מנכ"ל משרד הבריאות למתמחים: "התפטרות? הגזמתם"

פרופ' רוני גמזו הפנים הביקורת על שתיקתו בתקופה האחרונה ■ במכתב פתוח לרופאים הוא מדבר על מורכבות המו"מ, על התסכול המובן ועל "הישגים חסרי תקדים" בהסכם הצפוי

יומיים בלבד לאחר הביקורת ב"גלובס" על שתיקתו של מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו בעניין מרד המתמחים והתסיסה שנוצרה על רקע ההסכמות המתגבשות בין האוצר להסתדרות הרפואית, פונה הערב (ה') גמזו ישירות אל הרופאים ומבקש מהם לסיים את המחאות ולהביא לסיום השביתה.

במכתב פתוח שהעביר משרד הבריאות לאמצעי התקשורת, כותב גמזו על מורכבות המו"מ שניהלה ההסתדרות הרפואית תוך מאבק שנמשך 140 ימים, ומגדיר את המו"מ הזה כ"מורכב ביותר שידע המשק הישראלי". הוא מביע במכתב הבנה כלפי התסכול של הרופאים ומציין כי סביר שחלק מהתסכול הזה לא ייעלם גם לאחר חתימת ההסכם עם המדינה, שכן הוא נובע משחיקה של שנים במצבה של מערכת הבריאות. עם זאת, גמזו בחר לדבר באומץ על מה שהוא מכנה "הישגים חסרי תקדים" בכל הקשור להטבות שההסכם המתגבש כולל לטובת בתי החולים בפריפריה ולטובת רופאים שיעברו לפריפריה - בהן מענקים בגובה עד 500 אלף שקל לרופאים שיעברו לפריפריה לזמן מוגבל. "יש לברך את כל הצדדים על ההסכמות האלה ובמיוחד את מנהיגי ההסתדרות הרפואית שהציבו זאת כיעד עליון מתוך דאגה אמיתית למערכת".

גמזו פנה ישירות אל ציבור המתמחים ואמר שהמחאה שלהם יחד עם תשומת הלב בעניין של ההסתדרות הרפואית הביאה לתוספת של אלף תקנים, אותה הגדיר כ"שינוי מהפכני בתבנית העבודה של בתי החולים ובמיוחד בפריפריה". באופן לא פופולארי בימים אלה, הוא מתח ביקורת חריפה על החלטת המתמחים להגיש מכתבי התפטרות על אף ההישגים האלה: "הקווים האדומים שהצבתם אינם טובים למערכת הבריאות. הצבת דרישות הן לגיטימיות מצד מי שמפעיל ביום-יום את מערכת הבריאות, אבל התפטרות? הגזמתם! זאת אני אומר כאחד שחי את המערכת הזו מכל כיווניה, מנהל אותה היום, וטעם ההתמחות והתורנויות עדיין טרי בפיו (גמזו, אמנם פרופסור, בן 44 בסה"כ - ש.נ). זוהי אינה לקיחת אחריות אלא הסרת אחריות".

גמזו עקץ גם את הדרישה החדשה שהעלו אמש המתמחים, כשדיברו בצורה זו או אחרת על החזרת שירותי הרפואה הפרטיים אל בתי החולים הציבוריים, למרות שהדבר נאסר בעבר על ידי היועמ"ש לממשלה. "הגדילו לעשות חלקכם אתמול, שהחליטו ש'הקו האדום' החדש הוא 'ביטול הביטוחים המשלימים', או הכוונתם לתוך בתי החולים הציבוריים. הפרזתם!".

בסיפא של דבריו מחזק גמזו את ההסתדרות הרפואית וקורא לרופאים לפעול אך ורק במסגרת הארגון, ומבקש לאפשר להסתדרות הרפואית להביא לסוף השביתה והמשבר הזה תוך נסיגה של המתמחים מכוונתם להתפטר. "תושבי ישראל מצפים מכולכם - מתמחים, מומחים ומנהלים, מכולנו, לשים לכך סוף. גם אני מצפה לכך".

המכתב הזה של גמזו צפוי לעורר עליו ביקורת לא רק מכיוונם של המתמחים אלא גם ואולי בעיקר מהמומחים בבית החולים איכילוב בו שימש כבכיר עד לפני שנה וחצי, כמו גם מרבים אחרים בבתי החולים שבמרכז הארץ. אלה נחשבים לגרעין הקשה המתנגדים להסכמות שכבר גובשו זה מכבר בדבר הנהגת שעון נוכחות וחיוב מומחים צעירים במספר תורנויות בחודש. גם מנהלי בתי החולים במרכז לא בדיוק מתלהבים מההסכם המתגבש, בין היתר בשל החשש שלהם כי יאלצו לספוג את התשלום עבור שעות נוספות שיאלצו לשלם כעת לרופאים שיישארו אחרי שעות העבודה הרשמיות בזכות שעון הנוכחות, וכן גם בשל העובדה כי ההסכם המתגבש אינו כולל את החזרת השר"פ. יצוין כי גמזו נפגש אתמול עם מנהלי בתי החולים וביקש מהם למתן את קולות המחאה ולנהוג באחריות לטובת המערכת.