ברלוסקוני הכריז: קיצוץ נוסף של 45 מיליארד א' באיטליה

רה"מ איטליה הכריז על הרחבת צעדי הצנע במדינה - הכוללים קיצוצים נוספים והעלאת נטל המס על הציבור ■ ההרחבה עוד דורשת לעבור אישור בפרלמנט האיטלקי, בתוך כ-60 יום

ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, הכריז אתמול (ו') על הרחבת שורה של צעדי צנע ממשלתיים, לאחר שסיים את פגישתו עם נציגים מבנקים מרכזיים נבחרים של מדינות האיחוד האירופי. הנציגים, כך על פי הדיווחים, דרשו מאיטליה לנקוט בצעדים נוספים לצמצום גירעונה.

במרכז הצעדים שיינקטו, הכריז ברלוסקוני על שילוב כואב של העלאת נטל המס על הציבור האיטלקי, יחד עם קיצוצים תקציביים נרחבים נוספים. ברלוסקוני אישר את הצעדים השנויים במחלוקת לאחר שבשבוע החולף נשמעו ספקות מכיוון נציגי הבנק המרכזי האירופי, באשר ליכולתה של איטליה להגיע לאיזון בתקציב הפדרלי, עד שנת 2013 - כפי שהיא נדרשת לעשות, במסגרת תוכנית הצנע הממשלתית.

"החלת הצעדים הללו כואבת לנו באופן אישי", אמר ברלוסקוני במסיבת עיתונאים לאחר אישור הצעדים על ידי הקבינט האיטלקי. ההרחבה של תוכנית הצנע, כוללת צעדים לקיצוץ 20 מיליארד אירו מהתקציב האיטלקי ב-2012, וסכום נוסף של 25.5 מיליארד אירו בשנת 2013 - זאת, תוך שילוב של שורת קיצוצים בתקציב, יחד עם העלאת נטל המס.

דרוש אישור בפרלמנט

ההרחבה עוד דורשת לעבור אישור בפרלמנט האיטלקי, בתוך כ-60 יום. באם תעבור, צפוי הגירעון התקציבי להוות 1.4% בלבד מהתמ"ג האיטלקי בשנת 2012, וזאת בהשוואה לשיעור של 3.8% השנה.

לפרטים, התוכנית כוללת העלאת נטל המס ב-5% לציבור האיטלקי אשר מרוויח מעל ל-90 אלף אירו בשיעור שנתי, וכן העלאת המס ב-10% על הכנסות מעל 150 אלף אירו. כמו כן, נטל המס על הכנסת חברות יעלה ל-20% מרמה קודמת של 12.5%. עוד הוחלט גם כי גיל הפרישה לנשים בסקטור הפרטי יעלה בשנת 2016, במקום בשנת 2020 (השנה בה אמור היה גיל הפרישה לעלות, במקור - ג.ק.).

איטליה: שורת קיצוצים נרחבת

הצעדים המדוברים, אינם הראשונים בהם נוקטת איטליה בתקופה האחרונה - במטרה לאזן את התקציב ולצמצם את חובותיה.

נזכיר כי ב-16 ביולי אושרה תוכנית צנע נרחבת באיטליה על ידי הסנאט המקומי, בהיקף של 70 מיליארד אירו (99 מיליארד דולר). תוכנית הצנע המדוברת כללה הארכת הקפאת השכר לעובדים במגזר הציבורי, הפחתת מימון מהמדינה לרשויות מקומיות ולמשרדים ממשלתיים, ועלייה מתוכננת בגיל הפנסיה באיטליה. (לפירוט המלא)

עוד הודיע ראש ממשלת איטליה ברלוסקוני, בשבוע שעבר, כי יקדים קיצוצים בהיקף כולל של 25 מיליארד אירו - אשר היו אמורים להתרחש בשנים 2013-2014 - לשנים מוקדמות יותר, במטרה להוביל לאיזון התקציב הממשלתי כבר ב-2013.