העם דורש "בית" ולא "כתובת"

3 רפורמות בתחום המיסוי, שיבטיחו כלכלת שוק תחרותית בצד מדינת רווחה

ישראל של פעם התגוררה בבית אחד. הייתה לה אג'נדה ציונית מוגדרת, מגילת העצמאות הייתה נר לרגליה והחברה הישראלית הייתה מגויסת לתפיסה מאוזנת של כלכלת שוק וצדק חברתי.

כיום, החברה הישראלית מתגוררת בכתובת אחת אך לא בבית אחד. ההבדל בין בית וכתובת הוא שכתובת היא מסגרת בשעה שבית מהווה תוכן. החברה הישראלית מתגוררת כיום בדירות שונות בכתובת אחת. לכל מגזר דירה משלו, בעוד ועד הבית מפוצל בין חילונים, דתיים, חרדים, ערבים ומתנחלים. כל המגזרים שרויים במאבק מתמשך על שליטה בוועד ואינם מסכימים על תכנית משותפת.

מחאת האוהלים הביאה את ראש הממשלה להכריז על תכנית "שתשנה את פני המדינה". אם ראש הממשלה מתכוון ברצינות לנצל את מומנטום המחאה ולהציג תכנית מהפכנית, עליו להציב מטרה פשוטה: "מכתובת לבית." המעבר מכתובת לבית מחייב הסכמה לאומית רחבה על תוכן אזרחי חדש.

תוכן אזרחי חדש חייב לאמץ מחדש את רוח מגילת העצמאות ולהתמקד ברפורמות מבניות בשלושה תחומים: המגזרים, החינוך והכלכלה. בתחום המגזרים יש לאמץ כלל פשוט: לכל האזרחים זכויות וחובות שווים. כיום, המגזר הערבי מופלה לטובה בכך שבניו ובנותיו פטורים משירות צבאי. מנגד, הוא מופלה לרעה בכל מה שקשור להקצאת משאבים, תעסוקה ומגורים. המגזר החרדי אינו משרת בצבא, מדיר את רגליו משוק העבודה ונסמך על תמיכות וקצבאות ממשלתיים.

מגזר המתנחלים, מצדו, נהנה מתמיכה ממשלתית מסיבית, ישירה ועקיפה. מי שמממן את כל האפליות המגזריות הללו הם אזרחי ישראל המשרתים בצבא ומפרנסים את עצמם. על נתניהו לבטל את כל התמיכות, האפליות, הפטורים והעיוותים שמעניקים למגזרים את צביונם המתבדל. הערבים יתגייסו לשירות לאומי וייהנו משוויון דה פקטו בהקצאת משאבים, תעסוקה ומגורים. החרדים יצאו בהמוניהם לשוק העבודה, כפי שעושים אחיהם בניו יורק. חלקם ישרת בצה"ל ואחרים יופנו לשירות לאומי. המתנחלים יפסיקו ליהנות מזכויות יתר בכל מה שקשור לתקציבים, תפיסת קרקעות ואהדת השלטון.

הרפורמה בחינוך תבטל את כל זרמי החינוך המגזריים. לא עוד חינוך ממלכתי, דתי, חרדי, ערבי ומתנחלי. במדינת הבית הישראלי תהיה מערכת חינוך ממלכתי אחידה ובמרכזה שמונה מקצועות ליבה: עברית, ערבית, אנגלית, מתמטיקה, תנ"ך, היסטוריה, גיאוגרפיה וספרות. במקצועות ההומאניים יינתן משקל הולם גם להיסטוריה וספרות ערבית.

בתחומי הכלכלה והמס, הרפורמות תסלקנה כל מה שמחבל בכלכלת שוק חופשי ותחרותי. קרטלים ומונופולים יבוטלו תוך שמירה על זכויות עובדים ומעמד איתן של איגודים מקצועיים. המודל הוא דנמרק שבה הראש קפיטליסטי והלב סוציאליסטי. כלכלת שוק תחרותית בצד מדינת רווחה חברתית.

ברוח זאת יש לבצע שלוש רפורמות בתחום המיסוי.

בתחום מס הכנסה על יחידים יש לרווח עוד יותר את שש מדרגות המס הקיימות ואף לשקול הוספת מדרגת מס שביעית להכנסות מעל 100 אלף שקל לחודש.

בתחום מס ערך מוסף יש לבטל את השיעור האחיד, 16% כיום, ולהנהיג מע"מ דיפרנציאלי: גבוה על מוצרי יוקרה, נמוך על מוצרי יסוד ובינוני על כל השאר.

בנוסף, יש להטיל מס עיזבון פרוגרסיבי שימנע אפליה שרירותית בין יורשים לבין מי שלרוע מזלם לא ירשו מאומה. היעדר מס עיזבון גורם ליצירת שושלות הון ומעמיקה את אי השוויון במשק.

בן גוריון טבע את הסיסמא "ממעמד לעם". האתגר של נתניהו הוא להוביל את ישראל מ"כתובת" ל"בית".

הכותב הוא יו"ר כלמוביל ישראל