מיליארד שקל נפדו היום בקרנות; תעודות הסל מגייסות

המשקיעים המוסדיים ניצלו את ירידות השערים החדות שנרשמו אתמול בבורסה: ענף תעודות הסל גייס אתמול כ-250 מיליון שקל

המשקיעים הפרטיים שנבהלו אתמול מהירידות ופדו מקרנות הנאמנות שלהם סכום עתק של כ-1.4 מיליארד שקל, המשיכו להוציא את כספם מהשוק, כאשר לפי הערכות היום נפדו למעלה ממיליארד שקל נוספים מקרנות הנאמנות. מדובר בפדיונות מהקרנות המסורתיות (כלומר, קרנות מנייתיות ובעיקר קרנות אג"ח), כשהקרנות הכספיות הסולידיות דווקא גייסו כמה מאות מיליוני שקלים ביומיים האחרונים.

בניגוד למשקיעים הפרטיים, המשקיעים המוסדיים דווקא ניצלו את ירידות השערים החדות שנרשמו אתמול בבורסה, ורכשו מניות. מנתוני לשכת המסחר, שבו חבר איגוד תעודות הסל, עולה כי ענף תעודות הסל גייס אתמול כ-250 מיליון שקל, רובם בתעודות העוקבות אחרי מדדי המניות העיקריים בבורסה. בתעודות סל על מדד המעו"ף שאיבד אתמול 7% גויסו ביום א' 104 מיליון שקל. בתעודות הסל על מדד תל אביב 100 שנפל בשיעור דומה, גויסו 151 מיליון שקל.

גם שוק האג"ח, ובעיקר אפיק האג"ח הקונצרניות של חברות ההחזקה, ירד אתמול בעוצמה, וגם באפיק זה ניצלו הגופים המוסדיים את ההזדמנות. אלה ביצעו רכישות בקרוב ל-9 מיליון שקל בתעודות העוקבות אחרי מדדי התל בונד 40 והתל בונד -60, שירדו אתמול ב-3.3% ו-2.6%, בהתאמה.

הכסף בענף הקרנות נחשב "חם" ורגיש מאוד לשינוים בשווקים. לכן, בתקופות של ירידות שערים ואי ודאות בשווקים, בדרך כלל נוהגים משקיעים רבים לפדות את כספם. זו התנהגות לא רציונלית ברוב המקרים, שמביאה להפסדים בטווח הארוך, ולמרות זאת נראה כי המשקיעים בענף הקרנות לא לומדים מהניסיון: פעם אחר פעם הם פודים את כספם לאחר שמתחילות ירידות שערים, וחוזרים לשוק רק לאחר תקופה של עליות ניכרות.

הגופים המוסדיים, לעומת זאת, יכולים לרוב להרשות לעצמם לנהוג בצורה שקולה יותר, והם מנצלים גלים של ירידות שערים כדי להצטייד בסחורה שלהערכתם תמחורה הופך לזול ביחס לשוויה האמיתי.