מומחים על השהיית המסחר בשורט: "לא מועיל בדבר"

השהיית המסחר בחסר אושרה בחלק ממדינות אירופה ■ יו"ר הרשות לני"ע בארה"ב לשעבר: "השהיית המסחר בשורט במשבר 2008 - טעותי הגדולה ביותר" ■ מה חושבים המומחים?

כשכריסטופר קוקס (Christopher Cox), לשעבר יו"ר הרשות לני"ע בארה"ב, נשאל לקראת סיום כהונתו מה היה הדבר שהוא הכי מתחרט עליו, השיב האחרון כי "הטעות הגדולה ביותר במהלך כהונתי, היה להשהות את המסחר בחסר לשלושה שבועות במהלך המשבר הפיננסי של 2008".

אולם למרות אמירתו של קוקס, גוברים הדיווחים בארה"ב כי ייתכן וגם כעת ייאסר המסחר בחסר (שורט) בוול סטריט. זאת, לאחר שאיסור דומה על מסחר בשורט הוחל אתמול בצרפת, ספרד, איטליה ובלגיה - בניסיון להרגיע את השווקים הגועשים, ולהקל מעט את החששות מהתפשטות משבר החוב באירופה. (איסור מכירה בשורט - לסיפור המלא)

"סוחרי השורט הם לא אנשים רעים"

"אחת מהבעיות הגדולות של המערכות הרגולטוריות, היא שהן מחוייבות להגיב למערכת הפוליטית - ופוליטיקאים בדרך כלל פשוט לא מבינים את השווקים", מסביר ג'יימס אנג'ל (James Angel), פרופסור לכלכלה באוניברסיטת ג'ורג'טאון. "כאשר הדברים מסתבכים, אנשים נוטים להאשים את סוחרי השורט - אבל הם באמת לא אנשים רעים".

"השהייה של מסחר בחסר לא תועיל בדבר", ממשיך אנג'ל. "כל המשמעות שלה היא שהמנהיגים, הפוליטיקאים, לא עושים את עבודתם כמו שצריך וצריכים להשתמש בכלים אחרים כדי לסייע לכלכלה".

אנג'ל הוא לא היחיד שסבור כך. כך למשל, המכון הבריטי EDHEC, המהווה אחד מבתי העסק למנהל עסקים הנחשבים באירופה, פרסם מסמך המכנה את ההחלטה לאסור מסחר בחסר כ"עננת עשן פוליטית".

מהלך למראית עין?

"המהלך בדרך כלל אינו קוסט-אפקטיבי, ולא יועיל בדבר", נכתב במסמך מחקרי של המכון. "הוא אינו משפיע ישירות על השוק כפי שמצפים שישפיע, וגם בעקיפין אינו מוביל את הכלכלות הרלוונטיות להטמיע שינויים במדיניות הפיננסית, גם כמו לאותת לפוליטיקאים בדבר השינויים הנדרשים להיעשות על ידם, כדי לגשת כראוי למשבר".

"מדובר במהלך למראית עין", אמר רוברט פרנצ'מאן (Robert Frenchman), עו"ד במשרד Bracewell & Guliani. "השווקים מתוכננים לשאת מסחר בלונג ובשורט. אני לא חושב שהממשלה צריכה להתעסק בהחלטות שנוגעות לדברים האלה".

מכירה בחסר, נזכיר, הינה שיטה לעשיית רווחים כשנייר ערך נמצא בירידה. הסוחר מקבל בהשאלה נייר ערך מבעליו ומוכר אותו בשוק. לאחר זמן מסוים הוא רוכש אותו מחדש על מנת להחזירו לבעליו. אם בינתיים חלה ירידה בשערו של נייר הערך, הרי שמחיר המכירה גבוה ממחיר הקנייה, והעסקה הייתה רווחית.