רון לשם: "כשעזבתי את קשת אמרו שיש לי יצר הרס עצמי"

בראיון ל"פירמה" מסביר לשם את השקעתו במיזם iCast וחושף תוכניות מגירה מתקופתו ב"מעריב": "בזמנו כתבנו עבודה כלכלית שהוכיחה שאפשר לייצר נגזרת של 'מעריב' כחינמון"

"'מעריב' הוא עיתון עם בעיית זהות קשה" - כך אומר בראיון מיוחד למגזין "פירמה" היוצר והסופר רון לשם.

עד לשנת 2008 נחשב לשם לאחת ההבטחות הגדולות של שוק התקשורת המקומי, לאחר ששימש כעורך המשנה של "מעריב" וכסמנכ"ל בזכיינית ערוץ 2 קשת. אז החליט לעזוב את העולם ההוא ולהקדיש את עצמו לכתיבה.

"אמרו לי שיש לי יצר הרס עצמי, שלא נוטשים כזה מקום וכזה תפקיד במחלקות הכי מעניינות", אומר לשם, "אבל עשיתי חלק מהתפקידים בגיל צעיר מדי, לא היו לי עכבות. היום אני יותר רגיש, המרוץ פחות פנאטי". בראיון הוא חושף כי באחרונה קיבל שתי הצעות להיות עורך עיתון.

עם שני רבי-מכר על המדף ושתי סדרות בדרך לטלוויזיה, הוא משקיע במיזם ה-iCast של אייל קיציס ומוטי ליפמן, ולאור מחאת מעמד הביניים הוא מחליט לדבר לראשונה על הדרך הארוכה שעשה בזמן כל-כך קצר.

על "מעריב" הוא אומר כי העיתון "לא ידע אף פעם איך להפוך מעיתון לקבוצת תוכן ומלוגו למותג. אפילו בשנת 2000, בנתניה ובבת-ים עדיין תפסו אותו כעיתון של המערך: 'אלה אשכנזים, אין ספורט, אין פלילים, אין צבע'. כש'ידיעות' כבר הבין את המהפך הפוליטי והסוציו-אקונומי, ב'מעריב' עדיין נתקעו עם הדימוי של עיתונאים עם ווסט ונהג שכתבו לוורשה ולווינה. העם לא סלח. יש שם עורכים מצוינים שעושים עבודה מצוינת, והעיתון נראה מצוין, אבל הוא חייב להפוך מעיתון לקבוצת תוכן, למותג".

- איך עושים את זה?

"בזמנו כתבנו עבודה כלכלית עמוקה שהוכיחה שאפשר לייצר נגזרת של 'מעריב' כחינמון. בעצם המודל של 'ישראל היום' כבר לפני 7 שנים".

- למה לא עשיתם את זה?

"היה אז מאזן אימה בין 'ידיעות' ל'מעריב', ולא ידענו איך התמונה תיראה אחרי שנעשה את הצעד".

את מנכ"ל קשת, אבי ניר, הוא מכנה "סטיב ג'ובס הישראלי", ועל עולם הטלוויזיה הוא אומר, כי "מבחנו של ז'אנר הדרמה יגיע כשמה שיספק את התוכן יהיה האינטרנט. זכייני ברודקאסט יעזבו את האוויר, וברגע אחד הרגולציה תמות, והקריטריון היחיד יהיה הכלכלי".

לגבי המחאה החברתית אומר לשם: "נתניהו בנה את הממשלה היקרה והגדולה בתולדות ישראל, 39 שרים, רובם פיקטיביים, רובם ברמה נמוכה מאוד. השרידות שלו תלויה בליברמן, ולא במגזר העמל. 50% מהציבור פטור ממס טוטאלית, במירמה. המבנה של מגזרים מפלצתיים, פנטיים, אלימים, פרזיטיים, הוא הבסיס הכי ראשוני לחולי החברתי. העובדה שהם הרימו ראש עם חוקים אנטי-דמוקרטיים מטרידה אותי".

הראיון המלא עם רון לשם - ביום שלישי הקרוב במגזין "פירמה".