות, אך הליך זה לא מקובל במדינות שלעומתן נבחנה ישראל ובהן נקבע מחיר מינימום לליטר חלב.

עוד עולה מהמחקר של הכנסת כי כל המדינות שביחס אליהן נבחנה ישראל מקפידות להטיל מכסי מגן על יבוא של מוצרי חלב, אך הוועדה שבראשות מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, החליטה להסיר באחוזים ניכרים את מכסי המגן על גבינות קשות, כדי לעודד יבוא מחו"ל ובכך להוזיל מחירים.

"את המכה הזאת חטפנו כבר בשבוע שעבר, כששר האוצר הוריד את המכסים מ-50% ל- 20% והגדיל את מכסות היבוא של הגבינות הקשות", אמר היום ל"גלובס" ח"כ חרמש. "ביום שבו ירד המכס, נכנסו מיידית לישראל 6 מיליון טון של גבינה צרפתית עם גידים כחולים, שהיא גבינת פרמיום שעולה לפני המכס כ-150 שקל לקילו. זה הולך לאלפיון העליון. הם קיבלו מתנה משטייניץ. אין מדינה בעולם שמוכנה לפתוח את ענף החלב שלה ליבוא".

"ריכוזיות מסוג חדש"

מהמחקר של הכנסת עולה עוד כי ענף החלב העולמי, שמתאפיין בעודפי ייצור, זוכה לתמיכה בשיטות מגוונת כדי להגן עליו - באמצעות רגולציה, מנגנוני התערבות, פיקוח ועוד. כך, מדינות שבהן נקבע מחיר מטרה או מחיר מינימום לחלב, התמודדו טוב יותר עם המשבר הכלכלי בשנים 2008 ו-2009, שכן במדינות שבהן לא הונהגה מדיניות זו ירד מחיר החלב מתחת למחיר הייצור, ואז נאלצו ממשלות לממן את היצרנים באופן ישיר כדי להבטיח את המשך הייצור.

לדעת ח"כ חרמש, המחקר של הכנסת ממחיש את פערי הגישות של ממשלות במערב כלפי הצורך לקיים שוק חלב חופשי ועצמאי, לעומת הגישה שמתהווה בישראל. בעוד הרפתנים בארץ מתעודדים מדחיית ההצבעה בעניין הרפורמה המתוכננת במשק החלב, הם ממשיכים בפעולות המחאה שלהם, מחשש שהממשלה תביא את הסוגיה לדיון בקרוב, וזאת לאחר שראש הממשלה יצליח להשיג רוב בקרב שריו.

"בדרכו להילחם בריכוזיות במשק ובפירמידות באמצעות ועדת הריכוזיות שהקים, מביא עלינו ראש הממשלה ריכוזיות מסוג חדש, ריכוזיות שבה הרפתנים הקטנים ייאלצו לשעבד את עצמם לבעלי ממון שיממנו להם את הרחבת הרפתות, אבל גם ישאירו אותם בעוני. לא פלא שמי שיעמיד את המימון להגדלת רפתות קטנות לא יהיו חברות הספרים סטימצקי וצומת ספרים, אלא שוב אותם טייקונים שאוחזים ברשתות הקמעונאיות הגדולות, שבגלל חמדנותן פרץ מרד הקוטג'", אומר ח"כ חרמש.

התערבות ממשלתית בשוק החלב
 התערבות ממשלתית בשוק החלב