"אם ארה"ב הייתה חברה פרטית האג"ח שלה היה 'זבל'"

כל אמר אנליסט הבנקים דיק בוו ■ "המשקיעים קונים את האג"ח של ממשלת ארה"ב כי הם מודאגים מאותו האג"ח, המשקיעים מוכרים את מניות הבנקים ושמים את הכסף בבנק - זה פשוט לא הגיוני"

"הדירוג של האג"ח של ממשלת ארה"ב היה גרוע יותר מ-(AA+) אם המדינה הייתה נבדקת במושגים של חברה פרטית" - כך אמר היום (ג') אנליסט הבנקים דיק בוו מחברת Rochdale Securities ל-CNBC. לטענתו, המאזן של ממשלת ארה"ב בנוסף לחוב הענק מספרים באופן הטוב ביותר את הסיפור על מצבה הכלכלי הגרוע של ארה"ב.

"יש פה חברה שהפסידה כ-1.4 טריליון דולר השנה וככל הנראה תפסיד עוד טריליון דולר כל שנה במשך השנים הבאות. לאותה חברה כבר יש חוב של מעל 14 טריליון דולר ובמשך חמש השנים הבאות החוב הזה ייגדל ל-20 טריליון דולר", אמר בוו. "אין שום סיכוי שהחברה הזאת תצליח לשלם את החוב שלה מהמשאבים שיש ברשותה או לצמצם את הגירעון. אם זו הייתה חברה אמיתית, האג"ח שלה היה מדורג כאג"ח 'זבל'".

דבריו של בוו נאמרו על רקע הורדת הדירוג של חברת S&P לאג"ח של ממשלת ארה"ב מ-AAA ל-(AA+) בתום המסחר ביום ו'. אתמול, המסחר בוול סטריט נפתח לראשונה מאז הורדת הדירוג וירידות חדות של עד 7% נרשמו בממדים המובילים. עם זאת כעת המדדים רושמים עליות של עד 2.4%.

למרות העליות שנרשמות כעת בוו הוסיף כי אין בכוונתו לרכוש עוד מניות מאחר והורדות הדירוג לא הסתיימו. "אני מצפה שהשוק יירד בעוד אלפי נקודות בשלב מסויים כשהמשקיעים יבינו שיש שינוי מהותי ב'חוף המבטחים' העולמי (האג"ח של ממשלת ארה"ב - ט.מ)", אמר בוו.

"אנחנו בונים על הדולר כמטבע הרזרבות העולמי בעוד ארה"ב לא יכולה לשלם את החוב שלה. איך אפשר להגיד שרואים את הסוף?", הוסיף בוו. "אנשים קונים את האג"ח של ממשלת ארה"ב כי הם מודאגים מהאג"ח של ממשלת ארה"ב. המשקיעים מוכרים את מניות הבנקים ושמים את הכסף בבנק לביטחון - זה פשוט לא הגיוני. מה שאנחנו רואים כעת זה הסתגלות למצב שאני לא יודעים איך להסתגל אליו".

עוד הוסיף בוו כי אם הוא כן ירכוש מניות, מניית בנק אוף אמריקה תהיה בראש הרשימה ואף גינה את המכירת מניות הבנק אתמול לאור השמועה שהבנק עומד לפשוט את הרגל. לטענתו, היום נראה תיקון במניה. "בנק אוף אמריקה רחוק מלהיות בצרות או להזדקק לסיוע נוסף מהממשלה, זה מגוחך", אמר ווב.