המתמחים דורשים להחזיר השר"פ לבתי-החולים הציבוריים

יצא המרצע משק הדרישות: בעקבות סערה שקמה בפייסבוק - הכחישו המתמחים כי התכוונו לשר"פ במסיבת העיתונאים ■ ליצמן: מנהלי בתי"ח במרכז הסיתו המתמחים למרד

אחרי שהתקבלה דרישתם לתוספת של 1,000 תקנים ולהגבלת מספר התורנויות ל-6 בחודש באופן מיידי, העלו אתמול (ד') המתמחים, במסיבת עיתונאים שקיימו מחוץ לביה"ח שיבא, דרישה מפתיעה: להחזיר את שירותי הרפואה הפרטיים (שר"פ) אל בתי החולים הממשלתיים - שירותים שנאסרו בתחילת העשור הקודם על ידי היועץ המשפטי לממשלה וזכו לביקורת נוקבת מצד בית המשפט העליון.

נציגי המתמחים לא אומרים במפורש את המילה שר"פ, אלא מדברים על "הסטת כספי הביטוחים המשלימים אל בתי החולים הציבוריים". בפועל לא מדובר בהסטה של תקציבים, אלא במהלך שיגדיל משמעותית את היקף הפעילות של הביטוחים המשלימים בשל גידול צפוי בהיקף הניתוחים הפרטיים שיבוצעו. הגידול הזה בפעילות, על פי כל ההערכות, יביא לייקור הפרמיות בביטוחים המשלימים ולהפחתת שיעור המבוטחים במסגרת ביטוחים משלימים בשל העלאת המחיר.

לא עקביים

נציגי המתמחים מפגינים חוסר עקביות בדרישות שלהם: מצד אחד הם מתנגדים לאחת ההסכמות שגובשו בין ההסתדרות הרפואית לבין משרד האוצר, אשר קובעת כי מומחים בעלי ותק של עד חמש שנים יחויבו גם הם בביצוע מספר מינימלי של תורנויות בחודש, כך שלראשונה יהיו יותר מומחים בבתי החולים בשעות אחר הצהריים ובשבתות. מצד שני, הם תומכים בהחזרת השר"פ בטענה כי זה מה שישאיר את המומחים בבתי החולים אחר הצהריים. במילים אחרות, המתמחים לא מתנגדים לבצע תורנויות גם בהיותם מומחים בשל עומס העבודה הכרוך בזה, אלא משום שהתורנות אינה מתגמלת אותם מספיק לדעתם. יצוין כי במסגרת ההבנות בין ההסתדרות הרפואית לאוצר, נקבע כי התשלום בגין תורנות של מומחה יהיה גבוה בכ-40% מהתשלום עבור תורנות מתמחה, והוא יעמוד על כ-1,200 שקל. כמו כן, מומחים יוכלו לבצע תורנות חלקית עד השעה 23:00, כך שיוכלו ללון בביתם - אולם בתעריף מופחת.

חלק מראשי המתמחים הבהירו היום בעקבות דיון סוער שנוצר בדף המחאה של המתמחים בפייסבוק, כי בשום אופן הם לא דורשים את החזרת השר"פ, בטח שלא כתנאי לחתימת ההסכם. ועד הרופאים של איכילוב, לעומת זאת, העביר מסמך רשמי להסתדרות הרפואית, שבו נכתב במפורש כי החזרת השר"פ היא תנאי מבחינתם לחתימה על כל הסכם.

בתוך כך, יומיים אחרי הביקורת ב"גלובס" על שתיקתו של מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו בעניין מרד המתמחים, כינס אתמול גמזו את מנהלי בתי החולים וקרא להם למתן את המתמחים, שלדבריו מאמצים מגמה של "התלהמות" ומעלים דרישות שמשקפות חוסר הבנה במערכת.

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, האשים היום "כמה מנהלי בתי חולים מאזור המרכז" כהגדרתו, בכך שהסיתו לכאורה את המתמחים למרד נגד ההסתדרות הרפואית עד כדי הגשת מכתבי התפטרות, כל זאת כדי לטרפד, כדבריו, את ההסכם המתגבש שמיטיב עם הפריפריה.