ברק: "לצעירים זכות לדיור מוזל; גם אני חייתי במצוקה"

שר הביטחון אהוד ברק בראיון לגל"צ: "המחאה הציבורית היא רגע של חסד; יש לבצע הורדת מיסים עקיפים והטלת מיסים גבוהים יותר למעמדות העשירים" ■ "לטובת מעמד הביניים לא יזיק אפילו לפתוח את התקציב ולהרחיב את הגירעון"

"המחאה הציבורית היא רגע של חסד, יש לצעירים זכות לדיור מוזל - זו הזדמנות לעצב מחדש את הכלכלה בישראל", כך אמר הבוקר (א') שר הביטחון אהוד ברק בראיון בגלי צה"ל. ברק התייחס לדיונים בממשלה ובצוות שיועד לבחינת יוקר המחיה, "צוות רוטשילד" בראשות פרופ' מנואל טרכטנברג, ואמר כי לטובת מעמד הביניים לא יזיק אפילו לפתוח את התקציב ולהרחיב את הגירעון. ברק אמר כי יש לבצע הורדת מיסים עקיפים והטלת מיסים גבוהים יותר למעמדות העשירים.

שר הביטחון אמר את הדברים ברקע הדיווחים על התנגדותו לקצץ בתקציב הביטחון כדי לפנות כספים לטיפול ב"עוולות" יוקר המחיה. לדבריו, "אני לא פוסל קיצוץ בתקציב הביטחון, כשתהיה עסקת חבילה אמיתית במסגרת ההמלצות, ולא צעדים המהווים רק 'תפירת טלאים' - גם אנחנו (הביטחון) נשתלב בה. יש כאן הזדמנות לניו דיל אמיתי. להערכתי הגל השני של המיתון העולמי מתקרב והוא יגיע גם אלינו כי אנחנו מוטי יצוא".

ברק התייחס לרמיזה על מגוריו במגדלי אקירוב ואיך העובדה הזו באה ביחד עם הדברים, ואמר כי "חלק גדול מחיי חייתי בתנאים שהיום היו מוגדרים כמצוקה קשה - אני מכיר את הדברים האלה ויודע שהם מוצדקים. בין השאר, מפלגת העצמאות קמה במיוחד בשביל זה - לטפל בעוולות החברתיות, ואנחנו נעמוד למבחן ביום הבחירות - הציבור יבין שאנחנו לטובתו".

כן הוסיף ברק, כי "אם נתנתק ממשחקים פוליטיים, לא יהיו בעיות תקציביות ולא יהיה צריך לקצץ בתקציב הביטחון. אם צריך לבחור בין המשך הפטורים ב-38 מיליארד שקל ממס הכנסה, לבין עוד כיפות ברזל שיגנו על המדינה, השכל הישר יובל לבחירה הנכונה".

השר ברק התייחס גם לספטמבר המתקרב ולהכרזה הצפויה על מדינה פלסטינית באו"ם, ככל הנראה ב-20 בספטמבר: "אני מעריך ומקווה שנעבור את ספטמבר בשקט. השמיים לא ייפלו ב-1 באוקטובר, לא מתוכננים גיוסי מילואים מיוחדים - אבל כן צריך מאמץ כדי למנוע את הבידוד של ישראל בעולם. הפלסטנים לא שחקנים קלים, הם נושאים באחריות לכך שאין פריצת דרך במו"מ המדיני".

לדברי ברק, "חלק מהאתגרים המדיניים והכלכליים שלנו דורשים ממשלה רחבה. אני מעדיף את עולם המעשה על עולם המטאפורה. יש לשקול לצרף את האופוזיציה לממשלה כדי להתמודד עם האתגרים האלה".

לגבי היחסים עם טורקיה על רקע פרשת המשט לעזה, וכל הסיפור של התנצלות או אי-התנצלות בפניהם, ברק אמר כי "דוח פלאמר שיפורסם בתקופה הקרובה זה טוב לישראל, בדוח יוכרע שישראל פעלה כשורה בפרשת המשט. צריך להגיד שאנחנו לא מצטערים של פרשת המשט - אנחנו מצטערים על התוצאה שהביאה להרג של הפעילים. אף אחד לא מצפה שהיחסים עם טורקיה יחזרו למה שהיו. קיים סיכוי לא גדול להסכם פיוס עם הטורקים, אבל יחד עם זאת אני לא ממליץ לנו במו ידינו למתוח את החוט במקום שלא צריך".