ראש ממשלת בריטניה: אישרתי ירי בכדורי גומי

(עדכון) - ראש ממשלת בריטניה קמרון אמר היום כי מדינתו תנקוט כל פעולה הכרחית כדי להחזיר הסדר לרחובות ■ "לא ניתן לתרבות הפחד לשלוט ברחובות"

כבר ארבעה לילות שהממלכה המאוחדת בוערת, והערב חוששים מלילה נוסף של התפרעויות. אחרי ש-16 אלף שוטרים התפרשו בבירה, נשמר השקט בלונדון, והמוקד עבר לערים נוספות. ראש הממשלה הבריטי דייויד קמרון הבטיח לנקוט יד קשה במתפרעים ואף אישר שימוש בכדורי גומי נגד מתפרעים.

ראש הממשלה קמרון נשא הערב נאום נוסף לאומה הבריטית על רקע המהומות בממלכה המאוחדת ואמר: "לא ניתן לתרבות הפחד לשלוט ברחובות".

אתמול אמרו קציני משטרה כי ישתמשו בכדורי גומי נגד המתפרעים, והיום ראש הממשלה מאשר את הדברים: "אישרנו שימוש בכדורי גומי וזרנוקי מים נגד המתפרעים".

קמרון אמר בנחרצות כי "ננקוט כל פעולה הכרחית כדי להחזיר את הסדר לרחובות" והוסיף: " הבעיה הזו היא מוסרית באותה מידה שהיא פוליטית".

אתמול הוצבו 16 אלף שוטרים ברחובות לונדון, מה שסייע ללילה שקט בבירה, על כך אמר ראש הממשלה: "נגביר את נוכחות כוחות המשטרה ברחובות". "יש חלקים חולים בחברה הבריטית, זה חוסר אחריות".

ברמינגהאם: 3 בני אדם נדרסו למוות

רשת סקיי ניוז דיווחה היום על שלושה בני אדם שנהרגו מפגיעת מכונית בברמינגהם. המשטרה המקומית אומרת כי מדובר בחקירת רצח. על פי הדיווח, שלושה הולכי רגל הגנו על העסק שלהם בשעה 1:00 בלילה, שעון מקומי (3 לפנות בוקר שעון ישראל). אדם אחד נעצר בחשד למעורבות במותם של השלושה.

על פי הדיווח, מכונית התקרבה לשלושה ופגעה בהם במהירות גבוהה במיוחד, למרות שהם כלל לא עמדו על הכביש.

מנצ'סטר: האלימות הקשה ב-30 השנים האחרונות

הלילה לונדון נשארה שקטה הלילה כנראה בזכות 16,000 שוטרים שהתפרשו ברחבי הבירה, ומוקד ההתפרעויות עבר למרכז המדינה. המהומות הקשות ביותר נרשמו במנצ'סטר, שם אמר מפקד המשטרה המקומית כי מדובר באירועים הקשים ביותר שפקדו את העיר 30 שנה וכי ההתפרעויות "המיטו חרפה על העיר". יותר מ-100 מפגינים נעצרו שם.

התפרעויות נרשמו גם בבירמינגהם, ליברפול, נוטינגהם, סלפורד, ברומיץ' ולמידלנס שבמרכז המדינה. ההתפרעויות הקשות ביותר כאמור אירעו במנצ'סטר, שם פרץ ההמון בין השאר למרכז קניות בו נבזזו חנויות שונות, נופצו חנויות ראווה ונרשמו עימותים אלימים עם השוטרים. בברמינגהם ובמרכז אנגליה גרמו המתפרעים נזקים לעסקים ולחנויות ויידו אבנים על השוטרים. כ-80 מתפרעים נעצרו במידלנס.

בלונדון המשטרה פרסה לא פחות מ-16 אלף שוטרים, שגרמו לכך שלראשונה מאז מוצאי שבת לא היו מהומות בבירה. בחלק מהשכונות יצאו האזרחים עצמם לרחובות על מנת לשמור על הסדר מפני מתפרעים. בפעם הראשונה נשקלת האפשרות להשתמש בכדורי גומי כאמצעי לפיזור הפגנות, כך אמרו הלילה לכלי תקשורת בבריטניה קציני משטרה בכירים. מעולם לא השתמשו בבריטניה בכדורי גומי לפיזור מתפרעים.המהומות הקשות הביאו לקריאות לראש הממשלה דיויד קמרון להכניס כוחות צבא כדי להשליט סדר. קמרון השיב את הפרלמנט מחופשת הקיץ ויכנס היום שוב צוות לדון במצב.

המציאות של הלונדונים: אזורים שלמים מעוצר כבר משעות הערב המוקדמות. התושבים נקראו להישאר בבתים, ישנם כמה תיאטראות שנסגרו ולא הציגו, גם עסקים ופאבים נסגרו. בינתיים החליטו בישראל שלא להוציא אזהרת מסע לבירת בריטניה.

ישראלים בלונדון: אלימות כל היום וכל הלילה

מי שסובלים מהמצב הם הישראלים במדינה, שחשבו שהגיעו למקום שקט באירופה, אבל התבדו. אחת מהן היא כריס אברמוב, ישראלית שמתגוררת בלונדון בשנתיים האחרונות, ואומרת בשיחה עם חדשות 2 באינטרנט: "אני מפחדת וכבר לא יודעת מה לעשות".

"אנשים רצים ברחוב כמו מטורפים, זורקים מכל הבא ליד ושוברים חלונות של חנויות כשהם פשוט לא רואים כלום ממטר", מספרת אברמוב ומוסיפה: "זו פשוט מחאה בלי אג'נדה. מדובר בפושעים שהחליטו לצאת לרחובות ופשוט מצאו סיבה למסיבה".

לדברי אברמוב, שניזונה מאמצעי התקשורת בבריטניה, המפגינים הם קבוצה של אנרכיסטים שהתאחדו לאחר שאחד מחברי הקבוצות נהרג. "הם פשוט התחילו לעשות מהומות ברחובות כנקמה והפרו את השלווה במקום מאוד נחמד", היא אומרת. "אני פשוט חוששת ללכת ברחוב. עזבתי את הדירה והלכתי לגור אצל חברה באוקספורד", היא מוסיפה.

"זה לא היה קורה בישראל"

"האלימות מתרחשת כל הזמן, גם ביום וגם בלילה. אנשים כבר לא יודעים לאן לצאת וללכת כדי להתחמק מהם", מספרת אברמוב בבהלה. "כל הכבישים נסגרים, החנויות נבזזות והשוטרים מקבלים מכות בלי סיבה. אין לזה הצדקה. הם פשוט פושעים", היא מאשימה.

אברמוב לא ניחנת אפילו במידה קטנה של אופטימיות לגבי ההמשך. "לא זכורים לי אירועים כאלה. זו פעם ראשונה שאני חווה דבר כזה בלונדון ואני בשוק", היא אומרת ומסכמת: "בארץ זה פשוט לא היה קורה. אני בטוחה".